Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vær klar over at det blir mindre penger totalt sett hvis man velger 80 % permisjon fremfor 100 %.

57 uker * 80 % = 45,6 uker

Man mister altså penger for 1,4 uker ved å velge 80 %, blir fort noen tusenlapper av det...

Annonse

Vær klar over at det blir mindre penger totalt sett hvis man velger 80 % permisjon fremfor 100 %.

57 uker * 80 % = 45,6 uker

Man mister altså penger for 1,4 uker ved å velge 80 %, blir fort noen tusenlapper av det...

Tror de fleste vet det :)

Her hadde vi tenkt til å ta 100% først men passer ikke ift bhg-start, og mine jobbplaner etter permisjon så da blir det 80% :)

Jeg er usikker hva jeg skal gjøre. Sjefen min rådet meg til å ta 80% for det var det samme hun anbefalte sin egen datter (som også er gravid).

Men trur jeg skal undersøke litt først før vi bestemmer oss :)

Den tiden hjemme med det små virkelig verdt å ta 80% for.

Det tusenlappene blir ubetydelige i forhold til hvor verdifullt det er å få være hjemme med de små så lenge man kan.

Valgte uten tvil 80% sist gang og gjør det denne gangen og. Med mindre det blir veldig stramt økonomisk anbefaler jeg 80% på det høyeste. Tiden går fort nok det året!

Men det er jo mye som skal planlegges. Bl.a bhg start og så må man huske på at far også bare får 80% utbetalt under fedrekvoten. Det tror jeg kan være avgjørende for mange i og med at faktum er at han som regel tjener mest.

Ikke i vårt tilfelle da.

Nå er jo fedrekvoten 12 uker og de som velger 100% permisjon må huske på at det blir trukket fra de totale ukene. Noe som betyr at mor må Veldig tidlig ut i jobb igjen. Det er helt uaktuelt for vår del ihvertfall.

Det er bra man kan velge og man kan jo ordne det akkurat som det passer enhver.

Man kan ta ut opptil ett år ulønnet permisjon hver. Så selv om man velger 100 % permisjon, er det ikke noe problem å være hjemme (minst) like lenge som med 80 % permisjon - faktisk har man råd til 2 uker ekstra :-)

Men tydeligvis mange som ikke har tenkt på den muligheten, sjefen min trodde jeg var "rar"... ;-)

Endret av utålmodig-11

pga vi ikke vet om barnehageplass (pga fødsel etter 1.sept) vil jeg velge 1 år med 80% lønn og satse på å fortsette å sette av litt penger. er vi riktig "uheldig" så må vi gå hjemme noen ekstra måneder pga mangel på plass...vi får se :)

så får ting komme etterhvert. blir koko av å tenke på alt som har med permisjon å nav å gjøre....

Gjest Shanti ♥
Hvem har råd til å være i ett år ulønnet permisjon?

Man behøver jo ikke ta ut et helt år! Istedet for 80% i 57 uker kan man ta 100% i 47 uker og deretter 10 uker ulønnet permisjon.. Du som snakket så varmt om å være hjemme i 57 uker - ved denne metoden kan man gjøre dèt og samtidig spare inn noen tusenlapper. Den største risikoen er vel ift om man blir sykmeldt når man starter i jobb igjen, iom man mister sykepengerettigheter når man er ute av arbeidslivet på den måten...

Annonse

Her blir det nok 100 prosent, men gradert uttak. Satser på å jobbe en til to vakter i uka fra ca 6 mnd. Både jeg og pappaen jobber turnus, så får det nok til å gå opp.... Så kan det nok hende det blir litt ulønnet perm også:-)

Da jeg tok ut permisjon med førstemann, opplyste ikke NAV om at man faktisk fikk mindre penger ved å ta ut 80 %, og det var mange som ble overrasket da jeg sa dette. Forskjellen da var litt mindre enn nå. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan sørge for at det blir likt?

I den tiden leste jeg også om en undersøkelse som viste at få "modne" kvinner tok ut 80 % permisjon, og man skjønte ikke helt hvorfor, antok tydeligvis at disse tok 100 % for å være kortest mulig borte fra jobben, typisk "karrierekvinner".

Risikoen ang. sykepengerettighetene må man selvsagt tenke over, men for de aller fleste burde ikke det være noe stort problem. Hvis du blir sykemeldt like etter ulønnet permisjon, kan du dessuten få arbeidsavklaringspenger, som er ca 2/3 av vanlig lønn, så det er ikke slik at du plutselig står helt uten inntekt frem til du blir frisk igjen. Og uten at jeg er helt sikker, tror jeg du vil få sykepenger av foreldrepengene dersom du blir sykemeldt like etter lønnet permisjon, og har du hatt 80 % permisjon, blir sykepengene deretter.

Jeg sier som Ole Brumm; "Ja takk, begge deler" og velger 100 % permisjon samtidig som jeg er (minst) like lenge hjemme med barnet som om jeg hadde tatt ut 80 % :-)

Hvem har råd til å være i ett år ulønnet permisjon?
Man behøver jo ikke ta ut et helt år! Istedet for 80% i 57 uker kan man ta 100% i 47 uker og deretter 10 uker ulønnet permisjon.. Du som snakket så varmt om å være hjemme i 57 uker - ved denne metoden kan man gjøre dèt og samtidig spare inn noen tusenlapper. Den største risikoen er vel ift om man blir sykmeldt når man starter i jobb igjen, iom man mister sykepengerettigheter når man er ute av arbeidslivet på den måten...

Ok, da er jeg med. :-)

Skulle gjerne vært den som kunne ta et helt år ulønnet permisjon liksom..

Hvordan fungerer det med at man mister sykepengerettigheten? Fordi man ikke har inntekt i 2 måneder (f.eks).? Hvor lenge må man jobbe for å ha rett på det igjen isåfall?

Du må jobbe i 4 uker før du har sykepengerett og i 8 uker før du kan bruke egenmelding. Jeg velger selvsagt 100% som sist, da jeg taper 20000 på å velge 80%. Men tar så ulønnet perm i en mnd,så ferie i 4 uker slik at jeg har sykepengerett igjen (ferie er arbeid,så lønner seg med den rekkefølgen) og begynner å jobbe i august. Men har nok mulighet til hjemmekontor dersom vi ikke er helt ferdige med dagammingen (som sist)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...