Gå til innhold

Positiv Oslo tråd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si hva du liker i Oslo, legg gjerne linker.

la oss få frem denne flotte byen vår!

Jeg er glad i Parkene, Øyene og sentrum!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ah, deilig!

Jeg er så glad i Oslo! Og jeg er så lei av bondehøner som knapt har vært her, som må mase om at det er så forferdelig.

Det er noen steder som ikke er topp, men tro det eller ei, de fleste av oss bor ikke rett ved siden av Plata!

Oslo er en passe stor by og har alt man trenger.

Det jeg er aller mest glad for er at man både har storbyen (i norsk målestokk), den flotte marka med uendelige muligheter hele året, og man har den nydelige fjorden med idylliske holmer og skjær, og muligheter for all slags vannaktivitet.

I tilleg setter jeg pris på mangfoldet. Her er folk fra hele landet, og fra mye av verden. Det er kanskje vanskelig for enkelte å tro, men ikke alle innvandrere en somaliske menn som voldtar alle de møter. De fleste er svenske, polske og britiske som utfører viktige og nyttige jobber og som bidrar til at ikke alle som bor i samme område blir helt like.

Digger Oslo!!

Skrevet

Liker øyene og nærheten til marka.

Sentrum og Aker brygge sene sommerkvelder. Akershus festning.

Aller mest glad i at jeg ikke bor der selv, men har Oslo i nærheten så jeg kan oppsøke det når jeg vil og reise hjem når jeg har fått nok.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet (endret)

Late sommerdager på St.hanshaugen, med teppe, piknik-kurv og en god bok :D Er minner fra to år i byen som student.

(drar dit gjerne på besøk til venner, men er glad jeg har funnet en by jeg liker bedre til meg selv ;) )

Endret av tilda med to små <3
Gjest Kira med en av hver
Skrevet
Late sommerdager på St.hanshaugen, med teppe, piknik-kurv og en god bok :D Er minner fra to år i byen som student. (drar dit gjerne på besøk til venner, men er glad jeg har funnet en by jeg liker bedre til meg selv ;) )

Helt enig! Bodde på Bislett noen år, og piknikk på St.Haugen var et must på solskinnsdager.

Nå er jeg fra Bærum, så har aldri hatt lange veien til Oslo. Bodde også både på St.Hanshaugen og Bjølsen da jeg studerte (i ca 6 år). I tillegg har jeg jobbet i Oslo i mange år.

Synes det er mange fantastiske ting med Oslo.

Vil først og fremst fremheve alle de flotte parkene og botanisk hage. Fantastiske steder å lese til eksamen :)

Ellers synes jeg det er så fint at det er rett ved sjøen med mange fine badeplasser.

Jeg kommer faktisk ikke på noe annet negativt om Oslo enn at det er endel gater det er vanskelig å finne parkeringsplass ;)

Skrevet

Studenterlunden, Vika, Akerbrygge!

Skrevet

Elsker Oslo, særlig om sommeren. Er ikke så glad i overfylte strender, så tar gjerne med datteren min til Aker brygge for å plaske i fontenene. Har bodd på Etterstad, en grønn lunge sentralt rett ved Helsfyr, og nå har vi flyttet til Mortensrud, hvor det er ti min. å gå til østmarka, føles litt som å bo i en mindre by, samtidig som det er 20 min med banen til sentrum.

Kampen er superkoselig, Botanisk hage, Grünerløkka, Frogner, Bygdøy, Akerselva, Frognerparken, festningen; det er i det hele tatt masse fine steder i Oslo, selv om jeg ikke synes det er særlig fint rundt Oslo S (operaen unntatt). Er en del av dere som meg som knapt hadde sett annet enn området Oslo City og Karl Johan før jeg flyttet til byen kan jeg skjønne at dere ikke har lyst til å flytte hit, men Oslo er jo så mye mer!!!!

Skrevet (endret)

Har bodd i middels store og store byer i Norge og i storbyer utenlands, men har nå lagt min elsk på Oslo. Byen jeg ikke kunne fordra som tenåring, men som passer perfekt til oss som liker storbylivet, men vil kunne ha god livskvalitet (sammenlignet med de fleste storbyer i resten av verden).

Elsker at Oslo er en akkurat passe liten storby med mange grøntområder. Bor man i ring 2 (som meg) kan du gå til sentrum og rundt i resten av de sentrale bydelene. Det er flust av bra butikker, koselige kafeer og kjempebra restauranter, og veldig bra kultur- og uteliv!

Føler meg også betydelig tryggere her enn i f.eks. Stavanger. Kanskje fordi det alltid er folk i gatene og godt opplyst (i hvert fall hvor jeg ferdes på kveldene).

Endret av Gjest
Skrevet

Mangfoldet, tryggheten, det at man kan være seg selv,

Skrevet
Ah, deilig! Jeg er så glad i Oslo! Og jeg er så lei av bondehøner som knapt har vært her, som må mase om at det er så forferdelig.

Så fint at du bekrefter fordommene de fleste har til oslofolk. Har bodd i oslo og det er en stygg by. Det gjør meg ikke til en bondehøne.

Skrevet

Den tette, søte, tunge duften av lindeblomster som ligger over byen i juli.

All hvitkløveren som vokser i trikketraseene nå på høysommeren.

Rosene i forhagene på Frogner.

Syriner overalt i juni, da er det fantastisk å gå sene kveldsturer på tvers av byen, fra carl berner til marienlyst.

Bakgårder med gammel, glatt asfalt med mose i kantene, og hammock.

Kjempegod kaffe er lett tilgjengelig.

Universitetsbiblioteket på Blindern, et deilig sted å være.

Skrevet

Oslo er en super by å besøke, men det er enda bedre å reise fra den igjen :)

Skrevet

Birkelunden på en lat sommerdag; Aker Brygge på det samme!

Stå på skøyter i Spikersuppa; rusle hånd i hånd gjennom Slottsparken.

Syriner i luften.

Le på Latter; rock på Rockefeller.

And the list goes on and on and on....

I LOVE OSLO <3

Skrevet
Ah, deilig! Jeg er så glad i Oslo! Og jeg er så lei av bondehøner som knapt har vært her, som må mase om at det er så forferdelig.
Så fint at du bekrefter fordommene de fleste har til oslofolk. Har bodd i oslo og det er en stygg by. Det gjør meg ikke til en bondehøne.

Skriver under her! Bor selv i Oslo, og synes det er flere greie plasser utenom sentrum, fine parker, mye å finne på osv. Men synes generellt ikke Oslo er en fin by og hovedstad av mange grunner. Men det gir ikke deg rett til å kalle folk bondehøner bare fordi de har en annen mening enn deg, og kanskje synes Bergen, Stavanger, Trondheim osv er mye finere! Plasser DERE kanskje ikke liker igjen.. " er bare såååå lei sånne fisefine-spakkel- chihuahuaguccihøner som mener Oslo ER Norge!"

Skrevet

De som hater Oslo har bare gått fra togstasjonen til Slottet og ned igjen, før de tar flytoget hjem til gården og klager på alle utlendingene og rulletrappene. Da vil jeg heller anbefale ...

å halvsove i solskinnet blant trærne på Ekeberg; å rusle på måfå i Gamlebyen og hver eneste gang finne små burikker du ikke visste om; å kikke på klyngene med små, gamle trehus på Kampen og Vålerenga; å shoppe femti år gamle ukeblader på bruktsjappene på Løkka; å lese en bok i sola på St. Hanshaugen; å la meg forbause av nydelig, overdådig arkitektur på Frogner og sist men ikke minst tre øl og en svømmetur fra Hovedøya. Oslo!!!

Skrevet

De som hater Oslo har bare gått fra togstasjonen til Slottet og ned igjen, før de tar flytoget hjem til gården og klager på alle utlendingene og rulletrappene. Da vil jeg heller anbefale ...

å halvsove i solskinnet blant trærne på Ekeberg; å rusle på måfå i Gamlebyen og hver eneste gang finne små burikker du ikke visste om; å kikke på klyngene med små, gamle trehus på Kampen og Vålerenga; å shoppe femti år gamle ukeblader på bruktsjappene på Løkka; å lese en bok i sola på St. Hanshaugen; å la meg forbause av nydelig, overdådig arkitektur på Frogner og sist men ikke minst tre øl og en svømmetur fra Hovedøya. Oslo!!!

En smule fordomsfull her kanskje?

Jeg har bodd i Oslo i 15 år, og mener å ha god erfaring med byens mange sider og steder. Likevel ønsker jeg ikke å bo der. Er ikke snakk om å HATE (makan så dramatisk!), men å ikke like byen godt nok til å ønske å bo der med familie og barn.

Er sikkert steder du ikke kunne tenke deg å bo også, uten å ha bodd der og kjenne stedets alle kriker og kroker?

Blir du like fornærma og fordomsfull når noen sier at de ikke ønsket å bo i Bergen eller i Telemark?

Noen Oslo-folk er så fulle av seg selv at det er helt komisk :)

Skrevet
Blir du like fornærma og fordomsfull når noen sier at de ikke ønsket å bo i Bergen eller i Telemark? Noen Oslo-folk er så fulle av seg selv at det er helt komisk :)

Jeg snakker om de som HATER Oslo. Har du ikke møtt dem? De som knapt kan høre ordet Oslo før de tvangsmessig begynner å legge ut om at det er stygt og farlig og skittent der og at det er en lidelse å måtte dra dit noen ganger i året. Jeg er opprinnelig fra Møre og Romsdal, og der er Oslos forferdelighet et udødelig tema blant både gammel og ung. DET kaller jeg fordommer.

Hvis noen derimot enkelt og greit ikke ønsker å bo i Oslo på grunn av reelle problemstillinger, er det helt i orden for meg.

Skrevet

Husker je leste her inne en gang om en dame som ALDRI kunne bodd i Oslo, forsi hun kom til å være redd for å bli knivstukket eller skutt om hun gikk ut døra. Er nok mange som har fordommer ang oslo, uten å vite hva de snakker om.

Om folk vil bo her eller ikke spiller ingen rolle for meg, men sånne uttalelser ee litt til å himle med øya av da :)

Skrevet

Hver gang min bestemor fra Hedmarken har vært i Oslo, har hun minst tjue historier om at hun ble forsøkt ranet. Det viste seg etter hvert at det å gå ved siden av en svart mann på fortauet er ensbetydende med ransforsøk i hennes verden.

Hennes generasjon har vel alltid vært livredde for utlendinger, så det er for så vidt ikke noe unaturlig. Men hennes bilde av Oslo skylder jeg på media.

Skrevet
Blir du like fornærma og fordomsfull når noen sier at de ikke ønsket å bo i Bergen eller i Telemark? Noen Oslo-folk er så fulle av seg selv at det er helt komisk :)
Jeg snakker om de som HATER Oslo. Har du ikke møtt dem? De som knapt kan høre ordet Oslo før de tvangsmessig begynner å legge ut om at det er stygt og farlig og skittent der og at det er en lidelse å måtte dra dit noen ganger i året. Jeg er opprinnelig fra Møre og Romsdal, og der er Oslos forferdelighet et udødelig tema blant både gammel og ung. DET kaller jeg fordommer. Hvis noen derimot enkelt og greit ikke ønsker å bo i Oslo på grunn av reelle problemstillinger, er det helt i orden for meg.

Herregud, fordommer går da virkelig alle veier.

Jeg bor 25 minutter (!!!) fra Oslo. Likevel er det mange Oslo-folk på jobben (som i mange tilfeller bruker LENGER tid å komme seg på jobb enn meg) som nesten dåååååner når jeg sier hvor jeg bor, ser på meg med sympati i blikket, og spør hvordan jeg MAKTER å bo så langt unna Oslo, helt utpå landet liksom, og pendle såååå langt hver dag, og hva driver vi egentlig med der utpå landet, er det i det hele tatt butikker der, sitter vi på Bingoen hver fredag lizm, og har vi i det hele tatt sett utlendinger før? Haha, du ville ikke tro det!

Folk på landet, nordlendinger, bergensere, folk fra Drammen, søringer... ALLE har fordommer mot seg. Men jeg tror det bare er Oslo-folk som virkelig tar seg nær av det og føler et sånt enormt behov for å forsvare sitt valg av bosted :)

Skrevet
Husker je leste her inne en gang om en dame som ALDRI kunne bodd i Oslo, forsi hun kom til å være redd for å bli knivstukket eller skutt om hun gikk ut døra. Er nok mange som har fordommer ang oslo, uten å vite hva de snakker om. Om folk vil bo her eller ikke spiller ingen rolle for meg, men sånne uttalelser ee litt til å himle med øya av da :)

Ja, litt sånn som dere fra Oslo tror at alle som ikke eeeelsker byen deres er udannede, usiviliserte navere av noen bønder som egentlig ikke vet nok om verden, og i hvert fall ikke om Oslo, til å i det hele tatt ha lov å uttale seg.

Jeg antar at alle Oslo-folk som ikke liker Vestlandet har bodd der i minst fem år og har erfaring fra samtlige steder fra Vestalndet før de uttaler seg :)

Skrevet

Så ble den positive Oslo-tråden plutselig en rekke beskyldninger om at alle som er derfra og derfra og derfra hater alle fra andre steder i landet.

Jeg er glad i Oslo, glad i Vestlandet, og glad i Nord-Norge. Samtidig! Har ikke vært særlig mye på Sørlandet, så da hater jeg vel alle derfra, da?

Skrevet

Trodde ikke det gikk ann å hate et sted, med mindre man har en veldig vond/personlig dårlig opplevelse..

Jeg er ikke ofte i Oslo, selv om det bare er en time unna, men når jeg er der så liker jeg energien, butikkene, parkene, gamle bygninger.

Skrevet

Har bodd i Oslo i sju år, og blir like lattermild hver gang noen fra hjembygda forteller meg at jeg for all del ikke må gå ut når det er mørkt.

At noen av dem som er født og oppvokst i Oslo knapt vet hvor Bergen ligger, er for så vidt akkurat like komisk. Tar det med et smil.

Skrevet
Trodde ikke det gikk ann å hate et sted, med mindre man har en veldig vond/personlig dårlig opplevelse.. Jeg er ikke ofte i Oslo, selv om det bare er en time unna, men når jeg er der så liker jeg energien, butikkene, parkene, gamle bygninger.

Nå var det en Oslo-elsker som påsto at de som ikke ønsker å bo i Oslo HATER byen da...

Trenger ikke å hate et sted selv om man ikke ønsker å bo der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...