Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #1 Skrevet 11. juli 2012 Har en kronisk sykdom som gjr at jeg snart ikke klarer å jobbe i jobben min mer. Den er fysisk tung, og som oftest klarer jeg ikke gjøre jobben min skikkelig, og mine supre medarbeidere må gjøre dobbelt... Jeg elsker jobben min, det er ikke det, men jeg vil ha et liv utenom også... Så til spørsmålet! Har jeg rett på omskolering? Med støtte til det ene og det andre? Kjenner en som fikk det for en del år siden, han fikk støtte til husleige, reise og livsopphold! Han fikk mer enn en vanlig student for å si det sånn. Men jeg har jo ikke utdanning fra før, da jeg fikk barna mine veldig tidlig, har det noe å si? Jeg har ikke råd til det uten hjelp, og jeg tviler på å finne en jobb jeg kan jobbe i uten en utdanning. Og jeg VIL jobbe! Noen som vet?
humlesurr Skrevet 11. juli 2012 #2 Skrevet 11. juli 2012 Hvorfor mener du at du ikke kan finne en annen jobb uten utdanning? Hva jobbet du med nå, og hvilken utdanning hadde du forespeilet deg?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #3 Skrevet 11. juli 2012 Rett på omskolering er det ingen som har...men det KAN vurderes om det er raskeste vei tilbake til jobb og du dermed får det innvilget. først må du og situasjonen din da kartlegger grundig, du vil antagelig måtte prøves ut i en attføringsbedrift e.l. Det skal alltid vurderes mot ethvert arbeid, og svært få er ved så dårlig helse at ingen ufaglærte yrker passer... Er også vilkår om at du må være over 26 for at utdanning i det hele tatt skal vurderes..
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Hvorfor mener du at du ikke kan finne en annen jobb uten utdanning? Hva jobbet du med nå, og hvilken utdanning hadde du forespeilet deg? Jobber i butikk, og alle andre jobber på denne plassen, og andre plasser i nærheten er tunge jobber som hjemmehjelp, assistent på sykehjem, vaskehjelp, osv. Følger med på ledige jobber hele tiden, men er ikke noen jobber jeg kan ha der! Har sett for meg lærer kanskje? Er ikke helt sikker, må jo undersøke litt hva som er best for meg å jobbe med!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Rett på omskolering er det ingen som har...men det KAN vurderes om det er raskeste vei tilbake til jobb og du dermed får det innvilget. først må du og situasjonen din da kartlegger grundig, du vil antagelig måtte prøves ut i en attføringsbedrift e.l. Det skal alltid vurderes mot ethvert arbeid, og svært få er ved så dårlig helse at ingen ufaglærte yrker passer... Er også vilkår om at du må være over 26 for at utdanning i det hele tatt skal vurderes.. Da er det komt nye regler etter min bekjent ble omskolert! Ja kan godt prøve ut andre jobber jeg, men sier seg jo selv at det er en del jobber jeg bare kan glemme... Er ikke sykemeldt nå, vil helst slippe, men nå må jeg snart! Men det er jo bare en kortvarig løsning.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Hvor du bor og hva som er tilgjengelig av jobb der er ikke endel av vurderingen til NAV. Kun helsemessige forhold.. Så om du kan jobbe i et annet yrke, noendubsikkert kan er ikke omskolering aktuelt.. Massebyrker som ikke er fysisk tunge..
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet nav og hørt om de kan hjelpe deg med noe her og hvilke rettigheter du ev. har. Jeg er i samme situasjon, kan ikke bli i jobben min pga smerter. Men jeg har hele 2 utdanninger da så får nok ingen ny
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 Hvor du bor og hva som er tilgjengelig av jobb der er ikke endel av vurderingen til NAV. Kun helsemessige forhold.. Så om du kan jobbe i et annet yrke, noendubsikkert kan er ikke omskolering aktuelt.. Massebyrker som ikke er fysisk tunge.. Nå kan jeg ikke bare rive barna ut fra skole og bort fra venner og familie, og mannen min har en super jobb han trives i, og jeg trenger hans hjelp ofte så jeg kan heller ikke bare flytte fra de en annen plass for å jobbe! De m da ta hensyn til det? Hva skal jeg gjøre da, er det bedre at jeg blir uføretrygda? De må da vel strekke seg litt for at folk kan fortsette å være i arbeid? Det er da jobben deres? Jobben jeg kan ha må ikke være fysisk tung, men den kan heller ikke være stillesittende. Har du forslag til en slik jobb hadde jeg blitt veldig glad! hi
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet nav og hørt om de kan hjelpe deg med noe her og hvilke rettigheter du ev. har. Jeg er i samme situasjon, kan ikke bli i jobben min pga smerter. Men jeg har hele 2 utdanninger da så får nok ingen ny Skulle ha gjort det, men jeg har verdens mest håpløse navkontor! Han kan ikke en dritt om reglene. Kan jeg ringe andre kontor? Har de evt et felles nr alle kan ringe og spørre? Er ikke noe kjekk situasjon å havne i dette.. Endelig funnet en jobb jeg virkelig trives i! hi
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 Ja prøv et annet kontor. Kan jo ta en hvit og si at du ser for deg og flytte dit (slik at de ikke henviser deg til ditt kontor). Ev. kan du be om en ny saksbehandler. Føler med deg, har også funnet drømmejobben, men kan ikke fortsette
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 Ja prøv et annet kontor. Kan jo ta en hvit og si at du ser for deg og flytte dit (slik at de ikke henviser deg til ditt kontor). Ev. kan du be om en ny saksbehandler. Føler med deg, har også funnet drømmejobben, men kan ikke fortsette Uff å dumt Ja, det er jo bare for å få litt informasjon. Eller kanskje min saksbehandler kanskje kan finne ut disse tingene ved å ringe andre. Skal prøve det etter ferien. Er stengt nå!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #12 Skrevet 11. juli 2012 Ja prøv et annet kontor. Kan jo ta en hvit og si at du ser for deg og flytte dit (slik at de ikke henviser deg til ditt kontor). Ev. kan du be om en ny saksbehandler. Føler med deg, har også funnet drømmejobben, men kan ikke fortsette Uff å dumt Ja, det er jo bare for å få litt informasjon. Eller kanskje min saksbehandler kanskje kan finne ut disse tingene ved å ringe andre. Skal prøve det etter ferien. Er stengt nå!
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #13 Skrevet 11. juli 2012 Hvis det er stengt nå kan du kanskje benytte muligheten til å ringe hovednr. til nav og få dem til å finne noen som kan hjelpe deg? Jeg har litt lite råd når det kommer til håpløse saksbehandlere for jeg har (bank i bordet) vært veldig heldig slik, foreløpig. Ev send en mail til nav og be forklar at din saksbehandler/kontor er stengt og at du har lyst å få hjelp/ svar nå og se om det hjelper.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #14 Skrevet 11. juli 2012 Nå kan jeg ikke bare rive barna ut fra skole og bort fra venner og familie, og mannen min har en super jobb han trives i, og jeg trenger hans hjelp ofte så jeg kan heller ikke bare flytte fra de en annen plass for å jobbe! De m da ta hensyn til det? Hva skal jeg gjøre da, er det bedre at jeg blir uføretrygda? De må da vel strekke seg litt for at folk kan fortsette å være i arbeid? Det er da jobben deres? Jobben jeg kan ha må ikke være fysisk tung, men den kan heller ikke være stillesittende. Har du forslag til en slik jobb hadde jeg blitt veldig glad! hi Det kan godt hende at "de" (NAV) må strekke seg litt for at folk kan fortsette å være i arbeid, men spørsmålet er vel heller hvor langt jeg som skattebetaler er villig til å strekke meg. Synes jeg du har rett på omskolering? Nei, ikke en "rett", men det hadde jo vært fint om jeg slapp å være med å sponse uføretrygd til deg.
humlesurr Skrevet 11. juli 2012 #15 Skrevet 11. juli 2012 Det kan godt hende at "de" (NAV) må strekke seg litt for at folk kan fortsette å være i arbeid, men spørsmålet er vel heller hvor langt jeg som skattebetaler er villig til å strekke meg. Synes jeg du har rett på omskolering? Nei, ikke en "rett", men det hadde jo vært fint om jeg slapp å være med å sponse uføretrygd til deg. Må si meg litt enig i dette utsagnet. Jeg har full forståelse for at det må føles både håpløst og vondt når kroppen ikke fungerer. Men jeg synes det ropes i øst og vest om omskolering for tiden. Det er jo ikke slik at en utdannelse automatisk gjør det enklere å fungere i jobb. Det er masser av yrker som en kan velge blandt som uskolert. Det er også mulig for alle å øke kompetansenivået sitt gjennom f.eks kurs og kvelds-/ nettskole.
