Gå til innhold

Skjøte - noen med peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter fra min ektemann, og nydama flytter inn og skal overta min del av huset, men dette ordner vi oss imellom, og jeg sitter nå her og skal skrive nytt skjøte og sende til tinglysning og lurer på hva jeg skal skrive på punkt 2, omsetningstype:

- er dette skifte, uskifte, opphør av samboerskap eller annet?

Har lest og lest, men skjønner ikke helt hva som er hva, og håper noen kloke og snille damer her inne vil hjelpe meg :)

Skrevet

Dette syns jeg faktisk fagfolk bør ordne for dere.

Skrevet

Ring Tinglysningstelefonen hos Statens Kartverk. En veldig bra tjeneste som er gratis. Se www.statkart.no

Skrevet

Om du er NAF-medlem, har du en time gratis konsultasjon der, se Naf.no.

Skrevet

Her vil jeg på det sterkeste råde deg til å få hjelp av noen proffesjonelle. Har dere en kunderådgiver i banken? Vi har DNB og vår kontakt der hjalp oss da vil skulle ordne ny tinglysning på skjøtet.

Det koster forresten ca 1900kr å tinglyse ett skjøte, få nydama til å betale det.....

Skrevet

Altså, å få vite hvilken rubrikk man skal bruke på et skjøte, er ikke noe å bruke advokat på - spesielt når det ikke er noe kontroversielt.

Ring og spør hos Statens Kartverk, du. Jeg er helt sikker på at du kommer til å få et korrekt, kjapt og adekvat svar.

Skrevet
Her vil jeg på det sterkeste råde deg til å få hjelp av noen proffesjonelle. Har dere en kunderådgiver i banken? Vi har DNB og vår kontakt der hjalp oss da vil skulle ordne ny tinglysning på skjøtet. Det koster forresten ca 1900kr å tinglyse ett skjøte, få nydama til å betale det.....

Har en kunderådgiver i banken ja, men hun var ikke behjelpelig med noe som helst - faktisk kom hun med mange råd som når jeg sjekket med tinglysningstelefonen var direkte gale..

Men takk for svar!

HI

Skrevet

Altså, å få vite hvilken rubrikk man skal bruke på et skjøte, er ikke noe å bruke advokat på - spesielt når det ikke er noe kontroversielt.

Ring og spør hos Statens Kartverk, du. Jeg er helt sikker på at du kommer til å få et korrekt, kjapt og adekvat svar.

Ringte dem idag, og fikk svar på det meste, men hu dama var ganske sur, og jeg glemte å spørre om denne ene tingen, så tenkte kanskje noen her visste ;)

Skal ringe igjen imorgen, hadde bare håpet å få slengt det i en konvolutt ikveld ;)

Takk for svar :)

HI

Skrevet

Åh, kjipt du møtte pÅ en sur dame. Min erfaring derfra er at de er veldig hyggelige. Ring igjen i dag, sÅ møter du forhÅpentligvis pÅ en som har stÅtt opp med riktig bein.

Forøvrig tror jeg du skal bruke "skifterubrikken" - siden det er snakk om oppgjør av felleseie mellom ektefeller. Men hør med Kartverket - jeg forsøker bare Å huske det jeg en gang lærte :)

Skrevet

Jeg jobber på Tinglysingen, og man får dessverre ikke alltid korrekte opplysninger fra kundetlf, det er IKKE saksbehandlere for fast eiendom som tar tlf..

Skifte dreier seg om dødsfall, så så lenge ingen er døde, er det ikke skifte. bare kryss av på annet, vi bryr oss ikke så mye om den rubrikken så lenge alt er riktig utfylt ellers. Det som mest viktig for oss er markedsverdi, for det er den vi får dokumentavgift av. Jobber tross alt i staten..hehe

Skrevet

"Et skifteutlegg er en panterett stiftet av tingretten i forbindelse med et skifteoppgjør, enten det dreier seg om skifte av dødsbo eller skifte av ekteskapelig felleseie i forbindelse med skilsmisse. Skifteutlegget etablerer sikkerhet for krav som arving, ektefelle, legatar eller kreditor har i boet."

Betryggende at det finnes oppdaterte statsansatte! :P

Skrevet

nå er ikke dette snakk om noe skifteutlegg, skjønner du hva du har sitert her?

Og det er ikke skifte mellom ektefeller hvis den ene ikke skal overta hjemmelen, det er her mange krysser feil.

Men det er klart, skal Hi overføre hele hjemmelen til ektemannen, så skifter de. Jeg forsto det som om den nye damen skulle overta hjemmel. Og jeg er nok mer oppdatert en deg, tross i at du er flink til å gjengi info som ikke dreier seg om det vi snakker om her ;-)

Skrevet

Jeg vet i alle fall så pass at ved skilsmisse må ektefellenes formue dem i mellom deles. Dette oppgjøret kalles et skifte.

Faktum kjenner verken du eller jeg godt nok.

Og igjen - min erfaring er at de som jobber på Tinglysningen er velinformerte om skjøtene og kan svare greit for seg når man ringer dit og spør. Det bør uansett være første sted men ringer når man har generelle spørsmål om utfylling fremfor å kontakte advokat og la tusenlappene fare før man i det heletatt har fått presentert seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...