Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før strømselskapet stenger strømmen ved for sen betaling? HASTER!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør for venninna mi, enslig mor med dårlig råd. Hun fikk en kjemperegning sist, og har ikke fått betalt den. Fikk purring som går ut i dag...

Jeg har lånt henne 2000 kr, men hun mangler fortsatt 2000 kr for å dekke hele.

Har ringt strømselskapet, og de godtar ikke utsettelse, og sier bare at hvis hun ikke betaler så er hun i fare for å stå uten strøm. De kan altså ikke gi henne et svar på om NåR de event stenger...

Hun får penger den 20. så hun kan betale resten da...

Hva tror dere??

Stakkars dame, hadde jeg hatt mer å låne henne skulle hun selvsagt fått det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfart det selv, men jeg husker en vinter det var så høye strømpriser at det var mange som hadde problemer med å betale. Da kom det frem at de hadde stengt strømmen for en gammel mann eller dame, og h*n hadde rett og slett frøset ihjel.

Etter det ble det, hvis jeg husker rett, regler for at kraftselskapene ikke kunne stenge strømmen uten å prøve å ordne opp i saken med nedbetalingsplan o.l.

Om dette stemmer helt er jeg ikke sikker på, men jeg tror det skal mye til for at de stenger strømmen for en småbarnsmor.

Betal inn det hun kan med det samme, og ta resten når pengene kommer.

Skrevet

Dette høres veldig merkelig ut. Hvis hun ber om å få betale halve regningen nå, og resten om en uke eller to, så tror jeg nok hun får det. Aner ikke hvor lang tid det tar.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Bort i mot et år, vil jeg tro. Det tar lang tid, iallefall mange måneder.

Skrevet

Har også hørt rundt ett års tid

Skrevet

Ok, så hun kan betale de 2000 kr nå, og resten den 20. uten å være redd for at de stenger strømmen for henne i mellomtiden?

Hadde vært så fint om det stemte, hun gjør selvsagt alt hun kan for å få i orden dette.

HI

Skrevet

Tar veldig lang tid! Så ingen fare :)

Skrevet

Hun bør gjøre som de over her sier, ta kontakt og spørre om ikke hun kan få betale halvparten nå og halvparten den 20. er de umulig på dette ville jeg nok valgt å bytte strømlevrandør.

Skrevet

Jeg mener jeg har sett et skriv hos et strømselskap der det sto at det tok minst 6 mnd før de skulle gjøre noe fysisk.(slå av) Dessuten sto det at de ikke skulle slå av strøm der det bodde barn. Dette var før de nye reglene, så det har neppe blitt strengere.

Skrevet

Kommer purringen fra et inkassofirma? I såfall er det de ho må ta kontakt med. De stenger ikke strømmen ved første purring. Hun mottar også stengevarsel med 14 dagers frist. Etter Den fristen går ut sender det firma som krever inn pengene varsel til strømselskapet om stenging. Går nok fint til den 20 om det er som du sier iforhold til regningen.Men hvis dette er fra i vinter så har hun vel en regning til nå. Når man har noe skyldig legger de det gjerne sammen til en sak :-)

Skrevet

Det hadde nok vært lettere for henne å få en nedbetalingsplan om hun hadde ringt før den opprinnelige regningen hadde betalingsfrist. Jeg kjenner til tilfeller der strømmen har blitt stengt etter noen måneder, men de stenger den neppe etter en forsinket betaling.Det går nok greit denne gangen. Les her:

Nettselskapenes rett til å stenge strømmen er lovregulert i Justisdepartementets forbrukerkjøpslov.

Bestemmelsen sier at nettselskapet kan stenge kundens anlegg dersom kundene ikke betaler skyldig nettleie innen betalingsfristen. Stenging kan kun foretas ved vesentlig betalingsmislighold, men kan ikke skje hvis det er fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller hvis du har begunnelse for innsigelser mot grunnlaget for stengingen.

Anlegget ditt vil ikke bli stengt dersom du betaler innen fire uker regnet fra den dato stengevarselet ble sendt.

Vi gjør oppmerksom på at det vil påløpe kostnader i forbindelse med stenging og gjenåpning av ditt anlegg. Klikk her for å se priser for stenging og gjenåpning.

Du kan ta kontakt med NAV ved sosialtjenesten i den kommunen du bor for å avklare om du har rett til økonomisk bistand til å avhjelpe situasjonen (Sosialtjenestelovens kapittel 5).

http://www.hafslundn...artikkelid=2059

Skrevet

Det skal nok et par purring til før de tar strømmen din altså. :)

Skrevet

En venninne av meg fikk strømmen stengt selv om hun har barn... Vet ikke hvor lang tid det tok, og dette var på vinteren og... Mulig det er forskjell på selskap, men det var ingen nåde. Pengene måtte betales før strømmen kom på igjen...

Skrevet
Spør for venninna mi, enslig mor med dårlig råd. Hun fikk en kjemperegning sist, og har ikke fått betalt den. Fikk purring som går ut i dag... Jeg har lånt henne 2000 kr, men hun mangler fortsatt 2000 kr for å dekke hele. Har ringt strømselskapet, og de godtar ikke utsettelse, og sier bare at hvis hun ikke betaler så er hun i fare for å stå uten strøm. De kan altså ikke gi henne et svar på om NåR de event stenger... Hun får penger den 20. så hun kan betale resten da... Hva tror dere?? Stakkars dame, hadde jeg hatt mer å låne henne skulle hun selvsagt fått det!

Har hun snakket med inkassoselskapet? De er veldig greie med nedbetalingsplaner. Hun kan jo ringe dem å spørre om hun kan betale ned resten den 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...