Gå til innhold

Albyl-e, holder det?

SologLillegull

Anbefalte innlegg

Er endelig ferdig med utredning, og har fått resept på albyl-e (har svakt forhøyet koaguleringstendens og to genetiske faktorer som kan spille på koagulering også). Legen mente at i og med at jeg aldri har prøvd albyl-e før, og i og med at jeg allerede har hatt en vellykket graviditet, er det store sjanser for at det holder. Han mener at det er best å unngå en tung behandlig med sprøyter om det ikker er nødvendig. Men sa også at om jeg mister en gang til så får jeg sprøyter med en gang... Fikk beskjed om å tenke på det, og han kan skrive ut sprøyter om jeg insisterer, men mener at det ikke er nødvendig.

Lurer veldig, for har lite lyst til å begynne med sprøyter om det ikke trengst, men samtidig har jeg ikke lyst til å miste en gang til bare fordi vi ikke prøvde alt med en gang!!

Noen som har blitt satt foran samme valget? Og noen som har gode erfaringer med bare albyl-e?

Fortsetter under...

Vet ikke legen om du skal ta fragmin? Jeg tar begge deler. I tillegg til Crinone. Kjedelig med denne medisinen ,men heller et lite stikk hver kveld enn ny abort:( Legen bør vite om du trenger fragmin? Hva er du utreder for? Lavt protein s eller c? Leiden faktor V?

Har så vidt jeg har forstått to veldig vanlige genmutasjoner (protrombin) og har også ett antistoff (anticaridolipin) som kan være tegn på Antifosfolipid-syndrom (APS). Har ingen av de andre tegnene på det, og nivået på antistoffet hadde gått ned masse på blodprøve nummer to. Gynekologen min ville gi meg fragmin, men ville sjekke først med en spesialist. Han mente derimot at mest sannsynlig så holder det med albyl-e, og at jeg ved graviditet må bestille time i uke 7, og så kan vi diskutere eventuell start med fragmin da, men er redd for at det er for sent. skal tilbake til gynekologen denne uken, og vil spørre litt mer, særlig om hva det betyr å ta fragmin, og bivirkninger.

Har du erfaring med det? Er det noen bivirkninger?

Ingen ting bivirkninger:) Bare litt kjedelig å stikke seg selv hver kveld.

Første gangene/ukene måtte kjæresten min stikke den inn mens jeg så i taket, jeg trykket selv inn sprøyten for hvis han gjorde det raskt så sprengte det veldig!!

Så ble det fryktelig tungvint da han jobbet kveldskift:(

Nå har jeg lært å sette selv og det er ikke noe stress.

Jeg tenker på de som har sukkersyke hele livet...

Dette varer bare i 9 mnd og 3 uker etter fødsel.

Med mitt første barn stakk jeg i låret helt på slutten fordi magen var så stram!

Du burde høre med legen din om han kan kontakte Anne Flem Jakobsen på Ullevål sykehus. Hun er spesialist på graviditet og antifosfolipod og koagulering. Hvis det er først er bestemt at du skal gå på fragmin, skal msn begynne ved positiv test.

Det er mellom uke 6-8 at flest mister pga koagulering for da starter hjerte.

Venninen min mistet 5 ganger i uke 6 og ble bedt om fragmin og abyl e fra positiv test.

Jeg kom selv over en gynekolog på et stort norsk sykehus som stusset over at jeg fikk fragmin fra uke 4.

Han sa jeg kunne vente til uke 12.

Ringte Ullevål og fortalte hva han hadde sagt og da tok de er lite oppvask møte for å gi dem en innføring i normal praksis.

Hvis jeg ikke hadde fått fragmin før uke 12 kunne jeg mistet enda engang!

Jeg vil ikke skremme, men mange leger vet altfor lite om dette tema.

Ring Flem Jakobsen. Hun er fremst i landet:)

Hei, takk for svaret.

Hadde time med gynekologen min i dag, og sa at jeg helst ville prøve alt med en gang, og ikke vente på en abort til. Hun forsto det veldig godt, og var enig med meg. Så har fått resept på klexane, skal starte ved positiv test. I mellomtiden fortsetter jeg med albyl-e og høydose folat, og krysser fingrene!

Får også hcg prøver to ganger i uka de tre første ukene, og så tidlig ul i uke 7. Så nå blir det prøving på ferie;)

Lettere vettskremt, men vet i alle fall at nå prøver vi det som kan prøvest!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...