Gå til innhold

progesteron

Klara123

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er titt og ofte på dette forume her, og flere ganger har jeg fått både råd og trøst.

Nå trenger jeg igjen å få høre litt om deres erfaring ang progesteron.

Etter 1SA og 1MA bak meg, har jeg fått beskjed hos min lege å begynne med progesterontilskudd med en gang jeg blir gravid. Men bare progesteron, ikke blodfortynnende. SA var i uke 7, og MA i uke 11 (men fosteret sluttet å utvikle seg i uke 7).

Jeg er selvfølgelig glad nå, for jeg skal prøve noe nytt neste gang. Men da leste jeg her på nette et svar fra jordmor til ei som er i samme situasjon som meg. JM svarte at hun ikke skjønner hvorfor å vente med progesterontilskudd etter positiv test, men at det er logisk å starte rett etter eggløsning. Men hvordan jeg kan være sikker på at jeg er blitt gravid rett etter eggløsning? Jeg vet ikke om det er lurt å ta progesterontilskudd bare for å ta det. Ellers har jeg ei datter på 3 år (med samme mann), og helt uproblematisk svangerskap og fødsel bak meg og før SA og MA, og jeg blir ganske lett gravid, men klarer ikke nå å beholde spiren.

Jeg skal gjøre som legen min sa, for jeg regner med at hun vet hva hun snakker om. Men det ville være flott om noen vil dele sin erfaring med meg.

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg leste meg opp om progesteron etter en MA i høst.

Du kan ikke overdosere progesteron.

Fordelen med progesteron etter EL og før mens er at det gir et et befruktet egg bedre mulighet til å feste seg.

Om man har for mye østrogen i forhold til progesteron i kroppen kan en utvikle østrogendominans. Dr Leif Ims er en som brenner for dette her på berget.

Spiren satt i tredje PP etter MAen. Jeg brukte naturlig progesteronkrem da det klaffet, ikke via lege. Er nå på vei inn i uke 25. :)

Legen din er definitivt inne på noe med progesteronkrem i lutealfasen, jeg ville stolt på henne. ;)

Lykke til!

Grynet:) skrev oppe at progesteron ikke kan overdoseres.

Regner med at jeg får crinone når jeg blir gravid siden det går gjennom fastlegen.

Men tror dere at jeg kunne fortsette med progesteronkrem mens jeg tar samtidig en annen type progesterontilskudd?

Takk på forhånd ... har aldri prøvd dette før, så det er alltid noe jeg lurer på.

Jeg brukte crione da jeg ble gravid med gutten vår. Da jeg gikk tom gikk jeg over til progesteronkremen og brukte den til jeg var ca 4-5 mnd på vei :)

Progesteron kan ikke overdoseres, det er heller motsatt at kroppen kan få for lite, f.eks pga sykdom eller medisiner som ved ivf forsøk.

Annonse

Tusen takk for svar Celcius73 ... Da vet jeg hva jeg skal gjøre. Denne gangen må jeg bare prøve noe nytt .... Tok en del undersøkelser og u-lyd, så gynekologen mente at det kunne være progesteronmangel ... Han sa at det kan hende at det ikke hjelper, men at det ikke skader. Så nå er det bare å krysse fingrer at det ikke skal ta lang tid før jeg blir gravid ... og begynne med progesteronkrem rett etter el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...