Gå til innhold

Myom og ny graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to spontanaborter det siste halvåret, og etter en UL nylig ble det oppdaget et lite myom (3 cm). Gynekologen mente den _kanskje_ lå slik til at den lå i veien for næringsinntaket til fosteret, og lurte på om dette kunne være årsaken til mine to SA. Hun var ikke helt sikker på om den lå ille til, men gynekologen som første gang så myomet (5 dager før fosteret døde - alt så fint ut da) mente den ikke var "farlig".

Gynekolog nr 2 anbefalte meg å vente med å bli gravid til jeg har vært på Ullevål og fått myomet undersøkt, men jeg har fått innkalling først i midten av oktober. Jeg tenker sånn at om jeg blir gravid igjen nå, er det jo to mulige utfall: Det går bra, eller det går galt for tredje gang på rad. Om det går galt får jeg i så fall full utredning, og den kan da poteniselt starte i høst. Om jeg venter til oktober, får beskjed om at myomet ikke er farlig for et foster, blir gravid igjen og så har enda en SA, har jeg potensielt "kastet bort" nesten et halvt år for ingen nytte, og får ikke startet utredning før på nyåret. Må legge til at jeg er godt oppe i trettiårene, så jeg føler jeg begynner å ha litt dårlig tid..

Hva ville dere ha gjort? Ville dere ventet til undersøkelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen tanker rundt dette? Er så usikker på hva vi skal gjøre...

Skrevet

Jeg forstår ditt dilemma, og vil gjerne pröve å resonere litt med deg.

Det virker som om du har "lett" for å bli gravid, 2 ganger på ett halvt år er veldig bra. Så om du venter, vil du höyst sansynlig bli gravid fort igjen. OG uten å miste! (Om orsaken til SA er myomen)

Om du velger å pröve, er det 50/50 om du blir gravid för oktober eller ikke. Selv om myomen ikke er farlig, kan den vokse og kanskje du vil få SA eller MA senere i svangerskapet? Det kan jo faktisk bli komplikasjoner av dette. Du må også kjenne etter om du er forberedt på å miste igjen psykisk.

Jeg er også oppi de 30 og kjenner jeg begynner å bli litt deperat, men jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde valgt å gjöre i din situasjon.

Legger ved en link, den er på svensk, men jeg vil tro du vil forstå alt. Den er utgitt av kommunen og er veldig informativ:) Jeg håper også den informasjonen vil hjelpe deg i ditt valg:)

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Myom/

Lykke til med valget og alt!! Det löser seg nok på den ene eller andre måten:)

Skrevet

Hei:)

Jeg har også myomer, bare mine er større enn dine :(

Har to stk på 5-8 cm som sitter som to mikkemus-ører på utsiden av livmor etter det jeg har forstått. + en liten som sitter lenger ned i livmor. Denne var på ca 1 cm.

Iflg div gynekologer jeg har vært hos mener de at disse er til mindre skade å være i livmor enn arrvevet som oppstår ved evt fjerning. Mener også å ha lest at de kan komme tilbake (?) og da er man like langt.

Jeg har dessverre hatt en MA, ble lett gravid den gangen, men har ikke lykkes etter at vi mistet. Vet selvfølgelig ikke sikkert om årsaken til MA'en og at jeg ikke er blitt gravid igjen har noe med myomene å gjøre. Gyn mente at det ikke var pga myomene det gikk galt, og at det var mange som mistet uten at man visste hvorfor. Inntil videre så stoler jeg på det.

Vet egentlig ikke om dette hjalp deg. Mitt svar til deg er ihvertfall at jeg hadde fortsatt å prøve. Tenker at myomet ditt må sitte veldig dårlig til om de velger å fjerne det når størrelsen er såpass liten. Kan derfor ikke tenke meg at det blir gjort noe med. Jeg er ingen ekspert på dette, kun synsing fra min side.

Lykke til:)

Skrevet

<p> </p>

<div>Tusen takk for svar, micke78 og Rosin i bolla! Jeg vil aller helst sette i gang med én gang, da jeg blir mer og mer lei meg hver dag som går uten at jeg er gravid. Vi har gledet oss så veldig til å bli foreldre, og å vente med å prøve gjør det hele enda mer sårt.</div>

<div> </div>

<div>Men, jeg er nervøs for at det skal gå galt igjen, og at myomet blir pekt ut som årsaken. Om jeg skulle miste én gang til fordi jeg ikke ventet, vil nok det bli veldig tungt. Jeg heller nok allikevel mot å prøve igjen nå, for den første gynekologen mente jo myomet _ikke_ var farlig for fosteret, og den andre trodde at myomet _kanskje_ var farlig. Summert blir det nærmere "ikke farlig" enn "farlig" ;) </div>

<div> </div>

<div>Hmmm.. Nå som jeg leste den siste setningen, ser jeg tydelig at jeg vrir all informasjonen jeg får i den retning av at jeg vil prøve alt nå, så da tror jeg jammen jeg gjør det. Det hjelper å se ting skrevet ned, for da blir man mer var på hva man selv syns. Tusen takk igjen, og lykke til med å bli gravide, begge to :)</div>

Skrevet

Huff, den teksten så ikke bra ut! Note to self: Ikke skriv i notepad og lim inn i editoren ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...