Gå til innhold

Arbeidsfordeling i hjemmet, mor i perm. Trodde aldri jeg måtte skrive et slikt innlegg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn fra første ekteskap, og fikk for et par uker siden nr 3 med min nåværende samboer.

Jeg har generellt slitt mye med plager under sv skapet, og har vært innlagt på sykehus underveis, og lå på barsel i kun 2 dager etter fødsel da jeg ønsket å komme meg raskest mulig hjem til de to andre barna mine.

De første 2-3 dagene var min samboer behjelpelig med både tunge løft, og husarbeid- min mor hjalp til med matlaging men siden hun bor et stykke unna så kan hun såklart ikke komme innom så ofte.

Samboeren min jobber turnus, og vi har nå en diskusjon om arbeidsfordelingen i hjemmet.

Han gjør alt arbeid ute i hagen, klipper plenen, måker snø osv,(vi har en liten hage) vasker biler og trimmer bikkja. Han er behjelpelig med henting eller levering i bhg&sfo med mine barn, men det blir jo da maks et par ganger i uken. (jeg tar resten) og han er ofte med barna og meg på treninger 1-2 g i uka.

Jeg gjør alt innvendig i huset, jeg lager mat, vasker og bretter klær, rydder etter barna, dusjer og tar kveldsstellet- hvor han innimellom bidrar med eventyrlesning for de største eller en tannpuss, jeg lufter bikkja når han er på jobb, handler mat, tar oppvaskmaskinen, vasker hans arbeidstøy og treningstøy, og mesteparten av leksene til eldstemann. Jeg forbereder til treninger og er med barna på det, og handler inn til f eks bursdager barna skal i, og alt annet som må planlegges.

Etter at babyen har kommet, så tar han ca 2-3 bleier i døgnet, hvorav 1 av bleiene er på natta i 4 tiden, jeg ammer MYE-hver 2 time- babyen kan bruke 1 time på hvert måltid, og det er jeg som bader babyen, og når babyen trenger meg under f eks middag, så er det jeg som setter fra meg maten min for å ta babyen, hvis jeg skal legge mine to andre barn så har jeg babyen på puppen med meg, eller i en bæresele. Jeg føler jeg nærmest må dytte babyen på samboeren min, for han er bare ute og arbeider når han ikke er på jobb..

Min samboer kom idag hjem fra arbeid, og mente det ikke var rimelig at han måtte stå opp og skifte bleie på babyen, noe som han bruker ca 4 min på, med den begrunnelse at han arbeider. Jeg mener det hadde vært mere urimelig hvis han hadde bidratt mere hjemme i huset, og ikke bare vært i hagen halve døgnet. (ja, han sitter ute og drikker kaffe i solveggen og leser avisen, og gjør mange andre mindre konstruktive ting i hagen som slettes ikke haster eller er nødvendig) så da lurer jeg på hvordan arbeidsfordelingen blandt dere andre i permisjon er?

Han er superflink og en veldig handy man- men halvparten av prosjektene hans er ikke nødvendige, og kan vel heller kalles for hans tidsfordriv- fremfor ukentlige plikter.. i motsetning til oppgavene mine som middagslaging og husarbeid.. Han er av natur litt surrete, og bruker veldig lang tid på ting han gjør, fordi han f eks stopper og snakker med naboer på vei ut med søpla, skal lage seg en kaffe før han kan overta babyen, osv. Imens jeg er mere effektiv.

Dette ble både langt og rotete, men har dere damer noen innspill på hvordan arbeidsfordelingen i hjemmet er? Er jeg urimelig som ber han ta den ene bleia på natta?

Fortsetter under...

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Enkelt og greit svar på spørsmålet i siste setning: Nei, det skulle jaggu bare mangle!

Skrevet

Hei!

Lurer på. Er dette hans første barn? Har dere snakket om hvordan ting ble etter felles barn kom til? Hvordan var det før? Du skriver at det er dine 2 barn dere har i hus. Høres ut som han hjelper til og følger opp der. Har dere satt dere ned og snakket om dette? Kommunikasjon er gjerne så som så rett etter en fødsel nye omgivelser og prøvelser. Hva tenker du?

Skrevet

Jeg har aldri forlangt at min mann skal stå opp om natta når han har jobb dagen etter. Vet jo selv at en bleie om natten ødelegger nattesøvn.

Men han har tatt de største barna hver morgen ordnet de og fått de i barnehagen og skolen. Så har ikke trengt å stå opp da hvis babyen sover. Så da har jeg syns det er helt greit å ta hele natteskiftet. Så da kan jeg og babyen nyte en rolig morgen. Har 3 unger og 4 uker til nr. 4 kommer og må ærlig innrømme at sååå mye husarbeid er det ikke. Så jeg har plenty av tid til barselgruppe, trillegruppe, babysvømming, barselsang osv.

Selv om butikken er et stykke herifra så tar ikke handling mye tid heller, bursdagsgaver har jeg liggende hvis en av barna skal i bursdag.

Så føler jeg har masse fritid selv om jeg tar meg av husarbeid, baby og søsken. :-)))

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg synes dere har en litt skjev arbeidsfordeling, spesielt når det kommer til at du alltid må ta deg av babyen under middagen og ha babyen i bæresele når du legger de to andre barna. Da burde virkelig mannen din ha hjulpet til (evnt lagt de andre barna!).

Skjønner hva du mener med at mannfolk noen ganger prioriterer litt feil og bruker lang tid på det de skal gjøre. Sånn er mannen min også. I stedet for å f.eks sterilisere flasker eller sette på en vaskemaskin, så finner han ut at han skal bruke to timer på å vaske gjerdet.

Men når det er sagt, så krever jeg mye mer av mannen min enn det du gjør. Jeg krever at når han er hjemme fra jobb, så skal han være like delaktig på ting som skjer her hjemme og med barna. Om det gjelder å støvsuge, badet et barn eller lage middag, så slipper han ikke unna.

På natten har vi også en avtale om at hvis det har vært en tøff natt, så tar han over noen timer før han skal på jobb slik at jeg får et par timer med søvn. Og natt til fredag og natt til lørdag tar han barnet. Da vet jeg at jeg får sove to netter i uken, og det gir mye energi :)

Så jeg ville tatt en alvorlig prat med mannen min om jeg var deg, og fortalt han litt mer hva du føler. De trenger en mor/kone som har energi og er nogenlunde uthvilt (hvis det er mulig med små barn?). Det gangner han like mye som deg!

Skrevet

Siden han både har arbeidstøy og treningstøy som fyller opp mye burde han ta halvparten av vaskingen og brettingen av alt tøy.

Han burde lage mat i helgene om du har middagen klar i ukedagene.

Han burde ta sin del av husvasken. Kanskje ikke 50% siden han gjør mye ute.

Siden han har valgt å dele livet med deg og dine to barn fra før burde han kunne ta sin del av arbeidet med de også.

Dere kunne handlet stort sammen i helgene slik at du kun trenger å supplere i ukedagene mes du er ute og går tur.

Jeg syns vel også at det ikke er nødvendig at han skifter bleie på natta når du like vel er våken for å amme.

( selvfølgelig om han gjør alt det andre jeg har skrevet over)

Var det jeg kom på nå.

Syns det virker som han gjør alt for lite i familien.

Annonse

Skrevet
Hei! Lurer på. Er dette hans første barn? Har dere snakket om hvordan ting ble etter felles barn kom til? Hvordan var det før? Du skriver at det er dine 2 barn dere har i hus. Høres ut som han hjelper til og følger opp der. Har dere satt dere ned og snakket om dette? Kommunikasjon er gjerne så som så rett etter en fødsel nye omgivelser og prøvelser. Hva tenker du?

Ja, dette er hans første barn. Og ja, han er ganske flink med mine to barn, - jeg har forsøkt å snakke litt med han, men opplever han som litt vanskelig å snakke med, litt innadvendt på touchy temaer.. sa rett ut at jeg trenger mere hjelp og at jeg ikke klarer å håndtere 3 stk alene under legging f eks. Jeg har vært ekstremt overfølsom i sv skapet allerede, så jeg er usikker på meg selv og om jeg lar hormonene løpe løpsk nå.. jeg er sliten, og har ofte spenningshodepine, men virker ikke som om han skjønner at jeg behøver hjelp inne. Jeg syns at han var flinkere til å bidra inne før ja, før jeg ble gravid og sykmeldt, kan virke som om han mener at den som går hjemme må ta alt ...

Det skal sies at han ikke er veldig erfaren med samboerskap tidligere, kun vært i et langvarig forhold fra før av, og er rett og slett litt umoden når det kommer til slike ting og kvinnfolk ;-p

Jeg burde snakke med han ja, føler bare at han forstår ikke hva jeg vil uansett, og så blir jeg muggen og lei meg for at det er slik.

Skrevet

Oki.

Tenker at siden dette er igrunn noe du har mest erfaring med. Så det må nesten bli litt sånn at du legger litt løpet her. Min mann er og fantastisk men da vi fikk vårt første barn var han udugelig de første 3 mnd. Menn er ikke så gode på å snakke om ting de tenker på.

