Gå til innhold

hvordan få gutten på 14 dg til å skjønne å ta smokk?

Anbefalte innlegg

Han eter meg opp men tutten bare brekker han seg og spytter den ut ellet bruker armene til å dytte den vekk. han forstår rett og slett ikkje å sutte på den.. han vil men tar ikkje tak bare sutrer og leiter videre etter no. så da bruker han pupp til kos... må puppe han i søvn.. slittsomt. Har prøvd forskhellige men nei han tar liksson ikkje tak.. fortvila mor her..

Fortsetter under...

Hvorfor skal du på død og liv tvinge i ham smokk da?

Min tok smokk etter 14 dager, mens bestevenninnen min sine to barn har aldri brukt det. Det varierer fra barn til barn. Noen liker det, andre ikke.

Hvis han brekker seg og tydelig ikke vil ha den, så ville ikke jeg prøvd å tvinge det igjennom heller ;)

Min bruker puppen til både kos og mat, det er vel bare slik de er laget ;)

Det er får å slippe å puppekose hele kvelden.. og samsoving syns eg ingenting om.. vil at han skal sove i senge si. og det går ikkje ann å flytte han da våkner han.. mine to andre tok smokk med en gang.. og litt for at det er bra i forhold til krybbedød..

Gjest yrild

Barn er så forskjellige så selv om dine to første var smokkebarn kan det være at denne bare vil ha pupp :-) Mine 2 har ikke tatt smokk, selvom vi prøvde iherdig med yngstemann de 6 første ukene.

Blir litt mer ablegøyer når man har barn som ikke tar pupp for å få de til å være rolige på buss, biltur etc ellers så ser jeg ikke noe nytte av smokken når ikke barnet selv vil ha den.

Jeg ville absolutt latt ham kose seg med puppen nå i starten så lenge du ikke blir veldig sår. Er bra for både melkeproduksjon og kontakten mellom dere :-)

Skjønner deg veldig godt. Jeg fikk ett helt nytt liv etter han her begynte med smokk 3uker gammel:) Fikk en unge som spiste bedre når han først fikk pupp (lå ikke bare å koste seg og sovnet hele tiden), han roet seg mye bedre uten å være som ett knagsårplaster på meg (noe som gjorde at kosestundene med han ble da kosligere når jeg fikk litt pusterom), og for ikke å snakke om leggetiden/soving (han har sovet i egen seng siden da uten problemer og vi sover bedre begge to).

hva slags smokk har du prøvd? Prøvd latex smokk? Den er mykere enn silikon smokkene. Her måtte jeg i starten dyppe smokken i kokende vann slik at den ble varm (kroppstemp.) Kald smokk brakk han seg av:)

Du kan også prøve å ta på litt sukkervann. Det fikk jeg anbefalt av jordmor. (trengte kun gjøre det to ganger så holdt det med varm smukk).

Nå er han 4mnd og går med kald smokk men er noen ganger litt grimaster før han får den varm. Men er kun Mam sine smokker som gjelder.

Lykke til

Annonse

Min gutt har heller aldri falt for smokken, selv etter iherdige forsøk fra vår side. Han hadde aldri noe imot den direkte, men var ganske enkelt uinteressert. Suttet litt og spyttet den ut igjen. Så her var det både matepupp, kosepupp og suttepupp. Jeg kan ikke huske å ha syntes det har vært så veldig slitsomt, annet enn helt i begynnelsen men da henger de jo stort sett i puppen hele tiden uansett. Bortsett fra det så har jeg kost meg jeg også, og har vært glad for at gutten min har funnet både mat, drikke, kos, trøst og ro hos meg. Det er jo ganske fantastisk - egentlig :)

Jeg tror heller ikke det finnes noe magisk triks for å selge inn smokken når ikke barnet vil ha den. Jeg tenker at enten vil han ha eller så vil han ikke ha. Jeg ville fortsatt å tilby litt til, men ikke stress med det. Vil han ha den så tar han den :)

Kan jeg likevel gi deg et råd? Prøv å unngå å venne babyen til å ammes i søvn. Hvis han ikke tar smokken så vil det bli slitsomt at puppen må være i nærheten for at han skal sovne. Prøv å legge ham trøtt, men ikke sovende etter at du har matet. Jeg har i alle fall vært veldig glad for at mini tidlig lærte å finne søvnen selv. For vår del var det bare flaks da, for det var aldri noen som sa det til meg...

Lykke til!

Slet med det samme som du de første ukene. Du må bare tilby smokken veldig ofte, jenta mi skjønte når hun hadde fått smokken mange mange ganger at den var ganske grei likevel. Hun brakk seg også i begynnelsen og hosta, spytta den ut osv. Hun tok den når hun var ca 3 uker. Bruker NUK-smokk. Det er håp :D

HI: Det blir bedre! Du blir nok snart mye mindre smokk!

Jeg ammet 12 timer i døgnet (ja, jeg har tatt tida) til han var 2-2.5 uker. Nå er han 3.5 uker og jeg ammer mye mindre - rekker å henge opp klesvask og greier :) Så det går iallfall nedover.

I forhold til smokk så er det veldig sjelden at barn som bruker mor som smokk legger dårlig på seg, så det er jo noe :)

Ellers kan det kanskje hjelpe å ha en dråpe melk på smokken for å gi et hint.

Gjest <3Barn&Engler<3

Er ikke alle unger som tar smokk, her har jeg en gutt som tok smokk (etter nesten 10 minutter "kamp" hver gang) i 3 mnd, lillesøster ville aldri ha smokken, begge to er flaskebarn..

Eneste lillesøster tar, er lillefinger knoka mi, men nå som hun er 4 mnd, så har hun plutserlig oppdaget egene knoker, og øret til bamsen sin.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...