Gå til innhold

Fredrikstad vs. Drammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært endel snakk om Drammen her inne, og fordeler/ulemper med å flytte dit. Men hva med Fredrikstad? Er det et sted å flytte til?

Skrevet

absolutt :) fredrikstad er en fantastisk by som har det meste :)

kort vei til sverige og hvaler, brygga, masse bra spise og utesteder, bra kino, gamlebyen, hankø++

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

absolutt :) fredrikstad er en fantastisk by som har det meste :)

kort vei til sverige og hvaler, brygga, masse bra spise og utesteder, bra kino, gamlebyen, hankø++

Signerer! Pluss trivelige folk og god stemning! Følte at jeg var kommet på rett plass med en gang!

Skrevet

Tommel opp for Fredrikstad! :)

Skrevet

Hvor i fredrikstad er det fint å vokse opp, og hvor bør man ikke bosette seg? Er det en fordel å bo nære sentrum, eller er det så lite at alt er sentrumsnært?

Er det vanskelig å være nyinnflytter, eller er byen så stor at "småbymentaliteten" og "janteloven " ikke er tilstede?

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Hvor i fredrikstad er det fint å vokse opp, og hvor bør man ikke bosette seg? Er det en fordel å bo nære sentrum, eller er det så lite at alt er sentrumsnært?

Er det vanskelig å være nyinnflytter, eller er byen så stor at "småbymentaliteten" og "janteloven " ikke er tilstede?

Sellebakk

Skrevet

Sellebakk

sellebakk : er det bra eller dårlig?

Skrevet

sellebakk er dårlig, ville ikke bodd på østsiden i det heletatt selv om det finnes fine steder der og men hold deg unna sellebakk og torp

gressvik bør dere holde dere unna om dere ikke vil ha "heavy metal barn"

hold deg unna holmen, apenesfjellet

lisleby er greit nok men noen dårlige strøk der og..

kråkerøy er ok men irriterende med bommen

om dere vil bo på østsiden er begby best

personlig liker jeg ambjørnrød, trosvik og falkåsen :)

Skrevet

Det var mange dårlige steder i Fredrikstad.

Hva er det som er dårlig med dem?

Er det veibom til kråkerøy? Men trenger man bil i Fredrikstad?

Skrevet

Hvorfor det?

Skrevet
Hvorfor det?

aner ikke hvorfor det er blitt slik, mulig det er bedre nå da er en stund siden jeg bodde der

Skrevet

Jeg synes dialekten er grunn god nok til å holde seg unna. Høres utrolig sutrete ut konstant, i tillegg til ordentlig harry.

Men byen i seg selv er jo fin:-)

Skrevet

Fredrikstad er en flott by. Jeg er innflytter og har bodd her i mange år allerede og kan ikke tenke meg å bo et annet sted.

Føler seg hjemme med en gang, blide folk, det skjer noe stort sett hele tiden (kultur - sett)

Kongsten er et flott sted.

Det ligger ved Gamlebyen, Kongstenhallen og byens marker(turområder) bla.

Ligger lett til byen, trenger forsåvidt ikke bil da det går greit med buss og en kan gå til Gamlebyen og ta ferge til byen.

Skrevet

Oredalen, Bjørndalen og Ambjørnrød er fine steder. Engelsviken/Manstad er topp for de som ikke trenger å bo nært byen. Jeg ville ikke bodd på østsiden, da må det isåfall vært ved gamlebyen.

Skrevet

Jeg vil anbefale Rolvsøy i Fredrikstad. Her ligger det både kjøpesenter (med gratis parkering),treningssenter og de fleste store butikker. I tillegg går det buss til både Fredrikstad og Sarpsborg sentrum hvert kvarter. De fleste hus/ leiligheter ligger ganske skjermet til, men på samme side er det sentralt:-)

Skrevet

Takk for mange svar. Hva er det som er så galt med østsiden? Skal innrømme at jeg aldri har vært i Fredrikstad, så vet ingen ting om byen. Men har hørt at det er en fin by, og Norges 6.største(?), så må vel være jobbmuligheter der og?

