Elinrav Skrevet 8. juli 2012 #1 Del Skrevet 8. juli 2012 Hei! Jeg er ei jente på straks 22 år, og vi har prøvd aktivt å bli gravid i ca et år nå. Men tingen er det, at det er jo vanskelig å bli det når det er 21 uker siden sist mens. Min mens har bestandig vært uregelmessig siden jeg fikk mensen som 12 åring. (sett bort fra da man gikk på prevensjon) Jeg bestemte meg for tre uker siden i samråd med fastlegen å kontakte en Gynekologspesialist for en rutinemessig og grundig US. Ukene gikk, og sist fredag nå, var jeg inne hos gynekologen. En meget behagelig,klok og hyggelig dame. Men jeg forlot legen med en diagnose, nemlig PCOS. Ultralyd viste at jeg hadde masse cyster på begge eggstokkene... Hun sa at det var 90% sikkert, men vi måtte vente på prøvesvarene for å få det endelig bekreftet. Jeg er deprimert.. Har bestandig vært plaget med noe overvekt, vanskelig å få av og lett å legge på seg, og uren hud. Når det kommer til "uønsket hårvekst", så er det ikke noe som er så synlig at det har plaget meg.. Men jeg har jo alltids undret over hvorfor folk bare barberer seg en gang i uken eller noe sånt, og jeg er nødt å gjøre det annenhver dag. Trodde bare det var jeg som var "fisefin..." Ellers så er jeg en kraftig bygd jente. Har i mange år siden jeg var lita jente, vært misfornøyd med brede skuldre og rygg. En "Mannerygg" syns jeg... Har beinbyggningen min noe med PCOS å gjøre? Når man har PCOS så det jo et misforhold mellom østrogen og testosteron. Kan det bety at jeg er født med dette misforholdet av hormonene? Legen tar kontakt med meg om 2-3 uker. Da blir det oppstart av diett og metformin. Mange, mange, mange tanker som går i gjennom hodet mitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952989-pcos-du-er-ikke-alene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
linus82 Skrevet 12. juli 2012 #2 Del Skrevet 12. juli 2012 Hei. Jeg vet og skjønner godt hvordan du har det.. jeg fikk diagsnosen for i 1999, har lært mye i løpet av årene som har gått. Metformin er bra at du får, det hjelper bra selvom du sikkert blir litt dårlig i oppstarten av de. Ikke tenk at du skal leve på en diett, men at du skal finne deg en livsstil som er håndter bar og som fungerer for deg. tenk at du skal unngå sukker og stivelse. Det lever jeg etter og det fungerer veldig bra, har så å si ingen symtomer på pcos nå. tvi tvi framover!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952989-pcos-du-er-ikke-alene/#findComment-144386288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå