Gå til innhold

Tips til bleieslutt for gutt på 3?

Anbefalte innlegg

Har en herlig liten gutt som ble 3 år i juni, har hele tiden tenkt at denne sommeren skal han slutte med bleie, før han begynner i barnehagen igjen til høsten. Nå har vi prøvd noen uker, men blir bare tilbake til bleia hele tiden. Han sier ikke ifra når han skal tisse, når han har truse på tisser han rett i den, og har også bæsjet i trusen noen ganger...han sier ikke fra, selv om vi spør masse! Dette er vist ikke så lett som jeg trodde det kom til å bli. Man skal jo ikke sammenligne de små, for alle er forskjellige, men jenta vår var helt ferdig med bleie rett før hun ble 3, og hadde ikke et eneste uhell(akkurat det er ikke så vanlig, man må jo regne med noen uhell), men pga dette så trodde jeg at dette skulle gå såååå fint for gutten vår og, men er litt av et slit....hihi, han er jo så flink den lille gutten vår, er super stolt av han, det går seg nok til..... Men har noen noe tips til oss så hadde vi blitt veldig glad:-) og hadde vært fint å hørt om andre som har eller har hatt det sånn....... På forhånd tusen takk:-)

Fortsetter under...

Vi begynte med bleieavvenning da jenta vår var 2 år og 4 mnd. Hun brukte truse innimellom når vi var hjemme, og gikk stort sett veldig fint. Dvs. hun hadde ingen uhell, men nektet å gå på do, så etter et par timer måtte vi ta på henne bleie, så hun ikke skulle holde seg så lenge. Vi tenkte at hun fikk styre det litt selv, og ville ikke presse henne og lage dobesøk etc. til konfliktområder.

Så plutselig fikk hun det for seg at hun ikke ville ta av bleien i det hele tatt.

Vi tilbød henne å gå på do/potte, la frem truser osv, men hun var overhodet ikke intr.

Hun ble 3 år, og jeg begynte å kjenne på at "nå Må hun slutte med bleie snart...", men nei... Vi lokket og lokket, klistremerker og belønninger, men nei... Vi fikk av og til lurt henne opp på do/potte, men det kom aldri noe. Hun hadde tydelig kontroll på når hun måtte på do, men nektet å gå på do.

Da hun var 3 år og 4 mnd fikk nabojenta sklie. Det ønsket hun seg og. Og vi sa at den dagen hun hadde sluttet med bleie, skulle hun også få sklie.

Dagen etter sto hun opp og fortalte oss at hun hadde sluttet med bleie hun. Og det hadde hun. Hun har knapt hatt et eneste uhell hjemme, noen i barnehagen.

Vi snakket endel med bhg om det, og de sa at på disse som begynte å bli såpass store pleide de i blant å "lage avtaler" med de. De tegnet en kalender, ble enige om en dato 2-3 uker frem i tid også telte de ned til den dagen h*n skulle slutte med bleie. Den dagen var det slutt, bleiene ble pakket bort og det gikk som regel veldig bra. De sa også at dette som regel fungerte best på guttene.

Jeg vet ikke, men jeg har hele tiden i mitt stille sinn tenkt at plutselig en dag er hun klar. Det ble jo tilslutt helt åpenbart med min jente, hun trengte bare å bestemme seg, også var hun klar. For meg ble det hele litt sårt, siden hun var litt "stor" når hun sluttet. Virker på meg som om dette er litt "statusprosjekt" for mange foreldre. Samtidig er det jo et faktum at barna bruker bleie lenger og lenger...

Det viktigste er å ikke mase, ikke vise skuffelsen, men å tilby og motivere. Og er de ikke klare, så er de ikke. Da er det bedre å vente en liten stund og prøve igjen, for ikke å knuse selvtillitten deres helt også.

Lykke til. Plutselig er dere der!

Og som de sa i barnehagen; man Må ikke slutte i sommerferien. Januar funker helt fint det også. Ja, det blir litt mer klesvask noen uker kanskje, men man overlever det ;-)

Tusen takk for langt og fint svar:-) fint å lese om hvordan det har gått med andre! Og så søt hun var som plutselig bestemt seg for å få sklie:-) de er så gode de små:-) vi får vente litt så går det seg nok til her og, og som du sier det MÅ jo ikke skje i sommer, selv om det hadde vært greiest.... Vi får vente en liten stund, og så prøve igjen..... Han er ikke helt villig enda :-)

Min sluttet ikke helt med bleie før nå nylig. Ble 3 i Januar.. Hun starta på storavd i Januar med større barn, hvor veldig få brukte bleie. Og det gjaldt særlig bestevenninna hennes i barnehagen:) Da ville hun plutselig ikke bruke bleie mer, og på samme tidspunkt gikk det og veldig bra å ikke bruke bleie om natta heller. Har aldri mast på henne, men heller rost henne når hun går på do og ikke har uhell. Det kommer nok tidsnok skal du se:)

• 3 uker senere...

