Gå til innhold

er det flere her som har lavt stoffskifte og prøver?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp, jeg har "antakelig" lavt stoffskifte. Har hatt 4 prøver med indikasjon på lavt stoffskifte, og siste prøve lå innenfor normalen som de kaller det.

Legene vil ikke sette meg på med. enda, skal ta nye prøver igjen i slutten av august så får vi se så.

Er enda ikke gravid, men hører delte meninger på om dette gjør deg mindre fruktbar eller ikke.

Hvordan går det med seg da?:)

Hei =)

Jeg har lavt stoffskifte og er prøver. Jeg har hatt det siden jeg var barn og gått på medisiner siden. Stoffskifte mitt er godt regulert og ligger der det skal ligge. Vi er nå inne i vår 3 pp og håper det blir spire snart. Jeg har også hørt litt forskjellig angående fruktbarhet. Min lege sa det ikke var noe problem så lenge stoffskifte var regulert. Hvordan går det med dere da?

Sliter veldig med å bli gravide... Var 10 uker på vei da det ble oppdaget bo/ma, aner ikke hvordan jeg ligger annpå verdier nå da. Har også hørt mye ang gravid og stoffskifte.. Har prøvd siden i høst, og bo var i april....

Jeg fikk påvist tilløp til lavt stoffskifte under utredning i vår. Det er ikke helt "lavt" enda, men har antistoffer mot skjoldbrukskjertelen, noe som etterhvert vil utvikle seg til lavt stoffskifte. Vanligvis ville ikke legen medisinert, men siden vi er prøvere fikk jeg Levaxin. Først 25 mikrogram, men etter kontroll har jeg måttet øke til 50.

Legen mente at det kunne være en årsak til mine 2 SA og 1 MA, og at det tar tid mellom hver gang jeg har blitt gravid (8-10 mnd).

Men, tja - har prøvd 2 pp etter utredning og medisinstart, så langt ingen overraskelser.

Min lege sier at stoffskifteproblemer ikke er et hinder for fruktbarhet eller graviditet - så lenge det er regulert. Når kroppen sliter med å produsere tilstrekkelig stoffskiftehormoner, vil den unngå enhver ekstra belastning. Under graviditet må jo kroppen også produsere fosterets stoffskiftehormoner, i alle fall i begynnelsen, og når det er manko i utgangspunktet, så ja......

Annonse

Så lenge man er godt regulert med medisiner så skal det i utgangspunktet ikke være noe problem å bli gravid på naturlig måte.

Men hvis dere er under utredning og ikke har fått kommet i gang med medisinering, så bør dere være obs på at det kan ta tid for kroppen å komme i gjenge igjen når verdiene er optimale. Dette er fordi at når du har lavt stoffskifte så skjer alt så mye saktere i kroppen enn hos normalt friske personer.

Jeg ble spontant gravid nesten to år etter at jeg begynte med medisiner. Da hadde vi vært igjennom noen runder med ivf behandling.

Jeg valgte å benytte meg av alternativ behandling, og det har jeg hatt stor utbytte av når jeg har prøvd å bli gravid.

Har lavt stoffskifte og er blitt gravid :)
Er det lov å spørre hvor lang tid dere brukte? Er av den utålmodige sjelen ;) hehe...

Ble klaff på femte forsøk og medisinering med Metformin. Går også på Levaxin fra før av. Tror det var Metforminen som gjorde susen.

Hva er Metformin? har ikke hørt om det jeg... Jeg har gått på levaxin siden jeg var 6 år. og stoffskifte mitt skal være godt regulert (har endelig fått en lege med litt peiling). Håper spiren sitter hos oss også snart :)

Annonse

Pærefrø: uff, jeg føler med deg! Har dere sjekket alt annet, er det bare stoffskiftet som kan være problemfaktor? Helt forj&%#lig å gå rundt å håpe og tvile og prøve og feile i flere år. Tror nok at mange ikke har noen begreper om hvilken styrke som trengs!

Celcius73: Spennende! Hvilke behandlinger vil du anbefale?

Jeg har brukt homeopati, øreakupunktur og soneterapi, pluss kostholdsomlegging og kosttilskudd. Tror nok det var kombinasjonen som gjorde utslaget ;)

Jeg har lavt stoffskifte, men det er regulert med medisiner. Tar 150 mg Levaxin 5 dager i uken og 50 mg 2 dager. Hadde en sa i januar i uke 5.. Vet at stoffskifte mitt ikke var helt bra akkurat da, så det kan hende at det var derfor jeg mistet, men det kan en jo ikke si sikkert.

Nå er jeg vertfall gravid i uke 14 og kjenner allerede spark fra babyen:D

Spiren klaffet på første forsøk, så det er fullt mulig å bli gravid med lavt stoffskifte. Men det bør være regulert inn først, hvis ikke vet jeg at set er større sannsynlighet for å miste, dessverre. Itilegg kan barnet i verstefall få hjerneskade hvis du ikke har nok TSH til barnet, det er derfor veldig viktig med hyppige blodprøver i første trimester.

Men som sagt, hvis det er regulert inn skal det ikke være noe problem å bli gravid. Men, viktig med god oppfølging fra lege:)

Lykke til med prøvingen:D

Nå er jeg akkurat ferdig med å være gravid, men kan vel kommentere litt likevel. Jeg har lavt stoffskifte som overhode ikke er godt regulert. Har blitt gravid på første forsøk med tsh på 20 og med andremann var vi ikke prøvere en gang... Da var tsh 0,05. Så stoffskiftefeil behøver ikke stikke kjepper i hjulene for raskt å få en liten spire :)

Veldig fint å få høre historier om at det kan gå bra =) =) Hvordan var første del av svangerskapet deres da? Sånn med tanke på at du må produsere det hormonet både for deg selv og barnet. Var dere veldig slitne/vanskelig å regulere stoffskifte?

Veldig fint å få høre historier om at det kan gå bra =) =) Hvordan var første del av svangerskapet deres da? Sånn med tanke på at du må produsere det hormonet både for deg selv og barnet. Var dere veldig slitne/vanskelig å regulere stoffskifte?

Denne gangen var verdiene mine veldig lave i begynnelsen av svangerskapet, så legen var rask med å justere opp medisindosen. Men om det var det som gjorde at jeg var i ganske dårlig form eller det bare var graviditeten er jeg ikke sikker på. Var i dårlig form før jeg ble gravid, men da hadde nettopp hele familien hatt influensa...

Har ikke hatt noe problem med å regulere stoffskiftet nå som både jeg og legen vet hvilken dose jeg fungerer best på :)

Pærefrø: uff, jeg føler med deg! Har dere sjekket alt annet, er det bare stoffskiftet som kan være problemfaktor? Helt forj&%#lig å gå rundt å håpe og tvile og prøve og feile i flere år. Tror nok at mange ikke har noen begreper om hvilken styrke som trengs!

Måtte ha utskrapning i uke ti, men alt der så bra ut, bortsett fra at fosteret manglet. Legen min mente det ikke burde være noe problem å bli gravid på nytt, men man hører så mye da.

Men det er jo litt godt å høre at andre får det til, håpet mitt kommer tilbake da :)

Jeg er blitt gravid :) akkurat funnet det ut, så håper spiren holder seg der. Vi ble gravid på 3 pp og brukte CBFM, så vi hele tiden visste når jeg hadde EL (anbefaler den veldig). Var hos legen min i går og fikk justert opp medisinen litt også skulle jeg følges opp med stoffskifte kontroll hver 4. uke. Vært fall helt i begynnelsen.

jeg har også lavtstoffskifte, brukte 6 mnd denne gangen versus 1 forsøk første gang. Drar til legen hver mnd for å kotrollere stoffskifte, tar 100mgr 4 ganger i uken og 150mgr 3 dager i uken:)

Fint å se det går bra selv med lavt stoffskifte. Blei selv opperert for struma da jeg var 17 men trengte ikke medisiner. Startet prøvingen da jeg var 34, blei gravid etter 4 mnd men hadde ma i uke 12 tok så 1 1/2 år før jeg blei gravid igjen men det endte i sa no i slutten av januar. Jeg hadde sagt til legen at jeg var usikker på stoffskiftet mitt, men legen ville ikke høre, men sendte meg i hvert fall til ivf hvor de oppdaget at verdiene mine var aaaaaalt for høye, hun sa der at det så og si skulle vært umulig for meg å bli gravid den siste gangen pga verdiene mine. Blei satt på levaxin i april og for ca to uker siden var verdiene mine der min nye lege og hun på ivf klinikken vil de skal være. Så no håååper jeg så inderlig at jeg skal bli gravid snart og at det denne gangen vil gå bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...