Gå til innhold

Baby snart 6 mnd, hva spiser deres? hjelp

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart 6 mnd, han får nå mme og en porsjon grøt på kvelden, men når han blir 6 mnd skal man vel begynne med mer mat? om man skal lage mat selv etc.

Hva gjør dere? er redd for og erstatte melken med noe som ikke er næringsfullt eller fullverdig måltid.

Dere som kun gir grøt og det fler ganger om dagen, bruker dere samme type grøt til hvert måltid?

Takk for svar

Fortsetter under...

Gjest Kira med en av hver

Nå er min lille bare 5 mnd, men foreløpig spiser han en porsjon grøt til frokost og en til kvelds (samme type grøt enn så lenge!)

Om litt tenkte jeg å introdusere et måltid til, og kommer da til å gå for most avokado og banan eller most potet og gulerot. Spesielt avokado er veldig næringsrikt, og med bananen til blir det også søtt og godt.

Tror ikke du skal være redd for å erstatte litt av melken når barnet blir over seks mnd. Da har de behov for mindre og mindre melk. Men du kan jo f.eks alltid gi melk etter måltidet.

Uansett hva du gir ungen din (grøt, middag, grønnsaksmos etc), så kan du blande inn mme, sånn at maten blir mer næringstett.

Jeg gir litt grøt (blandet med sviskepure) til morgen og kvelden. Ellers får hun gnage på skalk, frukt og får litt middag utenom.

Hun er 6 mnd, og får også MM til alle måltider ennå.

Jeg gir;

grøt iblandet fruktpurè eller sviskepurè (passe litt på magen hennes) morgen, noen ganger avokadomos, bananmos e.l.

melk

melk

middagsglass + melk

når vi spiser middag får hun fruktnett med eplebiter, pærebiter e.l. for å holde henne opptatt med noe

grøt samme som morgen

melk

har prøvd ågi skalk, men turde ikke for lenge da jeg var redd bitene skulle sette seg fast i halsen hennes..

5,5, mnd

Endret av Westroze og tulla♥©

Min jente på 6,5 mnd får mm til frokost og lunsj, og middagsglass etter lunsjen. Til dessert gir jeg pureer eller smoothier, det synes hun er kjempegodt.

Deretter gir jeg mm, også grøt på kveld. Hun nattammer ennå. :)

Hun elsker også vannmelon, har lært seg at om hun tygger først, er det godt å sutte i seg safta etterpå:) (Gir i fruktnett)

Da vår lille var 6mnd spiste hun fruktmos av ulike varianter(både fra butikk og hjemmelaget), middag(begynte med smaksporsjoner på middag da hun var ca5mnd og innen 6mnd var vi oppe i et halvt glass. Hun vil ikke ha noe særlig hjemmelaget middag, men spiser flere forskjellige av middagsglassene) og så en porsjon grøt til kvelden. Hun fikk også flaske etter hvert måltid og som måltid alene(4-5flasker i døgnet a 120-210ml).

Fra de er ca 6mnd og frem til de blir et år så skal jo melkemengden gå gradvis ned og innen et år bør de ikke drikke mer en 5dlmelk i døgnet da det kan ødelegge apetitten for annen mat(det er det hs har sagt til oss) Jeg ville heller prøvd med annen type mat enn grøt når du introduserer et nytt måltid med fast føde sånn at han får vendt seg til flere smaker.

Vår lille er nå 7,5mnd ca og er oppe i et fullt middagsglass og fruktmos tilsvarende et sånt yoghurtlignende beger(får fortsatt både fra butikk og hjemmelaget), Når hun etterhvert trenger mer mat er brød det neste på menyen, hun får tygge på noen skorper og smake noen biter nå, men siden hun ikke har behov for det ennå, så får hun ikke noe eget brødmåltid ennå.

Lykke til videre med å innføre ny mat.

Annonse

Hei!

Min er drøye seks måneder og spiser:

- til frokost: en brødskive med leverpostei/prim/smøreost + pupp etterpå

- lunsj: fruktmos tilsvarende et youghurtbeger + pupp

- middag: det vi har til middag + pupp etterpå

- kvelds: grøt + pupp

+ en nattpupp i 3-4-5-tida

Hun drikker i tillegg en del vann mens hun spiser.

Hva ned næringsrik grøt av forskjellige og milde ingredienser?

1/2 avokado ( en av de sunneste kildene til bla.fett.)

1 moden pære

1 dl blåbær ( full av antioksidanter,vitaminer og mineraler.)

1 ts kokkosolje ( sprekkfult med vitaminer og sun fett.)

I tilleg kan man ha goji bær blandet inn i denne grøten, og ikke minst gjøre den spennende på smak ved å variere med bær og frukt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...