Gå til innhold

Jenta mi på 5 uker kaster opp mye, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Dattra mi på 5 uker kaster opp 1 gang ca hver annen dag, og da mener jeg skikkelig oppkast, hun tømmer seg helt, så spruten står. Hun får bare morsmelk. Hun spiser mye og legger på seg veldig bra, litt mer enn gjennomsnittet ved hver måling. Hun er glupsk og spiser fort og mye, men prøver jeg å regulere dette ved å koble henne av og på, svelger hun mye luft og får mye magevondt. Så jeg lar henne bare spise.

Noen som har opplevd deg samme? Er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare slik i startfasen? Eller kan det være noe galt med henne?

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at de har litt umoden lukkemuskel fra spiserøret til magesekken. Det KAN jo være det. Da blir det gjerne en del gulping/spying.

Men ellers så kan det nok være lurt å prøve så godt du kan å få opp luft iløpet av måltidet. Ikke vente for lenge med å legge henne til heller. Siden du merker at hun er glupsk og sluker en del luft er det sikkert pga dette hun spyr. En skikkelig luftkule som tar med seg melk på vei opp.

Snakk med helsestasjonen, du har vel kontroll om ca en uke?

Jenta vår gulper også mye, og innimellom har spruten stått forbi henne ca e halv meter, og det kommer gjerne i flere støt. Til å begynne med la hun fint på seg, jeg ammet og ammet og når hun gulpet opp hele måltidet var det bare å begynne på nytt igjen, gjerne et par ganger. Så prøvde vi å gi henne pauser i måltidet og få opp rap underveis og etter maten, men da la hun nesten ikke på seg. Fikk anbefalt fortykningsmiddel, og har brukt dette litt. Men nå har jeg funnet ut litt, mener jeg, hva hun tåler og hva som provoserer fram mer gulp. Sånn gjør vi det:

Jobber ikke for å få opp rap, da gulper hun mer. Når hun har spist så raper hun som oftest selv, men jeg verkeb stryker eller klapper på ryggen hennes. Jeg passer på å ikke lene henne fremover etter måltidet så det ikke blir nok som helst trykk på magen hennes.

Når hun har spist har jeg henne mer eller mindre oppreist i minst en halvtime, enten på fanget eller i vippestol. Legger jeg henne ned tidligere gulper hun som oftest mer.

Ammer forholdsvis hyppig. Det varierer litt, men nå om dagen spiser hun ca annenhver time på dagtid, hun er nå 8 uker.

Vi veide henne i går, og hun legger flott på seg igjen. Så vi fortsetter sånn vi har det nå.

Håper dere finner litt ut av hva som funker best hos dere så dere mnimerer gulpingen. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...