Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere målt blodprosent flere ganger i svangerskapet? Event. andre prøver (bortsett fra urinprøve)? Grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at fastlegen min slurver litt på kontrollene. Har vært inne i maks 5 min. hver gang (vekt og urin på lab, blodtrykk , symfyse, og fosterlyd på kontoret). Blodprøver kun tatt i uke 12, har ikke gått gjennom svarene. Er i uke 32 nå, neste kontroll i uke 36.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun tatt blodprosenten i uke 8 jeg. Er i uke 29 nå

Skrevet

Tatt blodprosenten 4 ganger, er nå 3 dager på overtid.

Skrevet

Tatt blodprosenten 3 ganger, første gang i uke 12, andre i uke 28, og en i 32 da blodprosenten var lav i uke 28.

Forrige svangerskap tok jeg blodprosenten to ganger, tror det er vanlig og ta en på første kontroll og igjen litt ut i svangerskapet for å se om den er gått ned.

Skrevet

Blodprosent, er det det samme som Hb? Isåfall har jeg tatt dette hver gang (stikk i fingeren).

Hvis blodprosent den prøven man tar for å se på jernlagrene så har jeg tatt to ganger. En på første kontroll i uke 14 og en i forrige uke (uke 34) da jeg selv mente at jeg har for lite jern i kroppen.

Skrevet

Jeg tok den i uke 5 og i uke 28. Det er for å se om blodprosenten går ned, og det skal den. Men samtidig er det også for å sjekke at den ikke går for mye ned, da må du gjerne begynne med jerntilskudd.

Skrevet

De har pleid å måle ca annenhver gang hos meg, men det er nok mest fordi jeg har bedt om det. Har lett for å få lav hb og det er greit å følge med litt da. Tror ikke legene er så ivrig på å måle det dersom utgangsverdiene er gode.

Skrevet

Blodprosent og HB er det sammen ja. De har sjekket dette hver gang på meg, bortsett fra legetimen i går (vikar for fastlegen min). Er i dag i uke 38, så tenker at det sikkert går fint.

Synes det er rart å høre at blodprosenten skal gå ned?? Jeg har ligget på 11,0 - 11,9 hele veien, mens jeg i uke 36 hadde 12,6. Da fikk jeg BRA! som kommentar...?

Skrevet

Har verdens sløveste lege. Måtte nærmest grine meg til prøve for rubella (røde hunder) og toxoplasmose. Fikk prøvearkene i posten, og ut fra det jeg kan forstå så har jeg ikke lengre immunitet mot rubella (kroppen har visst "spist opp" den vaksina og jeg var negativ for toxoplasmose... Noen urinprøve har jeg enda ikke levert (rundt uke 19 nå)...

Skrevet

Har målt blodprosent to ganger, sist jeg var hos legen spurte jeg om de skulle måle men da sa hun at de ikke pleide å gjøre det så ofte lenger. Så siden den var fin sist så målte hun ikke igjen.

Har ikke blitt testet for toxoplasmose selv om jeg bad om det. Neste gang skal jeg mase mer på akkurat det ;)

Skrevet

Har kun hatt to timer hos lege time. På første timen blei det tatt mange prøver. Neste time blei de prøvene gjennom gått

Blodprosenten min bli sjekka kvær uke når eg er hos jordmor og jern blir mål minst en gang i månden. Da er eg innom legekontoret, men ikke inne hos legen. Snakke me han på gangen av og til. Han sier at eg blir så godt i vare tatt av jordmor og sykehus at han ser ikke vist til at eg skal gå til han også. Er jo tross alt på kontroll kvær uke. Denne uka er det både jm og UL

Skrevet

har målt 3 ganger, er i uke 37 i morgen :)

Skrevet

Jeg har bare målt to ganger. Først kontroll hos lege samtidig med alle andre prøver, uke 14, så sist hos jordmor i uke 27. Skal til jordmor i morgen, og vil sjekke igjen siden jeg er veldig slapp og sliten for tiden. Er nå i uke 31.

De korte legebesøkene du beskriver er grunnen til at jeg denne gangen kun går hos jordmor isteden for kombinasjon av begge som jeg har hatt i tidligere svangerskap. Var hos legen første kontrollen, siden har jeg kun vært hos jordmor, mye hyggeligere og roligere:-)

Skrevet

Jeg har målt to ganger, uke 14 og uke 37.

Skrevet

ble målt i dag hos jordmora å den var på 8,3. Skal på kontroll og UL på sykehuset i morra. JM håpet at dem satt i gang fødselen på meg da. Det håper eg også. Er kommet til uke 36+3 i dag så barna er jo store og fine, håper å treffe en hyggelig lege på sykehuset i morra som er enig me jm. Så nå krysses alt som krysses kan for at dem gjør noe i morra. I det minste gi meg mer BLOD

Skrevet

Da er det nok som jeg trodde, legen er for sløv! Har desverre ikke fått mulighet til å gå til jordmor pga. dårlig jordmordekning i kommunen (Trondheim). Ringte i uke 6 for å bestille, men helsestasjonen har avlyst hver time på grunn av sykdom. Helt håpløst i grunn... Ordet fødsel, amming, og barnestell har ikke engang blitt nevnt hos fastlegen ennå, men jeg er heldigvis relativt oppdatert og selvlært blant annet på grunn av fine nettsider som bim osv:-) Men klarer jo ikke å måle min egen blodprosent, så daå jeg vel mase på neste kontroll.

Skrevet

jeg har høy hb men,lav ferritin så jeg måtte starte me jerntilskudd...

Skrevet

Har bare målt 1 gang, i uke 12. Er nå i uke 38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...