Uviten? Skrevet 15. november 2012 #16 Skrevet 15. november 2012 Det kan godt hende at "de" (NAV) må strekke seg litt for at folk kan fortsette å være i arbeid, men spørsmålet er vel heller hvor langt jeg som skattebetaler er villig til å strekke meg. Synes jeg du har rett på omskolering? Nei, ikke en "rett", men det hadde jo vært fint om jeg slapp å være med å sponse uføretrygd til deg. Må si meg litt enig i dette utsagnet. Jeg har full forståelse for at det må føles både håpløst og vondt når kroppen ikke fungerer. Men jeg synes det ropes i øst og vest om omskolering for tiden. Det er jo ikke slik at en utdannelse automatisk gjør det enklere å fungere i jobb. Det er masser av yrker som en kan velge blandt som uskolert. Det er også mulig for alle å øke kompetansenivået sitt gjennom f.eks kurs og kvelds-/ nettskole. Må bare le litt av dette jeg LoL. Når jeg leser/hører slike uttalelser som dette blir jeg lettere provosert! Håper dere "friske" folk der ute holder dere frisk!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #17 Skrevet 15. november 2012 Man kan vel ikke få omskolering når man ikke har skolering. Kan man?? Ønsker du utdannelse slik at du kan få deg en jobb så får du gjøre som alle oss andre: Søke skole og søke støtte hos Lånekassen. Anonym poster: 3d8dc88309c2efbb0a7159567e9f34d8
humlesurr Skrevet 15. november 2012 #18 Skrevet 15. november 2012 Det kan godt hende at "de" (NAV) må strekke seg litt for at folk kan fortsette å være i arbeid, men spørsmålet er vel heller hvor langt jeg som skattebetaler er villig til å strekke meg. Synes jeg du har rett på omskolering? Nei, ikke en "rett", men det hadde jo vært fint om jeg slapp å være med å sponse uføretrygd til deg. Må si meg litt enig i dette utsagnet. Jeg har full forståelse for at det må føles både håpløst og vondt når kroppen ikke fungerer. Men jeg synes det ropes i øst og vest om omskolering for tiden. Det er jo ikke slik at en utdannelse automatisk gjør det enklere å fungere i jobb. Det er masser av yrker som en kan velge blandt som uskolert. Det er også mulig for alle å øke kompetansenivået sitt gjennom f.eks kurs og kvelds-/ nettskole. Må bare le litt av dette jeg LoL. Når jeg leser/hører slike uttalelser som dette blir jeg lettere provosert! Håper dere "friske" folk der ute holder dere frisk! Men forklar meg da; Man blir syk og kan ikke fortsette det yrket man har brukt år på å utdanne seg innen. Jeg har full forståelse for at det både er tungt og fortvilende! Og med tanke på tid og penger som er nedlagt i utdannelsen så er det flott at velferdsnorge da har sagt at pasienten kan få tilbud om omskolering i et annet yrke for så å kunne komme seg ut i jobb igjen. Men i de tilfellene hvor det ikke foreligger en utdannelse i utgangspunktet, hva skal så denne pasienten omskoleres fra?? Det er dette jeg stiller meg skeptisk til. Vi behøver alle yrkesgrupper, og det er ikke få yrker hvor utdannelse ikke nødvendigvis er et krav. Så hvorfor kan ikke pasienten komme seg tilbake i jobb uten utdanning?? Opplys meg om du mener du har svaret! Og da mener jeg ikke at du behøver å opplyse meg i hvor tungt det er å gå syk og ikke fungere optimalt, for den problematikken er jeg godt kjent med
mamma07&09 Skrevet 15. november 2012 #19 Skrevet 15. november 2012 Du må være sykmeldt, helt eller delvis i ett år før NAV i det hele tatt vurderer omskolering. Sånn var det ihvertfall for noen få år siden. Har selv fått omskolering pga en sykdom. Det var ikke vanskelig, så det ordner seg nok for deg håper jeg:-) ikke hør på de som ikke skjønner hva dette dreier seg om. Er man syk så er man syk, og når det ikke er tilgang på lettere jobber der du bor så trenger man en utdannelse skjønner dere. Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #20 Skrevet 15. november 2012 Hei HI! Det er fint at du vil jobbe! I første omgang bør du orientere deg i arbeidslivet i distriktet der du bor, og utvid radiusen. Se etter jobber på nav.no og finn.no. Kanskje kjenner du noen som kjenner noen som trenger arbeidskraft? Sendt åpne søknader til steder der du er kvalifisert for å jobbe, møt opp i barnehager, sfo, bolig for utviklingshemmede osv, undersøk ulike nettbaserte kurs. Registrer deg på nav.no og få tilsendt aktuelle jobber på mail. Det finnes mye du selv kan gjøre for å finne annet arbeid. Slik du beskriver din situasjon pr i dag så er du mest sannsynlig ikke kvalifisert for utdanning gjennom NAV (eller en uføre). Hilsen veileder i NAV Anonym poster: 054ddbfd48f5e079f9bb149f60986e53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå