Gå til innhold

Skal rødvin drikkes kald ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er den best romtemperert?

Skrevet

Tror det kommer helt ann på hvilke type rødvin det er og hva en serverer til. Men jeg innbiller meg at nesten alle skal være romtempererte? At det kun er noen unntak som skal være kalde?

Du kan jo spør på polet? :)

Skrevet
Tror det kommer helt ann på hvilke type rødvin det er og hva en serverer til. Men jeg innbiller meg at nesten alle skal være romtempererte? At det kun er noen unntak som skal være kalde? Du kan jo spør på polet? :)

Jeg har en rødvin her som jeg satte i kjøleskapet i går.

Men den bllir ved ok kald å vil jeg tru. ?

Skrevet

Tror nok de fleste skal være romtempererte... Men jeg har alltid isbiter oppi. Mest fordi jeg ikke er så glad i vin, men drikker innimellom for selskapets skyld, og da synes jeg det er bedre med kald. Blir ikke så kraftig....

Deilig å være gravid og slippe å drikke alkohol spør du meg;-)

Skrevet

Står ofte på flaska hvilken temp den skal serveres ved. Vi nordmenn drikker ofte romtemperert rødvin, noe som var OK da rommene holdt 18 grader. Vin på 25 grader er for varmt, i alle fall etter min smak. Kjøleskapet blir for kaldt selv for hvitvin som oftest..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det står som regel en tempratur på flaska, men det går også på hva du liker, jeg må ha nesten all vinen min kald :)

Skrevet

Tror nok de fleste skal være romtempererte... Men jeg har alltid isbiter oppi. Mest fordi jeg ikke er så glad i vin, men drikker innimellom for selskapets skyld, og da synes jeg det er bedre med kald. Blir ikke så kraftig....

Du vet at det går an å la være selv om man ikke er gravid, sant?
Skrevet

15-17 grader.

Er vel kanskje best romtemperert da :)

Er kanskje hvitvin som er best kald.

Skrevet

15-17 grader.

Er vel kanskje best romtemperert da :)

Er kanskje hvitvin som er best kald.

Det er ikke godt med for varm vin heller..
Skrevet
Det står som regel en tempratur på flaska, men det går også på hva du liker, jeg må ha nesten all vinen min kald :)

jeg er egentlig ikke så veldig glad i vin, men et glass iblant går an :)

Og siden jeg ikke er så glad i det, går det kanskje lettere ned om den er kald.

Jeg tok den ut av kjøleskapet nå, kanskje jeg skal sette den inn igjen :P

Ikke lett dette her ;)

Skrevet

Hehe... Selvfølgelig.... Derfor drikker jeg fint lite i ugravid tilstand og. Men deler ei flaske vin med gubben i ny og ne fordi det er hyggelig, og blir god stemning av det. Og synes ikke det er vondt, synes bare Pepsi Max er bedre.. Men noe alkoholproblem kommer jeg aldri til å få, for å si det sånn:-)

Skrevet
Tror nok de fleste skal være romtempererte... Men jeg har alltid isbiter oppi. Mest fordi jeg ikke er så glad i vin, men drikker innimellom for selskapets skyld, og da synes jeg det er bedre med kald. Blir ikke så kraftig.... Deilig å være gravid og slippe å drikke alkohol spør du meg;-)

Men det er en bedre unnskyldning å ikke drikke alkohol om man er gravid ;)

Om man ikke er gravid føler man liksom at man ``må`` ta et glass eller to.

Skrevet

Temperatur på rødvin varierer fra 13 - 18 grader.

Og alle aromaer har forskjellig fordampningspunkt derfor er det gunstig å begynne med lavere temperatur.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

jeg er egentlig ikke så veldig glad i vin, men et glass iblant går an :)

Og siden jeg ikke er så glad i det, går det kanskje lettere ned om den er kald.

Jeg tok den ut av kjøleskapet nå, kanskje jeg skal sette den inn igjen :P

Ikke lett dette her ;)

Jeg må hvertfall ha vinen kald om jeg skal klare å drikke den ;)

Skrevet

Heller varm enn kald spør du meg ;-)

Skrevet

Det er bedre at vinen er for kaldt enn for varm. Da kald vin blir varmere og varm vin bringer frem bitterheten i vin.

Skrevet

Las et enkelt tips en gang, kom fra en som hadde peiling på vin (men jeg husker dessverre ikke navnet hans).

Rødvinen bør oppbevares i romtemperatur, men få seg en halvtime i kjøleskapet før den skal drikkes.

Hvitvin bør stå i kjøleskapet, men få seg en halvtime i romtemperatur før den drikkes. (Men hvitvinen bør ikke oppbevares i kjøleskap over lengre tid, da er det bedre at den oppbevares i romtemp, settes i kjøleskap dagen før man skal nyte den, og så en halvtime i romtemp igjen før den skal drikkes).

Men som han sa; dette er bare et enkelt forbrukertips for den "vanlige mann". Hver vintype oppbevares best "sånn og sånn" og drikkes best "sånn og sånn". Men for oss som ikke er så kresne på det, er dette et godt tips;)

Skrevet (endret)

en god huskeregel er at rødvinen skal stå i romtemeperatur, men i kjøleskap en halv time før den skal drikkes, hvitvinen kan stå kaldt, men en halv time i romtemperatur før den skal drikkes.

Og det var visst allerede blitt sagt ja... Det var han vinmannen på god morgen norge som sa det :)

Endret av den perfekte mor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...