Prøv evt med faste dobesøk før og etter måltider, før og etter turer ut....

Bytt ut gode bleier med sånne "billigbleier" som ikkje er så tørre som dei beste (obs! coop sine var best i test, så dei er "for gode") - fungerte i alle fall delvis på vår gutt. Han seier framleis tilnærma aldri frå at han skal på do, men går på do og både tisser og besjer på do - unntatt på natta (bruker nattbleier framleis). Han er no 3år og 8mnd. Har gått uten bleier på dagen sidan før påske ein gong.

Har fått beskjed i bhg at dette er nokså normalt - mange barn, særlig gutter bruker lang tid på bleieavvennning...dei følger godt opp med å ta han (og andre) på do før og etter mat, turer ut, osv.

Håpar han snart seier frå at han skal tisse - har tydelig kontroll, men tar seg liksom ikkje tid i leken eller det han holder på med.

Jeg ville enten ventet til han omtrent tar av bleia selv, eller bare tatt den av og slutta å mase om det! Han vet nok hva han skal, men han må løse det selv. Sett et par potter på strategiske steder, og la ham gå naken nedentil. Det er vanskelig for de å skille underbukse og bleie. De legger mer merke til det om de ikke har noe på. Her begynte vi slik da han kom hjem fra barnehagen. Da var han 2 år og 4 mnd. Ikke forvent at det ikke blir uhell! Her er det uhell ennå, fordi han ikke har tid :-S Alikevel var han tørr på natten etter en uke da vi tok av bleia for godt, så det er veldig individuelt hvordan det går. Det viktigste vi har lært, er at å mase er kontraproduktivt. De må selv løse problemet.

Annonse

Har ikke så mange tips å gi, men kan gi min erfaring:

Gutten vår ble tre i slutten av mai og har nå så og si sluttet med bleie. I begynnelsen tok vi den av i rolige hjemmetider og brukte mye tid på å oppmuntre til å gå på potta. Han fikk velge mellom potte og do, og er absolutt mest komfortabel med potta.

I starten ble det mye uhell og mye klesvask. Vi la håndkler under ham i sofaen og slikt for å unngå for mye styr. De første ukene sa han aldri ifra når han måtte på do, vi var bare nødt til å ta han med når vi følte det var på tide. Ca annenhver time eller litt sjeldnere. Ofte ville han ikke, så vi måtte presse på. Type; "Vi kan ikke spise middag før du har sittet litt på potta. Hvis det ikke kommer noe tiss, så gjør ikke det noe så lenge du har prøvd." Det kom som regel alltid noe...

Senere når det ble mindre uhell begynte vi å ha på han truse også utenfor heimen og tok heller med to - tre skift og våtservietter.

Nå har han begynt i barnehagen og det går bare bedre og bedre. Nå har vi bestemt at han aldri skal ha på bleie når han er med oss (utenom om natta), og i barnehagen tar de bare på han ved turer og lignende. Men vi må fortsatt ta han med oss på do når det er passende tid. Han sier ikke alltid ifra.

Lykke til med bleieslutt! Det gjelder å holde ut og huske at det er ingen unger i skolealder med bleie, så på et eller annet vis skal dere få det til!

Jeg har en 4 år gammel gutt som vi prøvde med i forbindelse med at han skulle over på "Storbarnsbasen" i fjor. Han var faktisk klar for å slutte, men fikk tilbakefall i barnehagen og gikk med bleier igjen. Det kan ta lang tid for gutter å huske at de ikke har bleie, så noen venter faktisk til de blir nærmere 4. Det kommer ann på når barnet er klar selv for å slutte. Dess mer vi stresser de, dess lengre tid tar det. Plutselig vil de fordi de ser andre barn på samme alder har sluttet. Kanskje noen bæsjer i bleia en stund etter på, eller har natt bleie. Men ikke gi opp håpet, det kommer når han er motivert og klar for det.

(ikke mye til råd her, men jeg vet hvordan det føles og alt løsnet når vi ikke maset på det.)

Ingen smarte tips her heller...vi skulle også prøve å få gutten vår tørr sommeren han fylte tre, men etter å ha prøvd "alt" innså vi at han rett og slett ikke var klar for det. Han sluttet ikke med bleie på dagen før to mnd før 4-års dagen, men da sluttet han skikkelig også - ingen uhell, og sluttet også med nattbleie få uker etterpå. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...