Gå til innhold

Flått.. Trenger hjelp FORT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom opp og 9 åringen satt og sutret over vondt i beinet og viste meg. Der satt en liten flått på låret. Jeg tok på litt olje, fant pinsett, vred rundt og nappet til...og fikk bort kroppen. Men hode sitter fortsatt fast, og jeg får ikke skikkelig tak i det! Hjelp, hva gjør jeg nå da? Hvordan skal jeg få det ut? Noen med noen gode tips her? Vet at det må ut.

Skrevet

Når bare hodet sitter igjen er flåtten død og hodet vil falle bort av seg selv. Er hvertfall det det står flere steder på nettet. Men blir det noe utslett burde du kontakte legen.

Skrevet
Når bare hodet sitter igjen er flåtten død og hodet vil falle bort av seg selv. Er hvertfall det det står flere steder på nettet. Men blir det noe utslett burde du kontakte legen.

Ja, jeg googlet litt nå og fant ut at jeg tydeligvis ikke er helt oppdatert. Nå frarådes det visst å smøre med olje fordi flåtten da kan kaste opp og det øker risikoen for smitte. Supert... Jeg har gjort det verre for gutten min :( Det var jo ikke akkurat meningen. Da får jeg vel bare håpe at det ordner seg selv da, og at det var en frisk liten flått...

Skrevet

Det går helt sikkert bra. :) Siden den var liten har den ikke sittet der lenge, og fjerner man den før det har fått 48 timer er faren for smitte veldig liten. Bare følg med på det og kontakt legen hvis det blir noen forandringer rundt bittet. :)

Skrevet

Takk for trøst TrixiePixie :) Ja, den har ikke sittet lenge. Han dusjet i 19-tiden i går kveld, og da var den ikke der i hvertfall, det hadde han sett. Men han var ute og spilte fotball med noen kamerater litt senere på kvelden, så den har nok hektet seg fast da. Får håpe på det beste :)

Skrevet

Bare følg med på bittet de neste ukene. Jeg var akkurat på legevakten med min 9 åring i går med et flåttbitt som hadde fått infeksjon. Det ble rødt rundt bittet etter ca en uke, nå var det blitt en ganske stor ring rundt det. Det gikk veldig fort.

Nå går han på en kraftig penicillinkur og vi slipper Borelia om ca 6 mnd :-)

Skrevet
Ja, jeg googlet litt nå og fant ut at jeg tydeligvis ikke er helt oppdatert. Nå frarådes det visst å smøre med olje fordi flåtten da kan kaste opp og det øker risikoen for smitte. Supert... Jeg har gjort det verre for gutten min :( Det var jo ikke akkurat meningen. Da får jeg vel bare håpe at det ordner seg selv da, og at det var en frisk liten flått...

går nok bra :)

desse tinga forandrer seg så fort, er vanskelig å henge med på allt det nye som skjer innene helse/førstehjelp o.l.

du hjalp etter din beste meining, kan ikke forlange noe mer:)

Skrevet

På hytta vår er det masse flott og vi har mange i løpet av sommeren. Bare og nappe dem ut. Viktigste er å følge med om det kommer er rød ring rundt for da Må man ha antibiotika! Faren min fikk flåttbitt for fore år siden han ikke merker og fikk borelia og ble plutselig lam i halve ansiktet. Han er fortsatt dårlig og har fått kronisk migrene. så det kan være farlig! Ikke for å skremme dere, men livet han er ødelagt og det er så trist. så bare sjekk og følg med :) Mener ikke man skal være hysterisk om ungene får en flått, er ikke det selv. Bare lurt og holde et øye med det :)

Skrevet
jeg bor på tromøy(norges verste flåttsted ) og når jeg fjerner de så tar jeg tak nede med neglene og drar de sent opp. Da kommer det en kneppelyd og flåtten er tatt av hel. Men vær obs på å følge med de neste 2 ukene er du usikker så gå til legen.

Vi er ikke hysteriske men jeg har inspeksjon av ungene hver kveld siden de leker i skog og gress .

Men det er IKKE ofte vi har på oss, 2-3 ganger i året eller noe.

Skrevet

Trikset, sånn til en annen gang, for å få den ut hel, er å ta tak så langt inne du kan med en pinsett eller neglene, dra ut et godt stykke og vente. Da slipper flåtten av seg selv i løpet av et minutt eller to og du kan kverke den.

Skrevet

Takk for svar og tips til en evt senere gang :) Mannen klarte å få løs hode, så nå skal vi bare følge litt med de neste 2 ukene, og så håper vi på det beste.

Skrevet

Jeg leste her om dagen at man skal dra den rett ut sakte, og ikke vri som man gjorde før. God bedring til han:)

Skrevet

Hei!

Litt viktig info fra en med borelia. Det er ikke all smitte som gir utslett!!! Og du kan bli veldig smittet selv om flåtten bare har sittet på 2-3 timer. Kommer helt ann på hvilken smitte flåtten er bærer av. Den som gi rutslett er en av de mest vanlige og ikke så "hissig"/farlig. De farligste slår ikke ut før etter ca 4 måneder (uten utslett i forkant). Typiske symptomer på denne varianten av boreliose er hodepine og smerter i nakke, rygg og andre store ledd i kroppen. Jo mer tid som går, jo flere symptomer dukker opp. Denne formen for borelia oppdages sjelden ved vanlige borelia prøver. Den avdekkes kun av en utvidet boreliatest. Sykehuset i vestfold (tønsberg) tar denne testen (og boreliasenteret i Oslo?).

Blir helt svett når jeg leser i blader/aviser at alt er trygt hvis man ikke får utslett og hvis flåtten ikke har sittet på mer enn 24 timer. Selv ble jeg bitt av en liten flått som festet seg på meg når jeg sov. Våknet etter 2-3 timer av en liten smerte i låret. Fant da en mini-liten flått på låret som jeg fjernet lett. Fikk ikke rødt merke eller noe annet i tiden fremover. Hadde jo selv lest alle de fantastiske "flått-rådene" og trodde alt vår såre vel.

4 måneder senere ble jeg plaget av masse hodepine, så kom smertene i nakke og rygg. Gikk hos kiropraktor, men denne fant ingen ting galt med ryggen min. Mente det måtte skyldes noe annet. legen fant ingen feil - alt av målinger var bra. Mente jeg var utbrennt. Nesten et år etter jeg ble bitt var jeg hos volvat, og legen foreskrev en utvidet boreliatest på meg. Denne slo kragtig ut! Jeg tilbragte de neste månedene ut og inn av sykehus med spinalprøver (slo heldigvis negativt ut) og 2 måneder med antibiotika (intravinøs og piller). Har tatt meg flere år å bygge opp kroppen igjen.

Mener ikke å skremme folk, men det er viktig vite om denne siden også (siden media ikke fokuserer på denne i det hele tatt). Vet om flere tilfeller i mitt fylke/kommune som har fått samme diagnose som meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...