Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi vurderer sterkt Sofie som navn, men ser at mange velger å bruke varianten Sophie. Synes sistnevnte ser best ut på arket, men klarer ikke helt å venne meg til ph som blir F.

Tenker også at jenta skal få slippe å alltid måtte forklare hvordan hun skriver navnet, bedre med å si at det skrivet sånn det sies.

Ser at det er flere navn der man har valget å bruke ph istedet for F; Philip, Christopher, Sophia osv.

Hva mener dere andre? Hvorfor skal man velge ph istedet for F i disse navnene?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143953600-bruken-av-ph-i-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det litt sånn at jeg er vant med PH i alle sammenheng siden jeg var liten...først nå ser jeg plutselig ting/navn skrevet med F istedenfor......(siden jeg er utlending ;-))

det er bare vanesak....

med mange navn må du forklare skrivemåten (mitt navn har TH i og finnes også uten H......)

Mange vil for eksempel skrive Ingrid uten -D osv.

vanskelig å ungå .)

Jeg synes Christopher er mye penere enn Kristoffer, men ser jo (her inne) at de fleste foretrekker at navn skrives rett frem uten ekstra bokstaver.. :P

Uansett må man vel ikke stave navnet sitt (muntlig) så ofte for tiden, synes stort sett man må skrive navnet sitt selv istedet.

Akkurat navnet Sofie/Sophie synes jeg kanskje er finest med f, men Sofia/Sophia ville jeg skrevet med ph. Vet ikke hvorfor :)

• 4 uker senere...

Annonse

Jeg synes det er mye finere å kutte ut ph i Filip, Sofie, og Christoffer/Kristoffer.

Synes det blir litt rart å ha et norsk opphav og så slenge på en engelsk pynte-h. Dessuten er jeg litt usikker på om det er så mye mer originalt å skrive navn med ph, enn med f.

Jeg synes også det ser mye penere ut når navnen er skrevet som de uttales. Og mye greiere for uttalen generellt, og nå mener jeg ikke nødvendigvis bare navn med ph, men flere navn med utenlandsk skrivemåte.

Annonse

Absolutt - Emilian, Leander, Chrisander og Michelle tar definitivt førsteplassen hva gjelder jåleri/klisseri.

Men jeg synes ph også kan bli litt jålete - men absolutt ikke i samme kategori da som navnene ovenfor. Misforstå meg rett.

Jeg tenker det er litt sånn: "Vi forsøker å være litt mer pene/sofistikerte enn det vi egentlig er".

Men det er nå min mening da - jeg er litt sær når det gjelder slike ting :)

Jeg syntes først det så flottere ut med ph, men tenker "Sopp-ie" hver gang jeg leser navnet. Klarer ikke å venne meg til ph som f-lyd.

Så lenge Sofie er like internasjonalt navn som den andre varianten og vårt etternavn kler Sofie med F best, blir det nok den vi velger....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...