Kanskje jeg får ta meg en tur å titte på byen :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Vet ikke om du fremdeles følger tråden? Vi valgte å flytte til Fredrikstad i fjor, og angrer ikke! Veldig koselig by! Er blitt tatt godt i mot av kollegaer og naboer. Men det tar jo litt tid å bygge et nettverk, sånn er det jo i Norge. Synes at byen har en del bra kulturtilbud, den ligger ved kysten og det er ikke alt for langt til Oslo (en drøy time med tog eller bil). Ville ikke bodd her hvis jeg skulle pendle til Oslo, da hadde jeg valgt Drammen - eller blitt i Oslo;). Men det gjør jo også at boligprisene er ok. Men det er fin avstand til de andre østfoldbyene.

Vi bor på Kongsten ved Gamlebyen, her er det bra å bo. En del andre steder på østsiden har litt dårlig rykte... bl.a Sellebakk som ble nevnt tidligere.

Har inntrykk av at Gressvik har tatt seg opp veldig de siste årene, her bor man ganske bynært, og ikke så langt fra vannet. Hvis det ikke er så viktig å bo sentralt, er det jo flott i Engelsviken, på Hvaler eller Saltnes (som ligger i Råde), da er man rett ved vannet. Ellers er det mye skog rundt Fredrikstad, så det mangler ikke på natur!

Byen er litt "upraktisk" fordi det er så mye vann rundt. Det er ikke så mange broer, så bilene "samles" rundt sentrum, og det er noe trafikk i rushen. Visstnok har det blitt bedre enn før den nye Kråkerøybroen kom (og med den bomstasjon). Det er ikke noe stort problem, men det går litt langsommere i rushen, bruker 5-10 min mer enn når det ikke er kø. Det skal - visstnok - satses på kollektiv/syklister i årene fremover, Sarpsborg/Fredrikstad har søkt om midler fra staten. Så får vi se hvordan det blir.

Fikk jeg "solgt" Fredrikstad nå?

Eller hva sier dere andre?

Skrevet

Ser det bare er Fredrikstad det er reklame for her, så jeg får slå et slag for Drammen:-) Kjenner ikke Fredrikstad, så kan ikke si noe om den.

Jeg kom imidlertid som innflytter til Drammen i 2005, og stortrives! Er den byen i Norge hvor boligprisene stiger mest, så det sier vel en del. Torget er kåret til et av Europas fineste, det er fantastiske turmuligheter både på gangveinet langs elva og i marka. Byen er stor nok til at den har alt du trenger. Harrystempelet er vel mer eller mindre borte, og det er virkelig fint her.

Det er full barnehagedekning, og mange av bydelene er helt supre å vokse opp i:-) stort fokus på idrett og friluftsliv. Noen bydeler ville jeg personlig styrt unna, men det kommer jo an på øyet som ser.

Det er mange arbeidsplasser her, ny høyskole, og en befolkning som går rett i været... Og om man jobber i Oslo er de ca en halv time å kjøre utenom rushet. Toget går ofte, og tar ca 35 min. Går også flytog herfra...

Skrevet

Dere fikk solgt inn både fredrikstad og drammen :) er ikke aktuelt med flytting ennå, men det kan jo hende tiden kommer for å bevege seg ut av oslo når barna trenger mer plass... Ulempen da er jo selvsagt at barna har begynt på skole og fått nettverk osv... + at vi trives svært godt i oslo, det eneste minuset er boligprisene!

Skrevet
Hvorfor det?

aner ikke hvorfor det er blitt slik, mulig det er bedre nå da er en stund siden jeg bodde der

Heavy metalbarn, det vil man ikke ha fordi? Er det minimennesker med langt hår i midtskill og band-skjorte det er snakk om, eller må man kjøpe lange skinnfrakker til de når de begynner i barnehagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...