Gå til innhold

Er Border Collie(hund) vakthund?

Anbefalte innlegg

Det påstår nemlig vår nabo, slik at vi må godta at hunden står på altanen og gjør til alt og alle hele tiden.

Nå ringte jeg eieren, og sa at kl 24.00 så blir det ikke godtatt.

Jeg vet hva en Collie er, og vet hva de er avlet for, men eieren påstår at jeg ikke vet, og at Collier er vakthunder....

Gjeterhund er vel det rette? Og de skal være stille, og gjøre jobben sin. Jeg har vokst opp med Border Collier, så jeg kjenner godt rasen.

Hva gjør man med slike naboer i et tett boligfelt, som ikke gidder gi hunden oppgaver for å tilfredsstille hunden litt? Jeg tror ikke de engang går tur med hunden noen gang....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143952506-er-border-colliehund-vakthund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneS

Nei de er ikke vakthunder. Har to stk selv og de er pysete som fy ;) Krev at de tar inn hunden Om den bjeffer på alt og alle. Kan jo tyde på at den er understimulert om den står sånn. Har den fått jobbet med sau som den er laget for (evt agility eller lignende) så hadde den nok sovet godt nå :)

Jeg har vokst opp med collier (eller blandingshund) som gårdshunder, og de har alltid begynt å gjø når noen kom til gården. Men i et boligfelt vil det selvsagt være mer uakseptabelt at en hund nesten alltid står utenfor huset og gjør.

Mener du collie elle border collie? For det er ikke samme rase.

En border er primært en gjeterhund, men mange av dem gjør mye. Uten at det dermed er greit at en hund driver med det halve døgnet midt i en boligfelt.

Sjansen er vel tilstede for at denne hunden er kraftig understimulert, border collie er en rase som trenger mye aktivisering.

Det er ikke en rase som bør ha et passivt liv i et boligfelt nei. Vi hadde en før i tiden, i tillegg til at jeg har kjent flere. Jeg tuller ikke når jeg sier at selv om 3 mennesker hver gikk en til to skogsturer med han daglig, i tillegg til at han løp fritt rundt, og ble mye lekt med, så ble han aldri sliten. De er veldig sosiale og egentlig helt herlige hunder om de blir trent, aktivert og får lov til å gjete noe. De er utrolig inteligente, omsorgsfulle og faktisk høflige hunder. Men det er om eierene vet hva de driver med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...