Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer sterkt Sofie som navn, men ser at mange velger å bruke varianten Sophie. Synes sistnevnte ser best ut på arket, men klarer ikke helt å venne meg til ph som blir F.

Tenker også at jenta skal få slippe å alltid måtte forklare hvordan hun skriver navnet, bedre med å si at det skrivet sånn det sies.

Ser at det er flere navn der man har valget å bruke ph istedet for F; Philip, Christopher, Sophia osv.

Hva mener dere andre? Hvorfor skal man velge ph istedet for F i disse navnene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det litt sånn at jeg er vant med PH i alle sammenheng siden jeg var liten...først nå ser jeg plutselig ting/navn skrevet med F istedenfor......(siden jeg er utlending ;-))

det er bare vanesak....

med mange navn må du forklare skrivemåten (mitt navn har TH i og finnes også uten H......)

Mange vil for eksempel skrive Ingrid uten -D osv.

vanskelig å ungå .)

Skrevet

Helt enig med deg. Mye bedre med f enn ph:-)

Skrevet

Jeg synes Christopher er mye penere enn Kristoffer, men ser jo (her inne) at de fleste foretrekker at navn skrives rett frem uten ekstra bokstaver.. :P

Uansett må man vel ikke stave navnet sitt (muntlig) så ofte for tiden, synes stort sett man må skrive navnet sitt selv istedet.

Akkurat navnet Sofie/Sophie synes jeg kanskje er finest med f, men Sofia/Sophia ville jeg skrevet med ph. Vet ikke hvorfor :)

Skrevet

Jeg synes at man kan bruke -ph dersom man har et utlenlansk opphavn eller etternavn. Har man derimot et norsk stedsnavn feks som etternavn, synes jeg det klinger bedre med -f :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Liker Christopher,Philip og Sophia mye bedre enn Kristoffer,Filip og Sofia,mye mer orginalt synes jeg

Skrevet
Liker Christopher,Philip og Sophia mye bedre enn Kristoffer,Filip og Sofia,mye mer orginalt synes jeg

Signerer denne!

Skrevet

Vi får en gutt i Oktober og han skal hete Philip..Syns det er bedre en Filip, men som med alt annet er dette en smakssak...

Skrevet

Sofie er mye finere enn Sophie, synes jeg.

Skrevet

Jeg liker best Sofie og Filip enn Sophie og Philip. Jeg synes det faktisk er mer orginalt å skrive "F" enn "PH" i et navn, for det er jo så utroooolig mange som velger det sistnevnte nå....

Sofie er forøvrig et nydlig navn! :)

Skrevet

Jeg syns man bør holde seg til norske bokstaver og unngå "pynt". Men har selv et navn på Th og en datter på C, så det er unntak. :-P

Skrevet

Jeg synes det er mye finere å kutte ut ph i Filip, Sofie, og Christoffer/Kristoffer.

Synes det blir litt rart å ha et norsk opphav og så slenge på en engelsk pynte-h. Dessuten er jeg litt usikker på om det er så mye mer originalt å skrive navn med ph, enn med f.

Jeg synes også det ser mye penere ut når navnen er skrevet som de uttales. Og mye greiere for uttalen generellt, og nå mener jeg ikke nødvendigvis bare navn med ph, men flere navn med utenlandsk skrivemåte.

Skrevet

Foretrekker også Sofie, helt klart.

Så lenge dere ikke er engelsktalende og bor i Norge, blir det litt "jåleri" å slenge på ph.

Skrevet

Synes det høres dumt ut når dere sier Jålete,er langt fra det,når jeg tenker på Jålete,tenker jeg på sånne navn som Emilian.Leander,Chrisander og Michelle

Skrevet

Absolutt - Emilian, Leander, Chrisander og Michelle tar definitivt førsteplassen hva gjelder jåleri/klisseri.

Men jeg synes ph også kan bli litt jålete - men absolutt ikke i samme kategori da som navnene ovenfor. Misforstå meg rett.

Jeg tenker det er litt sånn: "Vi forsøker å være litt mer pene/sofistikerte enn det vi egentlig er".

Men det er nå min mening da - jeg er litt sær når det gjelder slike ting :)

Skrevet

Ja alle har vel sine egen meninger,tenkte bare at jeg skulle ta de navnene for de er veldig Jålete i forhold til Christopher,Philip og Sophia :)

Skrevet

Jenta mi heter Sofie, og det er for å slippe at alt blir feil på navneplass i barnehage,skole, bursdagskort og alt sånn så det er bare for ikke gjøre det vanskeligere enn det er, men er enig i at Sophie ser mer elegant ut ;)

Skrevet

Jeg synes faktisk kun Sophia,Philip og Christopher er veldig fint med Ph :) Sofie er finere uten faktisk:D

Skrevet

Jeg syntes først det så flottere ut med ph, men tenker "Sopp-ie" hver gang jeg leser navnet. Klarer ikke å venne meg til ph som f-lyd.

Så lenge Sofie er like internasjonalt navn som den andre varianten og vårt etternavn kler Sofie med F best, blir det nok den vi velger....

Skrevet

Det er jaggu bra vi får bestemme sjøl!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...