Gå til innhold

Noen som har barn med stort hode??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutten min var en stor gutt ved fødsel. Han veide 4845 g og var 57 cm lang. Han hadde en hodeomkrets på 44 cm. Han har vært til ul to ganger og de ser at han har litt mer vann i hode en normalen. Skal på kontroll igjen nå den 24.juli.. Han er fult oppegående og veldig aktiv og våken gutt..

Noen andre som har slike erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært på mange kontroller hos hs pga stort hode, men han fulgte sin egen kurve, så etter 9-10mnd syntes hun ikke at vi trengte det lenger. Var ikke så stor som din ved fødsel, men vokste mye i perioder.. Så lenge han har normal utvikling, tror jeg ikke at du trenger å bekymre deg. Men det skader ikke å følge opp med kontroller.

Skrevet

Jeg mener ikke å bekymre deg, men hadde han virkelig 44 cm i hodeomkrets ved fødsel?? Fødte du vaginal? 44 cm er veldig stort, og skal omtrent ikke være mulig å føde da..

Grunnen til at jeg reagerer er pga. jeg har ei jente på 2 år med hydrocephalus (vannhode). Dette ble i vårt tilfelle oppdaget på rutineultralyd i svangerskapsuke 19. I uke 35 ble hun forløst pga stor hodeomkrets (ble målt til 40 cm på ultralyd, men var 42 cm da hun kom ut). Jeg fikk beskjed om at 40 cm hodeomkrets var helt uaktuelt å føde vaginalt..

Det er godt å høre at du blir fulgt opp, og ikke minst at gutten din har det bra!! Det er et veldig godt tegn. Det trenger ikke å være noe, men sørg for tett oppfølging fremover.

Jenta mi fikk operert i dren (shunt) da hun var 2 dager gammel, og den har hu enda - ingen komplikasjoner. Det går forøvrig veldig bra med henne. Hun er forsinket motorisk, og bruker briller. Eller ei velIg kvikksølv og oppvakt jente som snakker nesten flytende:)

Lykke til! Bare spør om det er noe du lurer på.

Skrevet

Rettelse: Ellers ei veldig KVIKK og oppvakt jente:)

Kan jeg spørre hvor dere går til kontroll?

Skrevet

Lurer også på hvordan dette går. Min lille kar skal på UL på mandag pga hodet. Han har ligget rett over grafen i flere måneder. Vi har vært hos kontroll hos legen i flere måneder. Men legen er ikke bekymret og jeg er ikke bekymret. Hadde det ikke vært for den grafen ville dette ikke ha blitt oppdaget. Han er kvikk og opplagt og henger ikke etter. Nå er han 10,5 måneder.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei igjen!!

Beklager sent svar, men ja jeg fødte vaginalt.. Var en tøff fødsel det med et slikt stort hode, men fikk veldig mye skryt av jordmor og lege.. Raknet ikke utvendig, bare noe få sting innvendig. Lillegutt ble tatt med vakuum.

Etter mange kontroller fikk vi beskjed om å leve som normalt, og de på Ahus mente at dette ville gå over av seg selv.. Må innrømme at jeg har mistet tiltroen til Ahus helt og holdent..

Lillemann ble dårlig en uke etter kontroll og vi ble lagt inn på riksen for han hadde trykk i hode. Hydrocephalus var det her også. Han fikk også operert inn dren og må antagelig leve med dette resten av livet,...

Har aldri vært så redd i hele mitt liv,,.

Juni 10 og april 12, da har vi vært igjennom det samme... Hvor bor du? Det er godt å høre hun fungerer som normalt da. Vi henger også etter motorisk, men jeg håper at vi skal få tatt det meste igjen,... Er du med i foreningen for hydrocephalus?

Jeg kjenner at jeg er bekymret for lillemann og han skal starte i barnehagen i januar. Har du ditt lillegulli barnehagen??

Skrevet

Kjære deg! Først og fremst vil jeg bare si at jeg føler med deg og vet hvordan du har det. Men så bra at dere nå er under oppfølging! Min oppfatning er at det pleier å gå veldig bra med disse barna:)

For å svare på spørsmålene dine: Jeg bor utenfor Stavanger, og vi er tilknyttet Haukeland i Bergen og Stavanger universitetssykehus. Vi meldte oss nettopp inn i foreningen for ryggmargsbrokk og Hydro. Får en del info der:)

Jenta mi har gått i bhg siden hun var 17 mnd, tror hun har veldig godt av det! Blir utfordret både motorisk og sosialt:) Nå har hun fått innvilget assistent.

Hvor gammel er gutten din? Vil anbefale deg å bli medlem i 3 grupper på facebook som heter "hydrocephalus Scandinavia", hydrocephalus Norge" og "parents og children of children who have hydrocephalus". Her treffer du andre i samme situasjon, jeg har får svar på mye jeg har lurt på ved hjelp av disse gruppene:)

Masse lykke til! Bare spør meg om det et noe mer du lurer på.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for det..

Lillemann er akkurat blitt 6 mnd, og han skal starte i barnehagen i januar. Er enda en stund til og godt er det.

Nå skal pappa og han kose seg hjemme i fra oktober og ut året.

Jeg skal melde meg inn i de gruppene.. Setter stooor pris på hjelp og at jeg kan stille deg spørsmål, så igjen tusen takk:O))

Har allerede hatt mange spørsmål , men fikk en del gode svar på Rikshospitalet.. Men regner med at det alltid vil komme spørsmål og bekymringer og i hvert fall når han blir syk og alle barnehage- sykdommene kommer:O))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...