Spør om hva han tenker om at dere har fått et barn nå, hva tenker han er en rimelig fordeling. Fortell han uten å gå rundt grøten hva som kan gi deg mer energi og hjelp i hverdagen. Bruk gjerne konkreter som han klarer å forholde seg til. Ved å legge ballen litt hos han så åpner du for samtale samtidig at om han kommer med urimelige forslag så vil han høre/forstå det selv. Han er sikkert kjempeusikker og vet ikke helt hva du tenker og føler siden du forteller at du har hatt et hardt svangerskap. Ha sånn litt og litt samtaler. Sett deg gjerne ned på forhånd og skriv ned hva du ønsker og la han snakke ut først. men hold det gående i spørsmålsform om hva tenker du spm til han.

Ble det litt innvikla eller? HEHE prøver å hjelpe til. ;)

Skrevet

Synes han bør gjøre mer ift baby, men kan ikke skjønne hvorfor han skal opp om natta. Kan du ikke bytte den bleia ifbm amming?

Forøvrig har jeg aldri bytta bleie om natta utenom en gang hun bæsja..

Skrevet

Han får hjelpe mer til på dagen etter han kommer hjem fra jobb og på morgenen før han drar på jobb..

Syns egentlig ikke det er riktig å sende en mann som skal i arbeid dagen etter opp for 1 bleie, regner med det er bæsjebleie?

(Tissebleier behøver jo ikke skiftes om natta..)

Sett deg ned og ta en ordentlig prat med han, mannfolk må ha ting inn med tesskje.

Syns du det blir riktig når han skal ut i pappapermisjon at det er du som må opp om natta for å skifte bleie da? f.eks.

Skrevet
Siden han både har arbeidstøy og treningstøy som fyller opp mye burde han ta halvparten av vaskingen og brettingen av alt tøy. Han burde lage mat i helgene om du har middagen klar i ukedagene. Han burde ta sin del av husvasken. Kanskje ikke 50% siden han gjør mye ute. Siden han har valgt å dele livet med deg og dine to barn fra før burde han kunne ta sin del av arbeidet med de også. Dere kunne handlet stort sammen i helgene slik at du kun trenger å supplere i ukedagene mes du er ute og går tur. Jeg syns vel også at det ikke er nødvendig at han skifter bleie på natta når du like vel er våken for å amme. ( selvfølgelig om han gjør alt det andre jeg har skrevet over) Var det jeg kom på nå. Syns det virker som han gjør alt for lite i familien.

Han jobber 3 skifts turnus- og har kun anledning til å levere de to andre når han jobber kveldsvakt eller netter, for han starter så tidlig på jobb ( 06 eller 06.45) at han får ikke bidratt med de største så ofte. Bare så det er sagt så jobber jeg og innenfor samme firma, og har vanligvis samme type turnus. Han jobber annenhver helg så de eneste gangene han bidrar med matlaging er når vi griller i sommerhalvåret, eller at han lager frokost med brødskiver ;-p

Han har og anledning til å stikke ut på trening når han selv ønsker det, så lenge han unngår middagstider og under legging med barna. Han trener ca 4 dager i uka.

Mine to barn, bor hos oss ca 70%, og deres biologiske far er ikke fullt så engasjert for å si det slik, så det meste faller på meg uansett.

Skrevet

Vi har samme "gammeldagse" fordeling her hos oss, mannen tar alt av utearbeid og vedlikehold, jeg tar alt husarbeid innendørs.

Men det er en vesentlig forskjell, mannen min er mye sammen med barna, det er alltid han som kjører, henter og følger på trening, kamper, barneselskaper osv. Han Har de mye med seg på det han gjør så jeg er barnefri inne, f.eks kan han aktivisere alle fire ungene ute samtidig som han klipper gresse, måker snø eller vasker bilen (de hjelper til o.l.)

Han bruker også sine egne lommepenger på å lønne vaskehjelp, så huset blir vasket grundig ned annenhver uke. Da blir det mest å støvsuge eller moppe over, tørke over do og vask osv ellers, vaskehjelpen skrubber dusj og badekar, tørker støv osv så det gjør aldri jeg.

Selv om det er jeg som tar alt av handling, matlaging, klesvask, rydding og vasking og stell, legging, smøring av matpakker, pakking av sekker osv i hverdagen sitter jeg mer på rumpa enn mannen. Han er en rastløs sjel som alltid gjør et eller annet, så alle boder og loft er alltid ryddige, hage og gårdsplass er alltid ryddig osv, det sørger han for.

Så her er begge fornøyd med den fordelingen vi har, ingen gnisninger eller misfornøyde miner pga slike ting her.

Jeg har alltid tatt alt av nattarbeid med baby når jeg har vært i permisjon, men har et av de andre barna våknet har alltid mannen tatt dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...