Gå til innhold

Feber og oppkast pga tenner?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha

Eller er det bare muligens en lei tilfeldighet? Ser ut som om det er en diger jeksel på vei hos junior, lurer på om det er 2-års jeksel (ikke den første jekselen, men nr 2 bakover), og han har ved to anledninger de siste dagene hatt feber og vært kvalm (type sutring, hektisk svelging og nesten-brekninger). I dag har det endt i oppkast, periodevis lav feber og generelt dårlig form, vekslet med gråtetokter og typiske tanntegn som fingre i munnen og sikling, noe han ikke har hatt ved tidligere omgangssjukerunder.

Vi ser for oss omgangssyke, selvsagt, og behandler deretter, men begynte å tenke på om det kan være pga jekselen? Det er den første av de store jekslene, så jeg har ingen tidligere erfaringer å bygge på heller. De første, mindre jekslene kom uten at vi merket noe til det, så kan ikke sammenligne med de heller føler jeg. Sitter og lurer litt på om jeg skal gi han en paracet og se om det blir bedre av det, men så vil jeg ikke dytte det i han unødig heller.

Noen som har erfaringer rundt dette og om det kan ha noen sammenheng?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143953598-feber-og-oppkast-pga-tenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira med en av hver

Datteren min hadde mye problemer da hun fikk tenner, men hun har aldri kastet opp. Derimot fikk hun veldig ofte løs mage og feber (jada, vet at feberen kan komme av noe annet også ;) ). De eneste tennene vi ikke merket noe til var faktisk 2-års jekslene. Plutselig en dag så jeg under tannpussen at to av dem var kommet frem, og noen uker senere var alle fire på plass.

Det er vanskelig å vite om det er tenner som plager han eller om det er sykdom. Hvis du føler det er riktig å gi han en paracet, så gjør du det. Ellers kan du jo eventuelt forsøke å gi han en liten saftis eller lignende. Det kan lindre på vondt i munnen, han får i seg væske og det er ikke tungt for magen (mtp oppkast).

God bedring til den lille uansett hva det er!

Gjest Mentha

Han sover nå, etter en ny skrikerunde. Alle fingrene i munnen og skrek skikkelig, så tror nok i alle fall det er tann ved siden av omgangssjuken, om ikke tennene er skyld i alt.

Han har ikke kastet opp siden i morges/formiddag, da var det et par runder mens han var hos bestemor en tur.

Han fikk en paracet nå, etter at han våknet på nytt, to minutter etter at han sovnet i sta. Det gjør vel ingen skade, og forhåpentligvis får han sove godt nå.

Han drikker vann, men skal se om jeg kan få tak i noe saftis senere i dag. Takk for fine råd til en oppråd mor. Kjenner jeg blir helt satt ut av å se den ellers så utrolig blide gutten så uttafor og fra seg med tydelige vondter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...