Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Innimellom våkner jeg av at et bein eller en arm "sover" (prikker)...andre som ofte/innimellom har det sånn om natta?
Nordhagenjentene :) Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 Kan hende det er nerver som kommer i klem v spesielle stillinger...
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #3 Skrevet 10. juli 2012 Det skjer med meg innimellom, men det er oftest når jeg har sovet oppå armen eller foten, slik at blodet ikke strømmer helt igjennom Er akkurat som når du sitter med det ene kneet over det andre, sa begynner det å prikke av samme grunn.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Jepp! Ligger med hodet hvilende på armen/armene, særlig når jeg ligger på magen. Er grusomt vondt når armen "sover" og jeg ikke klarer løfte den engang. Sover tydeligvis så tungt at jeg ikke våkner før smertene er kraftige, tar ofte opptil 10 minutter med gnikking og massasje før smertene er over og jeg kan sove videre Om dette skjer ofte eller uten at du ligger på f.eks armen kan det være som nevnt over her en nerve som ligger i klem. Da er det hjelp å få hos legen
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Jeg har det i armene. Sov aldri en hel natt. Det kunne også skje på dagtid, om jeg holdt armene i ro. Det skjer enda, spesielt om jeg sovner i stolen min eller ute i sola med armene over hodet. Som andre her sier kan det være nerve i klem (karpal tunnel syndrom om det gjelder hendene). Hvis du har problemer som følge av dette bør du gå til legen.
Mandalas Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Det skjer hver natt med meg også. Mest med armene.
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Har dere andre "symptomer" enn bare dette? Smerter, muskelsvinn, svakere gripeevne ol.?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 Takk for alle svar:) Synes det skjer ofte med meg i perioder...men skal skrive ned når det skjer, så kan jeg se hvor "ofte" det er...noen ganger er det beina, noen ganger armene...når det er armene skjer det oftest når jeg ligger med begge armene rett bakover forbi hodet liksom......Føttene mine kan også sovne hvis jeg sitter lenge på do(!)??? Når det skjer i både armer og bein, så skyldes det vel ikke nerve i klem? mange nerver da isåfall? ps. Når jeg var gravid (5-11 uker) så skjedde det veeldig ofte, er det normalt??
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 Det kan godt være nerve i klem både i beina og i armene. Det heter karpal tunnel syndrom i armene og jeg tror det heter noe ala tarsal tunnel syndrom i beina. Det er veldig vanlig å ha slik mot slutten av svangerskap med masse vann i kroppen. Hos de fleste går det over etter svangerskap, ellers er det for de som det ikke forsvinner hos + andre som får det ofte behov for operasjon. Hvor vanlig det er å ha det i både armer og bein er jeg usikker på. Pga hos meg er karpal tunnel syndrom en sekundær sykdom eller hva det heter. Jeg ble utredet for kts og har operert i begge hender for det, men det ble aldri skikkelig bra og utviklet seg til leddsmerter, trøtthet og muskelsvinn og jeg er nå under utredning for revmatisme. Legen tror kts kom av revmatismen. Men hadde jo måtte tatt operasjonen uansett pga de verste smertene er borte og hendene fungerer litt bedre. Det er ikke for å skremme deg å si at du har kanskje dette altså i det hele tatt! Men det kan være andre grunner enn bare rett og slett kts som gjør at du har det siden du har det i både armer og bein og det kan også være noe som er enkelt å behandle ev. vann i kroppen. Lurt å notere litt ja og ta det opp med lege ved neste kontroll
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 Det kan godt være nerve i klem både i beina og i armene. Det heter karpal tunnel syndrom i armene og jeg tror det heter noe ala tarsal tunnel syndrom i beina. Det er veldig vanlig å ha slik mot slutten av svangerskap med masse vann i kroppen. Hos de fleste går det over etter svangerskap, ellers er det for de som det ikke forsvinner hos + andre som får det ofte behov for operasjon. Hvor vanlig det er å ha det i både armer og bein er jeg usikker på. Pga hos meg er karpal tunnel syndrom en sekundær sykdom eller hva det heter. Jeg ble utredet for kts og har operert i begge hender for det, men det ble aldri skikkelig bra og utviklet seg til leddsmerter, trøtthet og muskelsvinn og jeg er nå under utredning for revmatisme. Legen tror kts kom av revmatismen. Men hadde jo måtte tatt operasjonen uansett pga de verste smertene er borte og hendene fungerer litt bedre. Det er ikke for å skremme deg å si at du har kanskje dette altså i det hele tatt! Men det kan være andre grunner enn bare rett og slett kts som gjør at du har det siden du har det i både armer og bein og det kan også være noe som er enkelt å behandle ev. vann i kroppen. Lurt å notere litt ja og ta det opp med lege ved neste kontroll Så utrolig kjipt, stakkars deg Var sumptomene du hadde prikking i armer/hender og bein? Veldig ofte? Vanlig prikking ,eller "vond" prikking? Skal helt klart nevne det for legen min.... vet du hvordan de evt finner ut hva det kan komme av? Hilke undersøkelser måtte du igjennom? Riktig god bedring til deg, og takk for svar
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 Jeg hadde prikking i armene. Helt opp til litt over albuen. Det har blitt bedre etter operasjonen. Selvfølgelig, det har blitt mye bedre plass til nervene! Men jeg kan som sagt ikke sitte med armene helt i ro, det gjør man sjelden om man ikke sover da. Leer som regel litt på dem. Kan ikke ha armene over hodet når jeg sover ol. Før var det vond prikking. Kunne våkne og føle at håndleddet var brekt og at håndå lå med håndflaten mot underarmen pga det var helt dødt og sinnsykte smerter! Det var skikkelig vondt. Nå er det de verste gangene litt vondt. I beina har jeg ikke hatt det like ille. Merker det om jeg sitter med bena i kryss, på do, eller bøyer bena helt på andre måter. Men det er ikke like vondt. Mer at de forsvinner eller kjennes litt følelsesløse ut på en måte. Undersøkelsene jeg måtte gjennom hos nevrologen med hendene var sånn strøm gjennom fingrene. Det var ikke vondt, men litt ubehagelig. Han kunne fort konstatere sterke funn i høyre for den hadde hatt problemet lengst og ble mest brukt. Og anbefalte meg å operere venstre også om jeg hadde god effekt av operasjon på høyre hånd. Så det var lite undersøkelser utenom sykehistorie/symptomene mine. Hadde også god hjelp av smertestillende mot nervesmerter. Takk for det! Går konstant med en følelse av at livet mitt er satt på vent til jeg vet hva jeg har. Synes det er trist! Har jo 1000 spørsmål. Lykke til hos legen
Mandalas Skrevet 11. juli 2012 #12 Skrevet 11. juli 2012 (endret) Jeg har dessuten hatt smerter i fingerledd, håndledd og oppover mot skulderen de siste to årene. Nå er jeg bare litt stiv i fingrene, de andre symptomene er borte. To leger har uavhengige av hverandre konkludert med at jeg absolutt ikke har tegn på revmatisk sykdom og at det antakelig var hendene/ fingrene mine som ikke tålte jobben jeg hadde (som gikk mye utover fingre, kan sammenlignes med å vri opp en klut "hele dagen"). Jeg våkner stadig med helt vonde armer fordi de har sovna. Så jeg nesten ikke klarer å få dem ned i normal stilling føles det som, for de er så tunge. For oftest er det jo fordi jeg ligger litt håpløst med armene. Tror jeg har litt svakere grep også, nå enn for to år siden før dette kom. Endret 11. juli 2012 av Mandalas
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #13 Skrevet 11. juli 2012 Jeg hadde prikking i armene. Helt opp til litt over albuen. Det har blitt bedre etter operasjonen. Selvfølgelig, det har blitt mye bedre plass til nervene! Men jeg kan som sagt ikke sitte med armene helt i ro, det gjør man sjelden om man ikke sover da. Leer som regel litt på dem. Kan ikke ha armene over hodet når jeg sover ol. Før var det vond prikking. Kunne våkne og føle at håndleddet var brekt og at håndå lå med håndflaten mot underarmen pga det var helt dødt og sinnsykte smerter! Det var skikkelig vondt. Nå er det de verste gangene litt vondt. I beina har jeg ikke hatt det like ille. Merker det om jeg sitter med bena i kryss, på do, eller bøyer bena helt på andre måter. Men det er ikke like vondt. Mer at de forsvinner eller kjennes litt følelsesløse ut på en måte. Undersøkelsene jeg måtte gjennom hos nevrologen med hendene var sånn strøm gjennom fingrene. Det var ikke vondt, men litt ubehagelig. Han kunne fort konstatere sterke funn i høyre for den hadde hatt problemet lengst og ble mest brukt. Og anbefalte meg å operere venstre også om jeg hadde god effekt av operasjon på høyre hånd. Så det var lite undersøkelser utenom sykehistorie/symptomene mine. Hadde også god hjelp av smertestillende mot nervesmerter. Takk for det! Går konstant med en følelse av at livet mitt er satt på vent til jeg vet hva jeg har. Synes det er trist! Har jo 1000 spørsmål. Lykke til hos legen Det høres jo helt fryktelig ut sånn du hadde det :( Fint å lese at du har blitt bedre,men skjønner det er kjipt å vente...det er ikke rart du har 1000 spørsmål...Er det lenge til du har time? Håper det går raskt og at de finer ut av det så du blir bra, iallefall bedre. Jeg har heldigvis ikke hatt noen vond prikking, bare sånn vanlig "sovning", hvis du vet hva jeg mener? Tror du da det kan skyldes sykdom..? Tusen takk for lykkeønskninger hos legen og i lige måde!
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2012 #14 Skrevet 11. juli 2012 Ja det var grusomt. Ubehandlet karpal tunnel syndrom kan bli grusomt. En kan miste alle muskler i tommelfingeren og puten under tommelen som gjør at en får problemer hele livet med bl.a gripetaket. Nå er det mer plagsomt. Det er jo revmatisme-plagene som sliter på meg nå. Leddvondt, stive ledd. Trøtthet som ikke har grenser osv. Legen tror jeg har betennelse i kroppen og at det er det som gjør at passasjen hos meg ble trang og førte til disse symptomene. Hvis armene og ev. beina dine sovner om nettene hadde jeg absolutt tatt det opp med legen, det kan være at du er i startfasen og at det blir verre. Dette vet legen bedre enn meg. Har hørt om folk som lever med nerver i klem i flere år. Hos meg var det ekstremt nesten med en gang. Antagelig fordi det ikke var leddbåndet som var problemet. Ev. kan du dra på apoteket og be om skinner eller støtter som du kan sove med og se om det hjelper. Hvis plagene er "små" og det bare er tilstede i svangerskap kan det være legen vil se det an. De opererer jo helst ikke for dette når du er gravid om du ikke har særs plager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå