Gå til innhold

Om jeg maler soverommet til vesla i Chi, og tak og lister i hvit base blir det fint?

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea - kukløsklan

Er hvit base og Chi ganske like i nyansen? Jeg vurderte bomull, men tror den blir for gul egentlig.

Så jeg har ombestemt meg og går for en kald hvitfarge isteden for en varm. Syntes Chi er fin og hvit, blir det eventuelt mye om jeg maler dørkarmen og veggene i Chi?

Noen med litt peiling..

Hadde en tråd om dette for noen mnd siden, men treg som jeg er har jeg enda ikke fått ut fingeren.

Og om jeg maler med sens, hvor lang tid tar det da fra ferdig maling til Mille kan sove på rommet igjen? 1 dag? en uke?

Som skrevet før jeg er ikke så god på oppussing, men det skal jeg bli =)

Fortsetter under...

Gjest lillemor og lillefrøken

Har ikke brukt fargen Chi selv, men mener å huske å ha sett på farger før vi skulle male. Og om jeg husker rett så er chi ganske så kritthvit farge så ble vel egentlig frarådet den på malerforretningen...

Vi har eggehvit på veggene, som er gulere enn bommull. Og det ser ganske hvitt ut i mine øyne. Men det er smak og behag- for denne er jo gulaktig og ikke hvit-hvit. Men jeg vil tro at chi er ganske lik basefargen ettersom chi er helt hvitt. Uten at jeg egentlig vet.

Jeg ville nok valgt samme nyanse på dørkarmer som vegger hvis ikke du ønsker å bryte med en gråtone eller noe. Den er jo allerede hvit, og går ut fra at du ikke ønsker en gulere hvitfarge på lister/vinduskarmer/dørkarmer. Det er vel heller vanligere med motsatt, at man har gulaktig hvit på vegg, men hvit-hvit på karmer osv. For taket, om du maler det, så finnes det vel en helt vanlig takmaling du bruker, og ikke chi. Den er jo også helt hvit.

Men med sense som vi også har malt med, så kunne jeg male et rom på 10 kvadrat, tre strøk sammenhengene (fordi den tørka så fort at den hadde nok tørketid for å bli malt over igjen). Tror vi venta et par dager før veslefrøkena sov på rommet, venta bare til lukta forsvant. Det lukter jo ikke mye, men man kjenner jo litt likevel.

Husk å vaske godt med sterkt fettløsende vaskemiddel først! Malingen sitter for dårlig på våre vegger, gjorde en bom der. Evt pusse ned + tørke over først.

Endret av lillemor og lillefrøken

Chi er faktisk ganske gul den også. Eller.. dvs, den ser veldig gul ut mot alt det hvite. Jeg har malt kjøkkeninnredningen i chi fordi jeg ønsket en hvitfarge som ikke var "blåhvit". Jeg skal male kjøkkenet på nytt fordi kontrasten er altfor stor og den ødelegger inntrykket av det grå/hvite og litt grove kjøkkenet mitt.

Dersom du kunne tenke deg å ta imot et annet forslag så vil jeg foreslå fargen hvit pepper. Den er varmhvit og står i fin kontrast til hvit base. Litt sånn "mørkehvit" uten å være gulaktig eller gråaktig. Den er som en kameleon synes jeg. Tar farge etter resten av interiøret. Jeg har denne i hele 1 etg og på kjøkkenet har den tatt farge av kjøkkenet og ser derfor gul ut (grrr) i stua ser den svaaaaaakt lilla/rosa ut pga gammelrosa gardiner. Gangen ser skinnende hvit ut pga lite farget tilbehør.

Jeg mener å ha lest 1 uke men sens har jo ingen skadelig avdamping så jeg usikker på det. litt usikker på hva jeg gjorde sist jeg malte barnerom.

Takk for svar! Jeg liker Bomull også, men så noen bilder der den så litt gul ut den også. Kanskje jeg skal prøvemale..

Må jeg vaske veggene først? Det hørtes da veldig så slitsomt ut :(

Jaja.

Jeg har planer om å male gulvet også. Så om jeg maler veggene i Bomull og gulv, tak og dørkarmen i hvit base tror dere det blir fint??

Annonse

Skal du male gulvet? Vær iallfall helt sikker på at det er et gulv som kan males, og evt grunne e.l. først... Husk at maling på gulv blir fort slitt og kan skalle av osv.

Tror den aller sterkeste malingen brukes på gulv og i trapper er maling beregnet på båter. Men du får veiedning på det der du kjøper malingen.

Chi er faktisk ganske gul den også. Eller.. dvs, den ser veldig gul ut mot alt det hvite. Jeg har malt kjøkkeninnredningen i chi fordi jeg ønsket en hvitfarge som ikke var "blåhvit". Jeg skal male kjøkkenet på nytt fordi kontrasten er altfor stor og den ødelegger inntrykket av det grå/hvite og litt grove kjøkkenet mitt. Dersom du kunne tenke deg å ta imot et annet forslag så vil jeg foreslå fargen hvit pepper. Den er varmhvit og står i fin kontrast til hvit base. Litt sånn "mørkehvit" uten å være gulaktig eller gråaktig. Den er som en kameleon synes jeg. Tar farge etter resten av interiøret. Jeg har denne i hele 1 etg og på kjøkkenet har den tatt farge av kjøkkenet og ser derfor gul ut (grrr) i stua ser den svaaaaaakt lilla/rosa ut pga gammelrosa gardiner. Gangen ser skinnende hvit ut pga lite farget tilbehør. Jeg mener å ha lest 1 uke men sens har jo ingen skadelig avdamping så jeg usikker på det. litt usikker på hva jeg gjorde sist jeg malte barnerom.

Hvit pepper ja, den skal jeg sjekke ut. Tror jeg får ta en tur i butikken etterpå å høre hva jeg trenger, sparkel vet jeg. Men trodde ikke ejg måtte vaske først blæ!

Hva pleier slik å koste til sammen egentlig? Noen som vet det?

Skal du male gulvet? Vær iallfall helt sikker på at det er et gulv som kan males, og evt grunne e.l. først... Husk at maling på gulv blir fort slitt og kan skalle av osv. Tror den aller sterkeste malingen brukes på gulv og i trapper er maling beregnet på båter. Men du får veiedning på det der du kjøper malingen.

Jeg skal male vegger, tak, lister, karmer og gulv... Blir en helgejobb tenker jeg.. Jeg har halvglanset parkett på rommet syntes det ikke er så fint på barnerommet. Men må vel kanskje slipe gulvet litt først, eller pusse med sandpapir?

Noen som vil bli med =)

er veldig greit å vaske over først. også må du være ganske sikker på at det er malt med vannbasert fra før ellers må du igang med heftgrunn eller evnt ny oljebasert.

Vaske må man pga fett på veggene får malingen til å prelle av som vann på gåsa. Og da må du gjøre alt på nytt ;)

Har ikke brukt fargen Chi selv, men mener å huske å ha sett på farger før vi skulle male. Og om jeg husker rett så er chi ganske så kritthvit farge så ble vel egentlig frarådet den på malerforretningen... Vi har eggehvit på veggene, som er gulere enn bommull. Og det ser ganske hvitt ut i mine øyne. Men det er smak og behag- for denne er jo gulaktig og ikke hvit-hvit. Men jeg vil tro at chi er ganske lik basefargen ettersom chi er helt hvitt. Uten at jeg egentlig vet. Jeg ville nok valgt samme nyanse på dørkarmer som vegger hvis ikke du ønsker å bryte med en gråtone eller noe. Den er jo allerede hvit, og går ut fra at du ikke ønsker en gulere hvitfarge på lister/vinduskarmer/dørkarmer. Det er vel heller vanligere med motsatt, at man har gulaktig hvit på vegg, men hvit-hvit på karmer osv. For taket, om du maler det, så finnes det vel en helt vanlig takmaling du bruker, og ikke chi. Den er jo også helt hvit. Men med sense som vi også har malt med, så kunne jeg male et rom på 10 kvadrat, tre strøk sammenhengene (fordi den tørka så fort at den hadde nok tørketid for å bli malt over igjen). Tror vi venta et par dager før veslefrøkena sov på rommet, venta bare til lukta forsvant. Det lukter jo ikke mye, men man kjenner jo litt likevel. Husk å vaske godt med sterkt fettløsende vaskemiddel først! Malingen sitter for dårlig på våre vegger, gjorde en bom der. Evt pusse ned + tørke over først.

Egghvit er IKKE gulere enn bomull. Hvis man ser på bomulls fargekoden inneholder den en Y som ikke egghvit har.

Skal du male gulvet? Vær iallfall helt sikker på at det er et gulv som kan males, og evt grunne e.l. først... Husk at maling på gulv blir fort slitt og kan skalle av osv. Tror den aller sterkeste malingen brukes på gulv og i trapper er maling beregnet på båter. Men du får veiedning på det der du kjøper malingen.
Jeg skal male vegger, tak, lister, karmer og gulv... Blir en helgejobb tenker jeg.. Jeg har halvglanset parkett på rommet syntes det ikke er så fint på barnerommet. Men må vel kanskje slipe gulvet litt først, eller pusse med sandpapir? Noen som vil bli med =)

å slipe et gulv tror jeg ikke er ikke bare-bare altså, håper du vet hva du begir deg ut på hvis du først starter så du slipper at du angrer etter 1 kvadratmeter :) Men tror hvis det er glatt/lakkert/oljet, at du bør gjøre noe med det før du maler det, så malingen ikke preller av etter noen få mnd. Jeg vet ikke så mye om sliping av gulv, vi har bare slipet benkeplata, og det var en helt ok jobb for samboeren. Brukte maskin først, men det var veldig tungt, og gikk over til en slags skrape istede. Jeg prøvde jeg og, men jeg klarte ikke å skrape hardt nok. Aner ikke hvordan man gjør det på gulv- kanskje sandpapir er enklest som du sier. Selv om jeg synes det høres enklere ut å bare skifte hele gulvet. Men det er meg :)

Jeg synes chi er en nydelig hvitfarge. Har et rom hvor alt er malt i chi. Jeg oppfatter fargen som "klar" og hvit, det er et utrolig deilig rom å være på. Tregulv(hadde malt det om det ikke var nylakkert...) og hvite møbler. Rødt tilbehør.

Annonse

Jeg synes chi er en nydelig hvitfarge. Har et rom hvor alt er malt i chi. Jeg oppfatter fargen som "klar" og hvit, det er et utrolig deilig rom å være på. Tregulv(hadde malt det om det ikke var nylakkert...) og hvite møbler. Rødt tilbehør.

Har du da Chi på alt rundt også lister? Karmer? Tak? Gulv?

Gulvet er ikke nylakkert, det er slitent gammelt parkett gulv med mye riper

Egghvit stinker. Den ser ut som en innrøkt, nikotingul hvit :(

Huffda, håper ikke du kommer på besøk hos meg :) De fleste som er her sier vi har det så lyst og fint... Ingen røykere her altså.

MEN fargen gulner "raskt", på noen få år, og da er det ikke pent, spesielt om man flytter på møbler osv og det er enda gulere bak det som har stått der før, da ser det litt innrøyka ut. Mulig det blir en hvitere farge her også neste gang.

Ble litt nysgjerrig selv her jeg, så tittet på fargen hvit pepper, synes den så litt lilla ut? Den sto iallfall sammen med lillavarianter på fargekartet.

Det gjorde forresten bomull også når jeg så litt nøyere på fargekartet. Jeg som trodde bomull var varianten mellom chi og eggehvit i hvit- og gulhetsskala. Der tok jeg feil.

http://www.agerup.no/Files/Billeder/maling/Pdf%20jotun%20fargekart/LADY+NOW_0708.pdf

Juliea, tenkte på det du sa med lister og sånt. Personlig synes jeg det er finest med matt farge på veggene. Men hva med å velge en med høyere glans på til vinduer da, hvis du vil "bryte" litt, uten å endre farge?

Gulvet er ikke nylakkert, det er slitent gammelt parkett gulv med mye riper

Har chi på absolutt alt unntatt gulv. Men skal sies at det er et rom med skråtak og vinduet går litt i ett med skråtaket. Hadde jeg bestemt selv hadde jeg malt gulvet også. Tror det kan være fint å bryte med en annen glansgrad på lister/vinduer. Usikker på om det blir bra å male på parkett.

Chi er en veldi fin farge, den vil bli oppfattet som ren standard hvit på veggen.. Syntes ikke du burde blande egghvit eller bomull med chi.. Om du tar vegger i chi og lister i bomull /egghvit, vil listene dine se gule ut i forhold.. Og vil gi inntrykk av at du har prøvd å få samme farge, men fargen på listene har gulnet og blir mindre pent..

jeg ville valgt enten å ta egghvit på alt eller chi på alt.. eller så burde du velge to farger hvor det er større kontrast mellom :) Blir mye penere :)

Ps! Bomull er gulere enn egghvit.

Mvh en interiørkonsulent :)

Og forresten så er chi nesten lik hvit base.. Når man blander chi i blandemaskinen tilsettes det kun bittelitt sort.. så er ikke stor forskjell på dem :)

det er som regel vanlig å ha glans 10 på vegg ( fleste veggmalinger kommer i denne glansen ) Og så trenger man en annen type maling til lister og treverk.. Som kommer i 15, 40 og 80.. 40 (halvblank) er som regel vanligst at folk tar på lister :)

Hei hei tusen takk for masse råd g svar:) har nå vært på her is g fått god hjelp av en gammel erfaren dame:) det blir chi overalt, men mer glansen på lister og karmer:) gulvet blir malt med hvit gulvmaling:) så skal vesla trå i lys lilla maling og ta en spasertur over gulvet så er fotmerkene foreviget:)) det blir rent og fint uten for mange hvit nyanser sa hun noe jeg er enig i:)

Jeg glemte sparkel :(( Damn it!! Noe. Sol vi komme å hjelpe til over en flaske vin? Som kan ta med sparkel:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...