Krha Skrevet 6. juli 2012 #1 Skrevet 6. juli 2012 Har fått time til svangerskapskontroll hos turnuslege i uke 36 da både jordmor og fastlege er i ferie... Men, hvor mange svangerskapskontroller kan en turnuslege ha hatt? Er bekymret for at han ikke klarer å kjenne etter leie, om hodet er festet, måle osv. Noen som har erfaring?
tre håpefulle Skrevet 6. juli 2012 #2 Skrevet 6. juli 2012 Føler litt på det samme som deg. Min fastlege reiser på ferie. Jordmoren min pensjonerte seg nå i slutten av juni.. Og da er det sykehuset eller å bestille en time med en lege jeg ikke kjenner.. Sommeren er ikke beste måneden å skulle ha barn på... Vilarer både her og der..
Turbo5 Skrevet 6. juli 2012 #3 Skrevet 6. juli 2012 Som lege og dermed tidligere turnuslege ble jeg veldig overrasket av å lese innlegget ditt. Når man er turnuslege har man helt riktig ikke den største erfaringen med svangerskapskontroller MEN: Alle leger får jo undervisning og praksis i dette i løpet av både studiet og turnusperioden så helt blank er man ikke selv om man " bare " er turnuslege... For min del hadde jeg en veileder da jeg hadde min turnus som nektet å ha noe med gyn eller svangerskap å gjøre og alle disse pasienter ble satt opp hos meg som turnuslege. Endte vel opp med å ha mer erfaring enn han ( som er kommunelege) på slutten av turnusen. Selv om det er en fordel med erfaring som lege er likevel det absolutt viktigste man lærer å være veldig klar på å si fra når egen kompetanse ikke strekker til og be om hjelp! En gjør sjelden feil ved å be om råd fra noen med mer erfaring og det gjelder ikke bare turnusleger. Dette er jeg sikker på turnuslegen du har time hos også er veldig klar over. Så det jeg vil frem til: Jeg hadde ikke ofret en kalori på å bekymre meg for dette om jeg var deg! Turnuslegen er sikkert kjempeflink og kommer til å ta godt vare på deg og den lille og er det noe dere ikke får avklart er det alltid muligheter for å be om videre hjelp ) Lykke til!
Gjest Shanti ♥ Skrevet 6. juli 2012 #4 Skrevet 6. juli 2012 Turnuslegers erfaring med gravide er VELDIG variabelt.. både utfra hvor mye praksis de har fra studiet og hva de har vært borti ila turnus.. Noen fjerner førti føflekker mens andre gjør ørten GU. Det kommer helt an på turnusstedet. Nå er det ganske seint på turnushalvåret, dvs turnuslegen har vært i allmennpraksis snart et halvår, og har opparbeida seg litt mer erfaring.. SF er veldig unøyaktig fra undersøker til undersøker uansett, og urinprøve, blodtrykk og ødem er plankekjøring også for en turnus. Ofte vil en turnuslege ha mye lavere terskel for å henvise deg om hanhun er i tvil om leie Om du havner hos en tulling som ikke klarer finne ut av leie og ikke skjønner at han da må henvise deg (eller om blodtrykket er høyt), får du insistere litt.. de færreste ferskinger er heldigvis påståelige. Lykke til
Krha Skrevet 7. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. juli 2012 Er klar over at turnusleger har hatt både undervisning og praksis og hadde det vært en kontroll litt tidligere i sv.skapet hadde jeg nok ikke tenkt noe særlig over det. Har vært hos turnusleger flere ganger ang meg selv og det har gått helt fint. Er kun dette med leie og om hodet er festet som bekymrer meg da jordmoren sa sist at det var vanskelig å kjenne og hun har tross alt kjent på mange mange mager Men det er jo som dere sier, er han usikker så må han jo be om hjelp fra noen andre. Ville bare lufte tankene litt
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 7. juli 2012 #6 Skrevet 7. juli 2012 Tror nok kanskje at en turnuslege er mer nøye med undersøkelsene enn en "vanlig lege". Da de ikke har den erfaringa og dermed mer grundig når de holder på. De skal jo lære samtidig som de jobber også..
Leirha Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Det er sikkert veldig ufint det jeg skal skrive nå, men det er ihvertfall det jeg tenker. Fastlege eller turnuslege og svangerskapskontroll. Jeg tror jeg ville valgt en turnuslege. En turnuslege har ihvertfall nylig lært om de tingene. Fastlege føler jeg ikke har nok kompetanse til å utføre svangerskapskontroller i det heletatt. Jeg har født tre barn, hvor jeg i det første svangerskapet gikk til en fødselslege/gynekolog, de to neste gikk jeg til fastlege og jordmor. Jeg har vært hos fire forskjellige allmenleger til svangerskapskontroll, og jeg føler virkelig ikke det er det rette. Fødselslegen var klart det beste. Almenlegen målte alle et veldig mye større symfyse/fundusmål enn det jeg hadde, og de klarte aldri å bestemme leie, ingen av dem. Siste gangen "trodde" legen at barnet lå i hodeleie. Men siden jeg begge gangene har gått annehvergang til lege og jordmor så har legene lent seg på at jordmor får ta seg av spørmsålet om barnetsleie. Så hva var nyttig for min del hos fastlege? Egentlig ikke så mye. Eneste var at de kunne skrive ut medisiner faktisk. Men hvis det blir en neste gang, ønsker jeg KUN å gå til jordmor. Så om jeg hadde fått vite at jeg skulle til en turinslege, så hadde jeg ikke tenkt noe videre på det.
Isla verde Skrevet 7. juli 2012 #8 Skrevet 7. juli 2012 Jeg hadde flere kontroller hos turnuslege i mitt første svangerskap og fikk veldig god oppfølging, var hun i tvil om noe ringte hun andre leger eller føden. Fikk bedre oppfølging av henne enn av fastlegen, følte det kanskje sånn fordi hun hadde mye bedre tid. Ville absolutt ikke vært bekymret!
Krha Skrevet 7. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 7. juli 2012 Det er sikkert veldig ufint det jeg skal skrive nå, men det er ihvertfall det jeg tenker. Fastlege eller turnuslege og svangerskapskontroll. Jeg tror jeg ville valgt en turnuslege. En turnuslege har ihvertfall nylig lært om de tingene. Fastlege føler jeg ikke har nok kompetanse til å utføre svangerskapskontroller i det heletatt. Jeg har født tre barn, hvor jeg i det første svangerskapet gikk til en fødselslege/gynekolog, de to neste gikk jeg til fastlege og jordmor. Jeg har vært hos fire forskjellige allmenleger til svangerskapskontroll, og jeg føler virkelig ikke det er det rette. Fødselslegen var klart det beste. Almenlegen målte alle et veldig mye større symfyse/fundusmål enn det jeg hadde, og de klarte aldri å bestemme leie, ingen av dem. Siste gangen "trodde" legen at barnet lå i hodeleie. Men siden jeg begge gangene har gått annehvergang til lege og jordmor så har legene lent seg på at jordmor får ta seg av spørmsålet om barnetsleie. Så hva var nyttig for min del hos fastlege? Egentlig ikke så mye. Eneste var at de kunne skrive ut medisiner faktisk. Men hvis det blir en neste gang, ønsker jeg KUN å gå til jordmor. Så om jeg hadde fått vite at jeg skulle til en turinslege, så hadde jeg ikke tenkt noe videre på det. Har kun gått til jordmor jeg også, hun er jo spesialisert på det hun driver med og gjør dette hver dag. Går til lege nå bare fordi jordmor har ferie.
VinterSol+2 Skrevet 7. juli 2012 #10 Skrevet 7. juli 2012 Tja, jeg var hos turnuslege her, og ba om å ikke være det igjen. Da må jeg i så fall bli spurt om å være forsøkskanin, for seriøst, INGENTING klarte hun å gjøre riktig. Generelt foretrekker jeg å gå til kontroll hos jordmor, jeg da. Leger har så mange felt å dekke, at duner heldig om får en lege som har noe særlig kompetanse på svangerskap.
Philomena Skrevet 7. juli 2012 #11 Skrevet 7. juli 2012 (endret) Det er vel uansett umulig å vite hvor flink turnuslegen er før du Har vært der. Jeg for min del ble mer skuffet over kommunejordmoren jeg gikk til ved første graviditet. Hun oppdaget verken at jenten lå i seteleie eller ville hun akseptere år det var faktum når jeg kom til neste kontroll. Hadde fått beskjed om seteleie 3 uker før termin fordi jeg ble sendt til ultralyd og sjekk på føden av fastlegen (som også trodde hun lå med hodet ned for den saks skyld). Jeg sa først ingenting til jordmoren, men da hun sjekket og sa at hodet er nede men ikke festet, fortalte jeg om UL og bekreftet seteleie. Hun sa bare at det trodde hun ikke på (!!) Kunne heller ikke fortelle meg og sambo hvordan en vaginal setefødsel foregår selv om vi fikk ekstra informasjonstime hos hun for å snakke om temaet. Hun snakket om vanlig leie likevel. Veldig skuffende må jeg si. Da var det bedre med turnuslegen som jeg gikk til med lillebror. Han henviste meg til sykehuset og UL- sjekk etter at han var usikker om leie ved 36 ukers kontroll Endret 7. juli 2012 av Philomena
friogfrank Skrevet 8. juli 2012 #12 Skrevet 8. juli 2012 Jeg skjønner ikke helt bekymringen, jeg...? Hvorfor det det SÅ viktig Å vite om hodet har festet seg eller ikke? Det skjer jo nÅr det skjer uansett...? Eller er det noe jeg ikke har fÅtt med meg?
Lea-Pea Skrevet 8. juli 2012 #13 Skrevet 8. juli 2012 Litt enig med friogfrank. Når evnt fødselen starter, så vil sykehuset undersøke hvordan babyen ligger. Måle blodtrykk og ta en sticksundersøkelse på urin, klarer jo hvem som helst idiot å gjøre. Symfysemål er som sagt over her, unøyaktig allikevel. Og har ikke noe å si for svangerskapet. Turnusleger er som lærlinger, de er livredd for å gjøre feil. De er ofte mye mer nøyaktige og de spørr hvis de er i tvil om noe. Min jordmor er også i ferie, så neste undersøkelse er hos fastlegen min. De to neste er uvisst, for da har både fastlegen og jordmor ferie. Jeg er i uke 35 og jeg har mye fostervann. Noe som fører til at vesla ikke ligger "rolig". Hun veksler mellom seteleie, hode ned og på tvers. un skifter fra dag til dag og noen ganger flere ganger om dagen. Har fått beskjed om at hun kanskje ikke fester seg pga for mye forstervann. Men får ikke gjort noe med det, det blir som det blir når fødselen setter igang. Jeg hadde ikke vært bekymret for å gå til en turnuslege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå