Gå til innhold

Tubefaktor. Noen vits i laparoskopi?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnose "tubefaktor" etter utredning og prosedyre med kontrastvæske og UL i egglederne (hysteroskopi?) Legen sa at det er en liten passasje der, men væske går ikke inn (eller ut?) som den skal og sjansen får å bli gravid på naturlig måte er veldig lav. Jeg spurte om det er mulig å gjøre noe med det, han svarte at det er ikke så mye, nei, at jeg kunne prøve laparoskopi men han fraråder det og det eneste muligheten er ivf. Vi nå er tilbake fra vår første mislykket forsøk i Danmark. (Fikk ut kun 2 egg og begge har ikke delt seg riktig.) Men nå er jeg i tvil igjen. Jeg har lest en plass på nettet at man bør ta laparoskopi uansett fordi de kan sjekke om det er bettenelse eller endometrium problemer der som kan påvirke dårlig ivf resultater og kanskje evt rekonstruere egglederne. Noen med lignende erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143953900-tubefaktor-noen-vits-i-laparoskopi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt laparaskopi jeg. Fikk ikke tilbud om noe annet heller jeg,på mitt sykehus. For det er kun da de kan gå inn,og se ordentlig hva som skjer der inne! :) Og finner de noe,kan de event fjerne det der og da. HVIS man kan fjerne det,så klart!

Jeg er veldig glad jeg tok det,selvom de ikke fant noenting på meg da...så jeg er uforklarlig barnløs... :(

Men jeg angrer ikke for at jeg tok det.

Sa han noe om,hvorfor han ikke ville anbefale det???

Han sa ikke så mye nei. Sa bare at hvis dem er blokkert (som er mest sannsynlig) så kommer blokkeringen tilbake igjen etterhvert etter laparoskopi og at det er vanskelig og at det tar lang tid å restituere seg. Mye bedre med hysteroskopi.

Kan de se om det er betennelse der og evt gjøre noe med det? Er det evt farlig i forb. med IVF i det hele tatt? Legen mente at den prosedyren jeg hadde ER ny moderne laparoskopi. Hadde du det?

Gjest Trulte med to små

Gjelder dette begge egglederene dine da?

Jeg har også en tett eggleder, men har den andre i orden og da kan man jo bli gravid selv om det er 50 % mindre sjanse.

Jeg er under ivf behandling da og har ikke lykkes enda, men har blitt gravid på naturlig måte, men mistet.

Så det er håp!

Lykke til!

Annonse

Gjest Trulte med to små
Det sa han ikke faktisk. Så det er begge da? Hadde du hysteroskopi? Er du på IVF pga den egglederen? Tusen takk! Masse lykke til til deg også!:)

Jeg leste muligens litt for fort, for det jeg hadde var lapraskopi der de brukte kontrastvæske og så da at den ene egglederen var tett.

I diagnosen jeg fikk stod der vel lett tubarfaktor?

Har hvertfall en eggleder som fungerer og det var aldri snakk om å gjøre noe for å åpne den andre.

Tror det var noe de gjorde før, men ikke gjør så mye lengre.

Jeg har ikke fått hysteroskopi, men burde nok ha hatt det.

Har tre mislykkede ivf forsøk bak meg nå så jeg vurderer å be om en slik undersøkelse.

Det er litt flere ting som gjør til at vi må gjennomgå ivf beh, men den tette egglederen er en av de.

Men,det lykkes vel til slutt! :)

Fikk du narkose? Jeg er nå helt fovirret i de to prosedyrer og jeg kan ikke fine noe svar noe sted. Jeg har skrevet en email til legen min men han er på ferie nå og vikar som svarer meg forstår ikke hva jeg mener. Uff... Altså hysteroskopi er undersøkelse uten narkose med kontrastvæske og ultralyd. Laparoskopi er undersøkelse med narkose og kontrastvæske når de stikker 1-3 hull i magen og ser på alt der inne. Jeg hadde hysteroskopi men har en følelse at dette er ikke nok. Så nå prøver jeg å finne ut om det er lurt med laparoskopi i tillegg eller om hysteroskopi er nok.

Han sa ikke så mye nei. Sa bare at hvis dem er blokkert (som er mest sannsynlig) så kommer blokkeringen tilbake igjen etterhvert etter laparoskopi og at det er vanskelig og at det tar lang tid å restituere seg. Mye bedre med hysteroskopi. Kan de se om det er betennelse der og evt gjøre noe med det? Er det evt farlig i forb. med IVF i det hele tatt? Legen mente at den prosedyren jeg hadde ER ny moderne laparoskopi. Hadde du det?

Blokkeringene kommer ikke NøDVENDIGVIS tilbake...Har du endometriose,kan dem vel komme tilbake,men er vel verdt et forsøk for det,tenker jeg :)

Hmm...merkelig. For på sykehuset hos oss,sa de at å gjøre det uten narkose,og kun med kontrastvæske,er mer og mer borte.De utfører ikke lenger det hos oss.De utfører kun laparaskopi,for da får de gått fysisk INN,og sett hvordan det ser ut inne der.Det gjør man ikke med hysteroskopi.

Jeg hadde laparaskopi. Ble lagt i narkose,og snittet små snitt,for å sjekke inni meg,med kamera,og kontrastvæske.

Gjest Trulte med to små

Det må jo forresten sies at det er ca 6 år siden jeg tok denne undersøkelsen og det er jo en stund siden nå. Jeg fikk narkose ja, men husker ikke hvor lang tid jeg måtte vente før vi kunne forsøke å bli gravide.

Vi prøvde på egenhånd i 6 år før vi startet med ivf.

Annonse

Du kunne jo snakket med en anna gynekolog før du bestemmer deg for noe.... Forskjellige leger liker også forskjellige ting, har jeg erfart.

Jeg selv har endometriose, har hatt bare lapraskopi to ganger og har helt tette eggledere. Og dem sa at det ere sansynligvis endomteriose som har gjort at dem er tette. Men det kan man jo ikke være så sikker før man har tatt ei prøve av den.

Det som angår tette eggledere og noen mislykka ivf, så sier av og til leger at det kan være greit å se nærmere på eggledere siden dei kan være væskefulle, det vil si, det kommer litt væske fra dem hele tida og det kan ødelegge ivf prosessen. I disse tilfeller fjerner dem da egglederen.

Angåendes hvor fort man kommer seg etter en lapraskopi - etter 2 uker kjenner man ihvertfall ingenting. De første dagene er det tungt å reise seg opp fra ligende til sittende stilling, men ellers går det bra.

Hos meg skjekket dem også livmora sometidig. Så det er jo noen fordeler med lapraskopi. Men så er det narkose og et større ingrep, kan være at det er derfor legen din sier sånt. Jeg også hadde en fastlege før som var helt imot unødvendig narkose.

Men det kan jo hende at det er bedre å bare sette i gang med ivf for deg istedenfor å vente på lapraskopi og videre utredning. Det er ikke sagt at dem skal finne noe mere.

Sant sant.Det er så vanskelig å bestemme. Men nå tenker jeg at jeg skal ikke ta det, ikke før etter 3 ivf forsøk hverfall.

Legen også sa at livmoren på innsiden ser veldig fint ut og at væske i egglederne kan man se på vanlig UL og det har jeg ikke. Så det er bare "for sykkerets skyld" tenkte jeg å ta det.

Jeg fikk beskjed om at såret i navelen bør få gro litt,før event.graviditet,men om vi ventet seks uker,for så og prøve igjen,gikk det fint det :)

Ja det er en større prosess,og jeg brukte halvannen uke,før jeg fungerte skikkelig (stingene måtte bli borte først).For det blir litt sårt akkurat der buksa treffer...

Vurder det igjen,etter event 3 IVF du,så ser du. Legen vet vel best,så er det ikke nødvendig,så er det vel ikke det da :)

Uansett,lykke til.Og håper det klaffer for dere uansett! :)

Tusen takk for svaret! Igjen!:) ja, det er det jeg har bestemt nå. Trøster meg med at hvis det har vært noe forferdelig der så ville legen sikkert kunne sett det med en gang. Men livmoren så fint ut fra innsiden og eggstokkene også. Trenger man mer enn det?

Ønsker deg lykke til også!

• 2 måneder senere...
Jeg har fått diagnose "tubefaktor" etter utredning og prosedyre med kontrastvæske og UL i egglederne (hysteroskopi?) Legen sa at det er en liten passasje der, men væske går ikke inn (eller ut?) som den skal og sjansen får å bli gravid på naturlig måte er veldig lav. Jeg spurte om det er mulig å gjøre noe med det, han svarte at det er ikke så mye, nei, at jeg kunne prøve laparoskopi men han fraråder det og det eneste muligheten er ivf. Vi nå er tilbake fra vår første mislykket forsøk i Danmark. (Fikk ut kun 2 egg og begge har ikke delt seg riktig.) Men nå er jeg i tvil igjen. Jeg har lest en plass på nettet at man bør ta laparoskopi uansett fordi de kan sjekke om det er bettenelse eller endometrium problemer der som kan påvirke dårlig ivf resultater og kanskje evt rekonstruere egglederne. Noen med lignende erfaring?

Hei alle sammen, jeg har blitt gravid akorat nå, ret etter laparoskopi, selv om lege så til meg at begge egglederne er tette og at sjanse til å bli gravid for oss er nesten null...tror veldig på laparoskopi, jeg tok laparo og hadde samleie i de første dagene når jeg hadde eggløsning og selv om sjanse skulle vært veldig liten så gikk det:-) så jeg sier, ikke gi opp og prøv, legene vet ikke alt...lyke til:-)

Gjest Trulte med to små
Hei alle sammen, jeg har blitt gravid akorat nå, ret etter laparoskopi, selv om lege så til meg at begge egglederne er tette og at sjanse til å bli gravid for oss er nesten null...tror veldig på laparoskopi, jeg tok laparo og hadde samleie i de første dagene når jeg hadde eggløsning og selv om sjanse skulle vært veldig liten så gikk det:-) så jeg sier, ikke gi opp og prøv, legene vet ikke alt...lyke til:-)

WOW! Gratulerer så mye og ønsker deg masse lykke til og håper at alt går bra med deg og graviditeten! :)

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...