Gå til innhold

Hvilken effekt har sukker på fosteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er AVHENGIG av godteri, og føler jeg spiser mer og mer godt.

Er det farlig for fosteret?

Hva effekt har det på kroppen når jeg er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nyrenes egenskap til å skille ut sukker forverres når man er gravid, derfor er det noen som utvikler svangerskapsdiabetes. Så man skal jo i utgangspunktet være bittelitt mer kritisk til hva man putter i seg når man er gravid. Men det er jo heller ikke dermed sagt at en som propper i seg sukker kver dag kommer til å få diabetes. Så du bør kanskje kjenne etter på kroppen selv, følge litt med på vektøkning, også sjekker de jo urinen din på svangerskapskontrollene. Dersom du får påvist sukker i urinen der, så setter de gjerne opp time til sukkerbelastningstest for å sjekke om du har svangerskapsdiabetes. Det måtte jeg gjøre.

Skrevet

Jeg har hørt noe sånt som at sukker produserer insulin, og at insulin er et slags veksthormon for fosteret, derfor får mange som spiser mye sukker store barn, såkalte "sukkerbarn". Noen andre som har hørt det?

Skrevet

Jeg spiste MYE sukker. Sjokolade og cola hver dag, + pluss alt mulig annet søtt. Dette fordi jeg alltid har vært glad i søtt og kan spise hva jeg vil uten å legge på meg. Da jeg i tillegg slutta å røyke ble søtsuget enormt..!

Jordmor sendte meg rutinemessig til glukosebelastning i uke 30 pga pcos. Ikke hadde jeg mye vektøkning eller antydning til sukker i urinen, så jeg hadde aldri i verden trodd at jeg skulle ha svangerskapsdiabetes! Men joda, det hadde jeg... En mild form, som etter 5 uker med (heftig) kostregulering faktisk ikke kan kalles sv.sk.diabetes lenger. Måtte fortsette dietten som før, men her sitter jeg likevel; termin i morgen, 154 høy og venter på å føde min lille plugg som var målt til 4 kg for en uke siden... Så ja, jeg tipper at sukkerinntaket har noe å si...

Skrevet

Takk for svar. Jeg ELSKER godteri, og legger ikke på meg av det. Er i uke 29, og gått opp 4 kg.

Men merker baby sparker helt vilt når jeg spiser.

Nei, fra og med i dag er det slutt på sukker.

I alle fall kutte ned på mengden.

Skrevet

Hvorvidt man legger på seg av sukker eller ikke, har jo ingenting å si med tanke på hva sukkeret gjør med kroppen. Det legger seg jo på innsiden, selv om vekten ikke øker...

Både sukker og koffein kan hemme opptaket av andre stoffer til kroppen, som vitaminer og mineraler. Det er derfor man f.eks. ikke skal ta vitaminpiller sammen med kaffe eller cola, fordi virkningen ikke blir den samme. Med andre ord kan fosterets vekt påvirkes negativt av mye sukker og koffein, og vekten kan bli lavere av overdrevet opptak.

Spis frukt- da får du i deg naturlig sukker, og slukker sukkersuget, men vitaminer samtidig. :-)

Skrevet

Men om du slutter med sukker, eller trapper ned på det, så er det ikke lurt å erstatte det med kunstige søtningsmidler. Aspartam og andre stoffer er ikke bra for babyen. Så du bør unngå lettbrus, lightsaft, lettyoughurt osv...

Skal ikke være enkelt her i verden;)

Skrevet

Uff... Hva skal man da spise? He he

Skrevet

...lettprodukter er ikke bra i det hele tatt, for noen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...