Gå til innhold

Når ringe legen etter oppdaget graviditet?

Anbefalte innlegg

Når ringer/ringte dere legen etter at dere fant ut at dere var gravide?

Jeg har ikke tenkt å be om noe tidlig UL eller noe slikt, så jeg vil vel egentlig høre fra dere damer som heller ikke hadde noe slikt.

Jeg er etter en 28-dagers syklus 5 uker på vei i dag, siste positive test på søndag som viste 2-3 uker. Jeg har aldri vært gravid før så jeg vet ikke helt veien videre.

Jeg har ikke tenkt å dra på noe tidlig UL eller ta noen blodprøver/tisseprøver/hcg-prøver hos legen for å få bekreftet mine positive hjemmetester. Jeg tenkte mer på å la dette gå sin gang og dra til legen kanskje rett før jeg begynner på jobb etter ferien, da er jeg 9-10 uker på vei. Er dette for tidlig for første svangerskapskontroll? Og når bør jeg eventuelt ringe legen og informere om tilstanden :) og be om time?

Håper dere kan dele noen erfaringer med meg.

Fortsetter under...

Tror det er vanligst med første kontroll ca uke 10-12. Men hvis du bor i Oslo og ønsker plass på Riksen eller Ullevål må du søke fødeplass mye tidligere enn det. Jeg søkte i uke 5 for å få plass på Riksen ( som forøvrig anbefales!). Du kan søke selv eller få legen til å gjøre det.

Hei! Min erfaring er at første svangerskapskontroll er i uke 12 en gang. Så kommer det an på hvor lang ventetid det er hos legen din. Er det vanskelig få time innen kort tid, så ville jeg faktisk ha booket time nå til din uke 12. Det gjør jo ikke noe det. Jeg var 4 uker på vei nå da jeg booket time i uke 12. Jeg var hos legen for en blodprøve ift d-vitaminmangel, og så sa jeg at jeg trooor jeg er gravid. Da satte vi opp time likesågodt. Men hos den legen jeg går hos, er det fort vekk 3-4 uker å vente om det ikke er akutt. Det er på kommunelegekontoret. Veien videre blir satt da, og "mølla" er i gang!! ;). Legen din henviser til ordinær UL, så får du innkallelse fra sykehuset på den. Og det blir satt opp til jevnlige kontroller hos legen din og/eller jordmor, noe dere blir enige om. Gratulerer og lykke til videre i svangerskapet!

Skjønner godt du er litt "forvirret" som førstegangs! Dette er min andre og jeg ble plutselig litt, oj, shit, hvordan var alt dette igjen!? Ringte legekontoret i går,midt i 6 uke, for jeg lurte på om jeg burde sjekke antistoffer tidligere denne gangen ( 0 rh neg med positiv blodtype hos sønn). Men det var ikke nødvendig før uke 12. Fikk beskjed om at det derimot var like greit å sette opp time nå kom at det er ferie og det fylles rask opp etter ferien :) så det lurere er å ringe for å høre :) første gang var jeg hos jordmor først i uke 8-9, tror jeg!

jeg hadde første ordinære time i uke 10 fordi jeg bor i Oslo, og måtte søke fødeplass så tidlig som mulig.

jeg har forøvrig fått plass på ABC - klinikken på Ullevål, og ser veldig fram til fødsel der.

der får du oppfølging av jordmor gjennom hele svangerskapet, og de legger mest mulig til rette for at også far er inkludert både under fødselen, og de første døgnene.

Annonse

hei Mayflower:) siden jeg har hatt icsi skal jeg på ul i uke 7 (denne uka!) hvis alt er bra tenkte jeg ringe legen så han kan bestemme når jeg skal komme;) lykke til :)

Jeg tenkte at jeg kanskje må ringe Ullevål og si at jeg har blitt gravid på egenhånd, jeg skal vel kanskje ikke stå på listene fremover. Men jeg venter litt til jeg, i alle fall til uke 12 :)

Takk for svar damer. Jeg får vel kanskje ringe legen i morgen da, og sette opp en time. Kan jo hende at de har ferietid i august også de og at det er litt ventetid.

Litt usikker på om jeg skal be om time når jeg er 9-10 uker på vei eller om jeg skal vente til jeg er ca 12 uker på vei. Tenkte at det var greit å vite før jeg begynte på jobben slik at jeg kunne fortalt sjefen ståa med en gang. Han tror jo at jeg ikke skal i gang med nytt prøverørforsøk før i august, så han får seg nok en overraskelse når jeg kommer og forteller at jeg er litt over 2 måneder på vei :) Har lyst til å legge kortene på bordet med en gang, syntes det er viktig å være åpen om situasjonen. Men samtidig så er ting tryggere i uke 12, men liker ikke å ta fri fra jobben fordi jeg skal til legen :) Nei, det var vanskelig dette her. Også har jeg jo lyst til å fortelle det til de jeg jobber nærmest med også.

Ringer legen i morgen jeg, også ser jeg når jeg får time.

Igjen, takk for svar.

Jeg ringte lege samme dag jeg fannt ut at jeg var gravid, men han var på ferie så fikk ikke time før om en mnd, så da tok jeg kontakt med jordmor som tok meg inn samme dag og var veldig behjelpelig! :o) Vi hadde en kjempe fin samtale og fikk svar påp mye jeg lurte på osv. :o)

Gjest Min1.baby

Jeg skal ha min time i uke 30(kalender) og da er jeg ca 8-9 uker på vei. Men jeg skal ha så tidlig på grunn av at jeg åsså "nettop" har hatt en SA. Så jeg får litt bedre oppfølging.:) Forige gang fikk jeg ikke første ordinære time før jeg var ca 12 uker...:)

Lykke til og gratulerer med lille spiren.:)

Jeg ringte legen og fikk time onsdag 29. august. Da er jeg 12 uker på vei. Fikk ikke den uken jeg ville ha, for da hadde min fastlege ferie og jeg ville ikke til noen andre. Kunne fått uken før jeg ville, men da hadde jeg bare vært ni uker på vei og det syntes jeg var litt tidlig. Så da ble det ved 12 uker, og det er jo egentlig helt greit.

Takk for hjelpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...