Virginia. Skrevet 6. juli 2012 #26 Skrevet 6. juli 2012 Synes det er klokt å tenke på slikt lenge før man er syk eller døden nær, slik at fordelingen blir slik man ønsker. Mange ønsker forståelig nok å sikre sin ektefelle. Det en del som er gift på ny tror, er nok at ektefellen ved deres død vil ønske å sitte i uskifte og at barna vil få sin arv ved dennes bortgang, men ofte anbefaler advokater umiddelbart skifte da dette lønner seg for den etterlatte, som da også slipper å inkludere gjelds- og livsforsikringer i boet. Er boet under 350 000 når gjeld er trukket fra, vil dette bety at barna ikke arver noe etter sin far/ mor, og det er nok ikke alltid tanken heller... Det din fars kone arver fra ham, vil gå i arv til hennes barn senere. Er det motsatt, at din far først går bort, så vil du arve det han fikk av henne. Her forutsetter jeg da at det ikke avtales at lengstlevende får lov til å sitte i uskifte (noe særkullsbarna Må samtykke i) Og til deg som nevnte skjevdeling, dette kan benyttes på verdier man har hatt med seg inn i ekteskapet som er helt ferdig nedbetalt, så lenge ikke enken blir sittende i uskifte og det først skal skiftes når hun dør.
Virginia. Skrevet 6. juli 2012 #27 Skrevet 6. juli 2012 Fikk nettopp sms av min ta, han har fridd og fått ja. Kjæresten eier ingenting. De har bodd sammen i flere år, men hun har ikke kjøpt seg inn i huset. Min mor har vært død i over et tiår. Jeg fikk morsarven utbetalt kort tid etter min mors død, grunnet huskjøp. Hvordan blir det juridiske nå? Min far eier enebolig og hus i utlandet. Vil alt dette bli min stemors og hennes barn? Har en følelse av at det er derfor de gifter seg... Er boligene ferdig nedbetalt? Hvis de er det kan de skjevdeles senere, med mindre hun på noe vis kan sies å ha gitt en kompensasjon for å erverve en eierandel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå