Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

gutten vårres på 15 mnd drikker melk bare av og til og da er det som regel ekstralett (eller laktosefri en gang i blandt siden jeg drikker det). Han er ikje spesielt begeistret for melk, men spiser gjerne yoghurt og ost. Jeg mener å ha lest at melk inntaket bør begrenses til 5-6 dl (?) per dag pga at større mengder kan forhindre jernopptaket.

Vi har ikke byttet til kumelk ennå, han er nettopp fylt ett år. De skal ha ca en halv liter om dagen, ikke noe særlig mer. Inkludert grøtmåltider (dersom grøten er tilsatt melk).

Vi kommer nok til å bytte gradvis, men han får mest morsmelk ennå, bare en flaske på 120 ml mme om dagen.

Vi gikk over til kumelk da lillemor var 12-13 mnd. Tok det gradvis, samtidig som hun begynte å miste interessen for puppen. Hun får ekstralett. Får litt over en dl til frokost i kopp, og 2 1/2 dl(!) i havregrynsgrøten om kvelden. I tillegg får hun ofte en joghurt som mellommåltid, og hvis vi er hjemme får hun gjerne en dl til lunsj også. Ender vel opp som regel rundt anbefalingene på 5-6 dl tenker jeg.

(hun er nå snart 15 mnd, var nok oppe i de mengdene da hun var ca 13 mnd).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...