Gå til innhold

I et borettslag... Kan man virkelig bråke så mye man bare vil hver eneste dag frem til kl 23?

Anbefalte innlegg

Naboen min er over snittet glad i musikk og dans. Ho spiller høylydt discomusikk hver eneste dag fra morgen til kveld, danser,tramper og roper. Har prøvd å prate med henne flere ganger, huseier har pratet med henne, styreleder har gitt advarsel(selv før kl 23).

Det til ingen nytte. Ho fortsetter. Det eneste ho sier er "Jeg er fra * (et annet land), jeg liker musikk og dansing, og du må bare respektere at jeg gjør som jeg vil". Ho driter i at barnet mitt ikke får sove, og at hennes 3åring lever i dette bråket hver dag til langt på natt mens mora i tillegg drikker og har huset fullt av folk, det var en privatsak, og ikke noe jeg hadde noe med. Sant nok det, men hallo? Stakkars barnet hennes.

Ho nekter å skru ned musikken, nekter å roe seg ned før kl har passert 23, og hver eneste gang må jeg si ifra til henne at nå er klokka så og så mye.

Er det virkelig sånn at jeg bare må godta dette hver eneste dag? Støynivået er lik full fest HVER kveld, og ho sender ikke ut nabovarsel.

Er det ingen regler på å ta hensyn til naboer? Før kl 23 mener jeg.... Er det virkelig lov å bråke så mye man vil helt til det klokkeslettet?

Jeg har full støtte av huseier og styreleder. Skal ringe politiet neste gang. I kveld da. Burde ringe barnevernet også, men det gjør vel kanskje politiet også?

Mannen hennes eier leiligheten de bor i, jeg leier av de som eier her jeg bor.

Om det er av nyttig info....

Uff, utslitt av dette bråket, orker ikke mer rett og slett. Jeg vil flytte, men har 3mnd oppsigelsestid, og har ikke råd til å betale på to leiligheter.

Tips?

Fortsetter under...

Gjest yrild

Skjønner deg godt og synes at hun er særdeles lite hensynsfull, men det er da ikke en sak for hverken barnevern eller politi?

Hva står det i statuttene til borettslaget? Ville trodd at det ihvertfall skal være kveldsro kl 22?

Hun er fra et annet land der støynivået sikkert er utrolig mye høyere (her snakker jeg av erfaring da jeg er gift med en latinamerikaner), men hun bor i Norge og må nok pent tilpasse seg den mer stilferdige norske væremåte, ihvertfall til en hvis grad...

Jeg har ingen tips, annen enn at du må prøve å holde ut, og flytte! Du kan jo prøve å få huseieren til å få leid ut raskere enn 3 mnd, sånn at du kan flytte ett annet sted raskere?

SLITSOMT med sånne mennesker som ikke har respekt for andre. Sånt mas som det der kan man rett og slett bli gal av :( Håper du har mer flaks neste sted du flytter!! :)

Hvor gammelt er barnet hennes?

Om barnet er ganske ungt, synes jeg mulig du burde kontakte bv, et lite barn trenger søvn og ro om kvelden.

Å er jo slitsomt med musikk HELE dagen :/

Barnevernet pga barnet hennes, og politi pga konstant husbråk, tenkte jeg da. Siden ho ikke hører på meg,huseier eller styreleder.

Barnet hennes er der i alt dette bråket med musikk,fullt av folk og alkohol. Hver kveld, til langt etter kl 23. Er det liksom ok for et så lite barn (3år)? For det syns ikke jeg.

I reglene her står det at kl 23- 7 skal det være stille. Men at sommertid skal man ta mer hensyn pga dører og vinduer som står oppe. (mine er lukket) Styreleder ga henne advarsel før kl 23 forrige uke, med beskjed om at dette var å anse som brudd på reglene i sameiet. Men det hjalp ikke.

Man kan bråke så mye man bare vil, så lenge man ikke plager naboen eller andre, bråk så mye du vil etter 23 også, så lenge ingen andre hører det! Det spiller ingen rolle hvem som eier eller hvem som leier. Gjensidig respekt og kardemommelov gjelder uansett

Annonse

Her i borettslaget står det at man skal vise hennsyn til sine andre naboer.

Her ble ei dame tvunget til å selge på grunn av de samme tingene du skriver :)

Hun bråkte, ungene bråkte, de festet og brøkte enda litt. Tok noen år, men ble kvitt henne til slutt.

Her i borettslaget står det at man skal vise hennsyn til sine andre naboer.

Her ble ei dame tvunget til å selge på grunn av de samme tingene du skriver :)

Hun bråkte, ungene bråkte, de festet og brøkte enda litt. Tok noen år, men ble kvitt henne til slutt.

Tok det noen ÅR? Ånei :'( Uff, det orker jeg ikke... Men godt for deres del at dere fikk ro til slutt.

Noen som vet HVA det står i lovverket om det å ta hensyn før "kl.-stille"? Hva slags hensyn skal man ta, på hvilken måte?

Gjest yrild

Hvis det er fyll ville jeg helt klart ha kontaktet barnevernet, men at barnet lever i det vi i vår kultur anser som bråk og at de er oppe lenger enn det vi anser som normalt er ikke en grunn for å melde til hverken politi eller barnevern.

Du må vel rett og slett prøve å få borettslaget og andre naboer på lag slik at dere kan prøve å "tvinge" henne til mer måteholdenhet i støynivået. Herre gud så utrolig frekk hun er som bare turer på med sitt!

Gjest peacock

Om hun er på fylla med barnet hjemme hver dag skal du kontakte barnevernet.

Ring også gjerne politiet og anmeld forstyrrelse av alminnelig ro og orden (02800, ikke 112) - de har høyst sannsynlig ikke mulighet for å komme, men anmeldelsen blir loggført. Står det til slutt mye loggført på damen kan det hende de kommer og snakker med henne, i hvert fall gir det styret/deg noe å bygge videre på i forhold til å få nedtegnet når og hvor mye hun bråker.

Om hun støyer hele dagen/kvelden og ikke hører på deg eller styret synes jeg du skal gå sammen med de øvrige beboerne i oppgangen/nabooppgangene - du er vel ikke den eneste som forstyrres? Om hun ikke hører på dette heller må dere prøve å få styret i borettslaget til å kaste henne ut. Om hun får advarsel om dette demper hun seg kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...