Gå til innhold

Sprinkelbeskyttere

Anbefalte innlegg

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Hm, American Academy of Pediatrics advarer mot bruk av sprinkelbeskyttere pga fare for kvelningsfare..

http://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/AAP-Expands-Guidelines-for-Infant-Sleep-Safety-and-SIDS-Risk-Reduction.aspx

http://edition.cnn.com/2011/10/18/health/no-bumpers-cribs-sids-parenting/index.html

Jeg har kjøpt inn verdens fineste søteste sprinkelbeskytter fra BabyDan, men nå vurderer jeg å returnere hele greia. Det er jo mye skremselspropaganda der ute og mange ting man kan velge å bekymre seg for eller ikke - men når en såpass seriøs organisasjon går ut og fraråder bruken, bør man kanskje ta det alvorlig.. Og dette er vel såpass nytt at man ikke har rukket å si noe om det i Norge.

Skrevet

Nå skal jeg helt ærlig innrømme at jeg bare har skummet igjennom artikkelen.....men ser at de fraråder ikke bare bruk av sengekant, men også samsoving.......... Jeg har brukt sengekant på vuggen og sprinkelsenga til vesla vår, og bruker det fortsatt (hun er 18mnd nå). Har ALDRI opplevd at hun har satt seg fast eller at sengekanten har vært til fare for henne. Og vi samsov de første 4mnd, og vi fikk på den måten gode netter. Hun sov rolig hele natten i motsetning til når hun lå alene i sengen sin.

Snart er det vel farlig å ha bamser og dyne i sengen også (satt litt på spissen). Det frarådes fra det ene og det andre nå om dagen, så tror man som forelder må bli flinke til å ta en selvstendig vurdering uavhengi av artikler osv........ Jeg vil ikke nøle med å bruke sengkantbeskytter til nestemann heller. Men jeg sørger allti for at sengekantbeskytteren er godt festet, og at den sitter stramt rundt sengen, på den måten skal det MYE til at den lille kan sette seg fast.

Men det er nå min mening - alle må jo danne seg sin egen, og gjøre det de føler er rett. Så hvis du føler for å droppe sengekantbeskytteren på bakgrunn av det du har lest, så må du jo gjøre det- følg mammahjertet ditt :)

(googla sengekantbeskytter, dødsfall sov - og fikk ingen treff - bare så det er nevnt også :)

Skrevet

Mine tre har alle hatt sengekant, aldri opplevd at de har løsnet den på noe vis. Sengekant har jo vært vanlig å bruke siden sprinkelsengene kom på 60tallet, typisk den tiden vi lever i nå å se farer overalt!

Knyt den ordentlig fast og dytt den ned mellom madrass og sprinkler så går nok det bra. Aldri hørt om noen barn som har skadet seg på en sengekant, har derimot hørt om barn som har skadet seg fordi de har satt fast ben eller armer i mellom sprinklene eller dunket hodet eller ben/armer i sprinklene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...