Gå til innhold

Urk...litt stuck i navnejakten. Litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter altså gutt nr 2. Storebror har ett fornavn på 3 stavelser som han deler med 6 andre i norge, mellomnavn Tobias (tenkte at om han syns det ene eller det andre er finere selv, så kan han velge hvilket han vil bruke når han blir stor).

Anyways... litt fallgruve å gi førstemann ett veldig spesielt navn når det kommer en nr 2 og vi helst vil ha noe som matcher både med at det er veldig fint OG at ikke 4 andre i klassa snur seg når læreren roper....

Vi vil ha dobbeltnavn pga valgfrihet igjen (litt rart kanskje, men både jeg og samboer syns vi har dritkjedelige navn og hadde virkelig likt å kunnet velge mellom 2 (synd ikke foreldrenes kreativitet og mot strakk til den gangen...)...

Vi vil ikke ha noe sånn Karolimunter Frippolander navn for å si det sånn, men det kan komme fra bøker, filmer, mytologi o.l. Det er ikke noe problem. Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakarias eller Sokrates

Helmer eller Wilmer

Leopold eller Konstantin

Men melomnavn feks. Emil, Elias eller Nikolai

Lykke til:-)

Skrevet (endret)

Her kan jeg desverre ikke hjelpe fordi jeg er i akkurat samme situasjon, da kan jeg ikke rope våre favoritter før vi har bestemt oss selv ;) Storebror sitt navn har desverre alerede blitt mye mer populær siden Vi valgte det for snart 2 år siden. Hatet også mitt ufattelig kjedelige navn som jeg delte med flere aldre i klassen.

Lykke til :)

Endret av Philomena
Skrevet
Sakarias eller Sokrates Helmer eller Wilmer Leopold eller Konstantin Men melomnavn feks. Emil, Elias eller Nikolai Lykke til:-)

Takk for forslag:) Vi har skrevet opp Helmer som mulig mellomnavn.

Skrevet
Her kan jeg desverre ikke hjelper fordi jeg i akkurat samme situasjon, da kan jeg ikke rope Nike favoritter før vi har bestemt oss selv ;) Storebror sitt navn Har desverre alerede blitt mye mer populær siden Vi valgte det for snart 2 år siden. Hatet også mitt ufattelig kjedelig navn som jeg delte med flere aldre i klassen. Lykke til :)

Hmmm...når har du termin da? Lov å håpe at du må bestemme deg før meg, så jeg kan høste av dine andre alternativer, hehehe;)

Skrevet

Eliseus, Karenus, Sokrates, Antonio,

Skrevet (endret)

kan nevne de som sambo allerede har utelukket.....han er litt mer konservativ i navnevalget en jeg ;-)

Leonhard

Matthäuz

Maximin

Ephraim

Konstantin

Augustin

Kasimir

Attila

Jaromir

Florenz

Joshua

Ansgar

Laurin

Moritz

Yannik

Severin

:)) vet ikke helt hvilken type navn du liker....tok bare fra min egen liste (som er laaaaang)

Endret av Philomena
Skrevet

har termin 12.august forresten

Skrevet

og litt til:

Konrad

Levin

Bartholomeus

Melchior

Severin

Esra

Salomon

Samuel

har også valgt å gi mine unger 2 fornavn, en av de "litt" vanliger slik at de kan velge senere om de er misfornøyd...... :)

Skrevet

Kom på to navn til.

Berent. 17 som heter i Norge

Kjerand. 19 som heter i Norge

Er nok navn som trenger tilvenning. Jeg kjenner faktisk to som heter Berent, og de er ikke i slekt. To gamle menn.

Kjenner en ung mann som heter Kjerand og liker det bedre og bedre. Hørte det også i en serie på barnetv for 3-4 år siden.

Skrevet

Det er er Kjerald i boka jeg leser nå.

Skrevet

Det høres litt mer ut som et stedsnavn for meg. Eller noe min svigermor kaller kopper og kar for.

Men det er sikkert snakk om tillvenning her og:-)

Skrevet

alt er vanesak.....det finnes for eksempel bare 56 moritz i norge......det er blant de i navnetoppen i tyskspråklige land......kan desverre ikke bruke det siden gutten til venninen min heter det...

Skrevet
kan nevne de som sambo allerede har utelukket.....han er litt mer konservativ i navnevalget en jeg ;-) Leonhard Matthäuz Maximin Ephraim Konstantin Augustin Kasimir Attila Jaromir Florenz Joshua Ansgar Laurin Moritz Yannik Severin :)) vet ikke helt hvilken type navn du liker....tok bare fra min egen liste (som er laaaaang)

Det er noen fine her syns jeg. Har samme problem som deg med sambo. Han er litt mer konservativ.

Hans absolutte favoritt så langt er Tiedemann. Jeg syns også det er fint, men vil nok lete litt til. Thorvald, Nordahl, Valdemar og Sylvester er noen andre vi har på lista, men det er jo liksom "vanlige" navn syns jeg da, derfor denne rundgravingen. Albin er jo forsåvidt fint...

Skrevet

Albin og Valdemar er fin, ikke så glad i Tiedemann. Men det er fordi jeg ikke liker navn som ender på -mann/-man.

Skrevet

Helmer, Elmer, Selmer, Levi, Sivert, Herman, Ravn, Hauk? Selv elsker jeg Helmer og hvis d skulle slå om på 3. Barnet så blir d d navnet :)

Skrevet

Storm er fint, men har allerede om ei i ytterste bekjentskapskrets som har kalt ungen sin det, så da er det kanskje ikke helt kosher å bruke det selv om vi kune er på hils??

Skrevet

Der er det veldig norrøn inspirasjon. (Song for Eirabu; anbefales!)

Det høres litt mer ut som et stedsnavn for meg. Eller noe min svigermor kaller kopper og kar for.

Men det er sikkert snakk om tillvenning her og:-)

Adrik, Elvin, Falk, Glør, Lavrans, Neri, Skjak, Ty, Tåle...

Skrevet

Haha, ikke bare bare med sånn sitering...

Skrevet

hehe...Storm er absolutte favoritten hos sambo...men jeg synes det passer overhodet ikke til våre kommende storesøsken :)

Nepomuk

Stanislaus

Skrevet

Må det være så utrolig spesielt... med mindre dere har utenlandsk tilknytning? Læreren skal jo kunne uttale det. Nå blir det jo mer vanlig med spesielle navn men med mindre man er kongelig synes jeg Leopoldus og Bartholomeus etc blir litt mye. Det blir jo likevel forkortet til leo og bart/bartus ...

Så var det jo noen som sa det enkle er ofte det beste selv om ma ikke velger fra topp ti lista:-)

Hva med

Kent

Kurt

Mikkel

Arild

Odin

Jonathan

Magnus

Henri

Magnus

Hans

..kanskje jeg er for konservativ;-)

Skrevet (endret)

Nå har jeg utenlansk bakgrunn og halvparten av norske navn er vanskelig å uttale for familien min men det er ikke grunnen til at jeg liker uvanlige navn.

Har et HELT normal fornavn selv som flere tusen norske kvinner også har. For det første må jeg stave det likevel hele tiden fordi det finnes forskjellige måter å skrive det og det har mange andre vanlige navn også. (Sarah/Sara, Mattias/Mathias/Matias, Ludvig/Ludvik/Ludwig, Kathrine/cathrine/Kathrin/Katrine.....)

Så for MEG er det IKKE grunn nok til å velge et vanlig navn.

I tillegg husker jeg selv fra min egen barndom hvor kjedelig det ER å være en av 5 "Emma" i klassen. Det ER mye verre spørr du meg. Og da får ungen HELT sikkert et kallenavn som han/hun IKKE har valgt selv ;)

Endret av Philomena

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...