Matrosen og Meg:) Skrevet 8. juli 2012 #1 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Ja det nærmer seg nå, grøss og gru! hadde vi hatt mulighet til å ha han hjemme lenger hadde vi helt klart gjort det. Lille babyen vår, som ikke er baby lenger snart Gutten vår fyller 1 år snart, og begynner også i barnehagen rundt samme tid. Første barnet vårt og jeg har virkelig ikke peiling på hva han trenger. Jeg har nok gjort litt erfaringer da jeg jobbet i barnehage for en stund tilbake. Og en ting er sikkert, vår lille, skal ha nok av klær og utstyr til å kunne være med på alt. Men jeg synes dette med størrelse på klæra jeg skal kjøpe er litt vanskelig. str 80 passer akkurat nå, men han bruker mest 86. Skal jeg da kjøpe i 86, eller 92 så han har litt å vokse i? Og han går ikke enda, så hvordan løser jeg det med innsko, støvler og joggesko? Dette er det jeg har notert meg som trengs?: regndress og støvler, er da todelt regndress best, eller heldress? Fleece dress, høsten og dårlig vær kommer jo før man aner det. parkdress Innesko og joggesko matboks og drikkeflaske navnelapper Joggedresser ser for meg at dette er mest behagelig å ha på seg når dem krabber/går rundt og leker hele dagen. Bleier, solkrem, salve hvis han blir sår, badebleier da dem har basseng inne. Vanlig vindjakke lue® Og alltid ha 3 skift fra topp til tå liggende i barnehagen. Vogn med poser/dyner, regntrekk, myggnetting. (dette har vi) Også for å ikke snakke om det havet av utvalg man har, lønner det seg å kjøpe det dyreste av det dyreste, eller holder det med de litt billigere variantene i starten? kom gjerne med tips om merker også. og da tenker jeg på regntøyet og parkdressen:) Tja dette er det jeg kommer på i farten, noen som kommer på noe mer vi trenger? eller vil komme med tips? Og hva skal jeg gjøre med disse størrelsene på klæra?? Noe av dette som er nevnt over har vi altså, så er ikke sånn at vi må kjøpe alt nytt:) Endret 8. juli 2012 av Matrosen og Meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
aragon Skrevet 8. juli 2012 #2 Del Skrevet 8. juli 2012 Også må du ha bleier og stellesaker, hvis barnehagen ikke har bleieavtale og man får det er. Solkrem og kuldekrem kan være greit eterhvert. Vil anbefale å ha bra kvalitet på regntøy og støvler og votter, og heller kjøpe litt billigere joggedresser og ullundertøy for det blir fort slitt i barnehagen. Her går eldstemann bare i ullundertøy fra høst til vår. Veldig enkelt og praktisk. Har da bare fleecedress utenfor og deretter yttertøy, når de er ute Han begynte i barnehagen når han var 10,5mnd og krabbet bare da. Vi hadde sånne myke reimaposer med gummi under på beina som han brukte den første tiden. Det fungerte bra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144376706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 8. juli 2012 #3 Del Skrevet 8. juli 2012 For en ett-åring trenger du sannsynligvis ikke kjøpe veldig dyre klær, men pass på at de er behagelige og myke (spesielt dresser og regntøy), og impregner parkdressen skikkelig/riktig. Ett-åringene er nok ikke ute i det mest ekstreme været, enten det er høljregn eller veldig kaldt. Vi har parkdress fra Coop og regntøy fra KappAhl. Da ser du også om dette fungerer i deres klima og med de aktivitetene barnehagen har, så vet du mer om hva som trengs neste år når de sikkert er mer ute. Fotposer som hun over nevner er veldig kjekt, funker iallfall om vinteren. Jeg er usikker på om de er helt vanntette, så jeg ville prøvd å spørre barnehagen hva de anbefaler. Til tøfler er det fint med myke skinntøfler eller "sokketøfler" fra feks. HM. Votter må han ha. Inntil videre holder det med syntetiske votter fra HM etc, men når det blir kaldere trengs det ullvotter (varme pluss best bevegelighet for de minste). Det enkleste - dersom du eller noen du kjenner ikke strikker - er å kjøpe på epla.no, husflidsmesser, julemesser etc. Han trenger minst to par. I tillegg trengs det regnvotter, enten med for eller uforede til å ha over ullvottene. Til vinteren trengs det et par vintervotter, kjøp de minste du finner (votter bør generelt være "akkurat" passe, dvs store nok, men ikke til å vokse i). Av luer ville jeg hatt en tynn til å bruke tidlig på høsten, en vindtett, en varm ullue til vinteren, og en sydvest til regnvær. Og en løshals eller buff, gjerne i tynn ull, da kan den brukes hele sesongen/året. Luer holder kanskje et par sesonger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144377414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
muy muy feliz!! Skrevet 8. juli 2012 #4 Del Skrevet 8. juli 2012 Jeg ville kjøpt 86 i det meste, ikke lett å bevege seg med for store klær i den alderen. Til vår 1åring ved bhg-start, mener jeg å huske at vi hadde følgende på høsten: - abeko og twins hele dresser (vanntette med for; en med for som satt fast og en med uttakbart for). Likte hele dresser best! - "votter" til føttene fra twins, disse var vanntette. Og stonz etter hvert - mokkasiner/tøffelsokker fra polarn o pyret - luer i ull og bomull - ullvotter og regnvotter - gode joggeklær inne, her gjerne billig.. - ull fra oktober til mars; bodde i ullbody og ullongs fra janus.. Hadde fire sett av dette og det holdt vinteren gjennom; god kvalitet og holder vask etter vask - noen hele dresser i ull/krinkelull - ullboxere til kalde dager - tykk genser og vindjakke - sekk, matboks og drikkeflaske Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144377725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
muy muy feliz!! Skrevet 8. juli 2012 #5 Del Skrevet 8. juli 2012 For øvrig; kjøp gjerne joggesko og støvler selv om barnet ikke går ennå. Tar nok kort tid etter bhg-start før det er tilfellet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144377732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 8. juli 2012 #6 Del Skrevet 8. juli 2012 Kjøp for all del joggesko snart, det kan nemlig være veldig vanskelig å få tak i mot slutten av joggeskosesongen. Gjett litt på størrelsen, han får heller gå med ekstra tykke sokker nedi om det blir for stort. På samme måte bør du dessverre kjøpe vinterskoene i god tid før jul, etter jul kommer de på salg og så kommer vårskoene. (Muligens litt overdrevet, men sesongene i skobutikkene skifter en god stund før sesongene ute skifter, iallfall om du bor et stykke nord for Oslo, så det er dumt å vente til du faktisk trenger skoene. Utvalget blir fort dårlig.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144378198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Studine mevik Skrevet 9. juli 2012 #7 Del Skrevet 9. juli 2012 Da vår eldste begynte i barnehage så kjøpte vi parkdress i str 86. Han er født i juni så var jo da 1år+2mnd ved barnehagestart i august og har alltid vært litt større enn gjennomsnittet ,så regner med at det holder med 86 for dere. Det er ikke godt for de små om klærne blir for store heller Når det kommer til regntøy har vi brukt todelt. Jeg ser helt klart at det er praktisk med hel dress også, men det er veldig greit med bare regnbukse om det ikke regner men er vått på bakken og ellers varmt nok til å kun ha college eller fleece genser på. Vi har aldri vært noe opptatt av merker, men spesielt på parkdresser så kan man se og kjenne forskjellen på kvaliteten i stoffet(og da trenger ikke alltid de dyre være best, men er noen av de billige som rett og slett er elendige). Kan anbefale å ha dress med fór som kan tas ut, det er det vi har vært mest fornøyde med. Når det kommer til innesko så hadde vi noen myke skinntøfler til poden før han kunne gå skikkelig. Det var veldig praktisk for de var myke på bena samtidig så var de ikke glatte når han reiste seg opp for å gå. Ellers brukte vi vanlige gummistøvler, joggesko, sherrox og vintersko, men vet du får mykere varianter til utebruk også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144378691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 9. juli 2012 #8 Del Skrevet 9. juli 2012 Har ikke lest alle svarene så kan hende du har fått svar enda men... Jobber i barnehage så her er noen av mine tanker. Regndress bør være todelt da regnbukse ofte blir brukt mer enn begge deler. (F,eks det har regnet ute og er vått men er opphold). Hvis du har en som da krabber og sitter mere enn å gå så anbefaler jeg en vind/allværs bukse som puster litt bedre enn regnbukse slik at han kan ha på seg den når det bare er "vanlig" møkkete høstvær. Jeg anbefaler ofte til de minste også å kjøpe noen type sokkesko (f.eks merket Stonz) da dette er mye bedre for de enn gummistøvler. Barn som akkuratt har lært å gå eller er på vei til å lære lar være å gå ute når de har støvler på fordi de sliter med det. Med slike vanntette "sokker" med f.eks skinntøfler under så får de bedre følelse med bakken de går på. Ellers anbefaler jeg å ha både tynn ull og tykk ull. Gjerne ull fremfor fleece da ull puster bedre og regulerer varmen bedre enn fleece (de minste er dårlige på å regulere varmen selv) . Om de blir våte (noe de ofte blir særlig nederst på armer så holder de seg bedre varme med ull. (Litt kinderegg). Votter og luer. Ha gjerne flere i forkjellige tykkelser. De minste drar ofte av seg votter fordi foreldre kjøper for tykke votter (de er redd for at barna skal fryse men det blir litt mot sin hensikt da de mister gripe evnen med for tykke votter). Så jeg sier, gjerne heller litt tynnere også beholder de vottene på Luer er fint å ha i forkjellige tykkelser også da barn regulerer mye varme gjennom hodet. Lue med hals er genialt på små. Ha gjerne en litt tynn ulllue også en type vindtett lue som går an å ta utenpå den tynne lua hvis det skulle bli kaldere /vind. Når det gjelder navning så tips å navne begge vottepar. Ofte er det kun sånn lapp til å skrive på i kun en vott (han/hun som fant opp det har tyderligvis ikke barn). For somregel er det kun en vott som forsvinner og da kan en banne på at det er den uten navn i:) Hvis barnet skal sove ute i vogn så er en god termopose godt å ha. Da trengs det minimalt med tykke klær til å sove i. + at hvis de gjør det slik som i mange barnehager så kan de sitte godt og varmt i vognen og følge med eller spise når de er ute hvis de ikke kan gå enda. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144380013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rangefant Skrevet 21. juli 2012 #9 Del Skrevet 21. juli 2012 Vi har bare fått et brev med oppstartsdato, så er ganske blank på hva vi skal ha med utenom klær. Oppnår heller ikke kontakt, da de sikkert ikke begynner på jobb før mandagen... Et lite spørsmå til trådstarter. Basseng i barnehagen?! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144405600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matrosen og Meg:) Skrevet 21. juli 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 21. juli 2012 Vi har bare fått et brev med oppstartsdato, så er ganske blank på hva vi skal ha med utenom klær. Oppnår heller ikke kontakt, da de sikkert ikke begynner på jobb før mandagen... Et lite spørsmå til trådstarter. Basseng i barnehagen?! å kalle det basseng var vel i litt overkant, men matrosen begynner i læringsverksted, og der har dem på det ene badet, på småbarnsavdelingen, et hull i gulvet, som kan fylles med vann, som da blir som et lite basseng, eller badekar som man også kan kalle det. Veldig populært visstnok:) det blir nok ikke fylt så mye vann i det, og siden matrosen elsker vann, så blir han nok ikke noe mindre glad for å bade og leke der på regnfulle dager:D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144405804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 21. juli 2012 #11 Del Skrevet 21. juli 2012 Vi har bare fått et brev med oppstartsdato, så er ganske blank på hva vi skal ha med utenom klær. Oppnår heller ikke kontakt, da de sikkert ikke begynner på jobb før mandagen... Første dag kan du ta med klær for den dagen pluss det du er sikker på av andre ting - skiftetøy, regntøy, parkdress - samt bleier (ikke up&go) og evt matpakke dersom barnehagen ikke lager lunsj. Dere er jo uansett der kun noen timer, og med mindre værmeldinga viser fullstendig væromslag så MÅ du neppe løpe i butikken og kjøpe mer klær samme dag. Som regel trenger ikke 1-åringer sekk, og spesielt ikke de første dagene, da er det uansett tilvenning og de er mest sannsynlig inne og blir kjent der.Husk for all del å merke ALT. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952759-barnehagestart-utstyr-og-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-kl%C3%A6r/#findComment-144406550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå