Gå til innhold

Folk seie eg har liten mage :( blir bekymra for bebyen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snart 29 veke no.. og folk spørre ja du ha vel ei stond ijenn... ehh nei berre 2 1/2 mnde... åja du va no ikkje so store da...

Bebyen sparka og kosa seg so eg treng vel ikkje begymre meg over at magen er liten? livmora mi er kansje 5 cm over navlen no...

Eg er mykje mindre no enn eg var med dei andre 2.. men har anna far no.. skal til jm ijenn i august so håpe alt er bra inni der :)

Andre som har vert små utapå og fin fødselsvekt på beby?? :)

Blir litt bekymra :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo kanskje ta en ekstra ultralyd for å sjekke helt sikkert. Vet at jeg burde ha gjort det i såfall.. alle sa jeg hadde liten mage, og viste seg at babyen hadde fått lite ernæring i magen. Bedre å sjekke en gang for mye.. Privat 3d ultralyd eller henvisning fra lege..

Skrevet

Jeg var på UL igår, og jordmor ble helt forundret når jeg tok opp genseren, for magen min er heeeelt flat enda. Hun sa faktisk: "oi, her kan ikke være store babyen!" Vel, I proved her wrong :P I magen min var det en sprell levende babygutt som er ca 21 cm lang! Han ligger på tvers med nesen oppover ;) Er 19 uker nå.

Syns det egentlig er greit jeg, jeg kjenner hvor han ligger selv, og at jeg ikke har svær mage er jo okay det også. Enklere med klær ;)

Skrevet

Hei kjære deg!

Jeg forstår din bekymring veldig godt. Dersom du ikke får beskjed fra jordmor/lege at noe er unormalt med magen din, så skal du ikke bekymre deg. Barnet er så stor som det skal være dersom du følger din egen vekstkurve.

Som du selv sier har du har en annen far denne gangen, og genene hans vil resultere i en annen baby med andre vekstgener og andre vitale mål.

Om du er veldig bekymret kan du alltids ta dette opp på en time med jordmor/lege og få henvisning til ultralyd, eventuelt gå til en privat. Du kan også ringe jordmor på helsesenteret ditt bare for å lufte hodet litt.

Husk at folk alltid vil ha en mening om magen din, uansett hvor stor eller liten den er. Ofte sammenlignes man med høygravide, sprekkferdige og kjempestore mager (for det er det alle tror er normalt å ha med en gang virker det som). Ikke la deg bekymre!

Minimannen her er estimert til 3400 gram, noe som er heeeelt normalt, selv så liten magen er.

Skrevet

Takk for svar :) eg får vente til eg skal til jordmor me og spørre.. var på en ul i uke 25 da eg blei innlagt på sjukehuset med litt rieaktivitet.. da va bebiss ca mellom 7-800 gram.. og eg har jo vokst litt siden da so er sikkert berre eg som er litt "høne" ;)

Skrevet

Jeg har fått samme kommentar og gjennom hele svangerskapet. Bare seks uker igjen nå, og det blir folk ovrraska over. Men jeg var på ultralyd for et par uker siden (ikke pga det), og han var rett over gjennomsnittet stor.. Venter nr to nå, og synes det er deilig å ikke være så stor og tung som jeg var med førstemann! Jeg venter til og med samme kjønn med samme far, så hvorfor jeg er mindre denne gang aner jeg ikke! Uansett, nyt det, heller enn å bekymre deg - det gjør hvertfall jeg!

Skrevet

Jeg hører også det hele tiden at magen er liten. Er i uke 35 nå... Var på 3D ultralyd i uke 28 og da var han litt over gjennomsnittet stor :-)

Skrevet

[quote name=Barn 3 :)' timestamp='1342172991' post='144387926] Er snart 29 veke no.. og folk spørre ja du ha vel ei stond ijenn... ehh nei berre 2 1/2 mnde... åja du va no ikkje so store da... Bebyen sparka og kosa seg so eg treng vel ikkje begymre meg over at magen er liten? livmora mi er kansje 5 cm over navlen no... Eg er mykje mindre no enn eg var med dei andre 2.. men har anna far no.. skal til jm ijenn i august so håpe alt er bra inni der :) Andre som har vert små utapå og fin fødselsvekt på beby?? :) Blir litt bekymra :/

Jordmor/lege måler jo på kontrollene, se på det "skjemaet" på den lappen du har.

Alt som blir sagt trenger ikke bli tolket som varseltegn heller, sier de til deg at de er bekymret? Eller sier de det kanskje som et komplement? Det oppfatter jeg det som når de sier jeg har en så søt, liten fin mage :) De to siste graviditetene har jeg vært bred som to låvedører, så nyter denne flotte magen jeg har nå :)

Skrevet

Har målt symfysemål kun 1 gang da eg var til jm sist i uke 24.. da va de bra iverfall :) ja eg får ta de som et komplimang istadenfor :) eg og var brei som ei låvedør sist gang eg var gravid :P

Skrevet

Ikke bekymre deg! Folk tror at de har en rett til å mene noe om magene til de gravide. Vel...DET HAR DE IKKE!! Jeg blir så irritert på slike kommentarer. Tenkt å unødvendig bekymre den vordene mor!! Makan til frekkhet! Så lenge legen din eller JM ikke kommenterer på magen din, så skal du bare vare glad du ikke er så stor. Det viktigste er jo at den lille sparker og er fornøyd inni sin lille hule :) Jeg er omvendt av deg, jeg får kommentarer på at jeg er så stor. Det er tungt og ikke noe særlig å være stor. Så vær glad for den lille magen din og kos deg med det!! :D

Skrevet

Jeg har nå 11 dager igjen til termin og folk får hakeslepp når jeg sier det.. "men da er du jo ikke stor" eeehhh, jeg ligger faktisk helt øverst i det grønn feltet på symfysemålet og på ul i uke 32 lå babyen akkurat på gjennomsnittet. Men det har vel noe med hvordan vi bærer babyen da.. Noen bærer den på "utsiden" og noen på "innsiden"

Jeg har iallefall ikke giddet å bekymre meg og ser heller på det som ett kompliment.. Før graviditeten var jeg litt stor og det er veldig deilig og endelig få høre kommentarer om at jeg ser liten ut (selv om jeg føler me som en hval) så lenge jeg vet helt sikkert at babyen har det bra..

Hvis du er bekymret så ville jeg tatt en tlf til lege, jordmor eller føden slik at du kan få roet deg ned og sjekket det.. Babyen tjener ingenting på en bekymret mor..

Skrevet

Jeg har fått høre i 2 mnd nå at nå nærmer det seg. For magen er diger. Så kom min søster og hun skal ha samtidig som meg og folk ser knapt at hun er gravid. I uke 34 hadde hun nesten ikke mage når hun lå på rygg. Så jordmor sendte henne på ekstra ul. Der viste det seg at babyen lå rygg mot rygg med mammaen sin og var akkurat

gjennomsnitt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...