Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korleis er soverytma på babyen din som er ca 10 mnd? Mi er litt rotete for tida. Vaknar mykje om natta, søv godt på "morgondubben" sin. Men den andre er veeeldig varierande... alt frå 10 min til 2 timar..

Opp kl halv sju-ish..

Sove frå ni-ish til 11-tolv-ish..

Sove frå to-ish og kanskje ein time..pluss minus..

Legge seg sju-åtte-ish...

Oppe MASSE om natta for pupp..(Får KUN pupp heile døgnet då ho nekter ALT anna...)

Sukk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi lille snuppe er også urolig og har ikke den helt faste døgnsrytme som hun hadde bare for noen uker siden. Men hun vokser, drømmer, behøver mer mat, klatrer, lærer seg ting...ikke så rart at søvnen blir påvirket.

Snart, når de liksom er trygg på verden og alt som skjer, blir alt roligere....

Din lille er ti måneder og ammer bare? Har du testet å sette fram avocado, erter, melon, mais, jordbær, ostebiter, laks....og bare la henne utforske selv for å få opp interessen for mat? Hvem som helst kan jo blir trøtt på den evige brødskiva, for ikke å snakke om den smakløse barnematen man kjøper på glass (nå snakker jeg utifra mine egne funderinger for tiden, sier ikke at du ikke har prøvd :)).

Mat og søvn henger hvertfall sammen, og hun er jo såpass stor nå at hun behøver mer mat enn bare amming. Hva sier de på helsestasjonen?

Lykke til!

Skrevet

Mi på 10 mnd legger seg for kvelden 18.30, våkner ca 4 timer seinere og får pupp da, slik at hun sovner igjen. Roter litt om natta, men vi har nettopp lagt henne på eget rom, så det er ikke så rart ;) Inntil ganske nylig amma jeg flere ganger på natta, men har kutta ut det for å slippe masinga. Ellers er det morgen i halv 6 tiden... Våken en time, også sover hun en liiiten dupp, og har en hvil igjen i 12 tiden. Er jeg heldig sover hun 1-1,5 time. Så hun er ikke mye til dagsover :P

Skrevet

Takk for svar damer! Eg slit veldig med matinga. Ho er utruleg sta og tek verken flaske eller fast føde. Eller dvs ho gjer det pitte litt. Ho har så vidt smakt på litt fruktmos og det går ganske greitt ned. Elles gnafser ho litt på skalker og skorper. Hater NAN og bit kun i smokken på flaska når eg gir ho vatn... Helsesøstra er ikkje bekymra. Enno.

Ho har lagt fint på seg, og er aktiv. Men sist kontroll hadde ho ikkje vokse eller lagt på seg. Eg skal også på sjukhuset om eit par veker og då kan eg ikkje ta henne med meg. derfor begynner eg å bli desperat.. Spørs om eg ikkje må reise og la jentungen vere her åleine med pappaen og tvinge i ho flaske. For til slutt Må ho vel...?! Eller?

Skrevet

Uff for en kjip situasjon! Mht fast føde mener jeg ;) Har ingen erfaring med det, men håper det ordner seg for dere!

Min er 10 mnd nå og søvnrytmen er ikke til å bli klok på om dagen! Har begynt å sove MYE på dagen, helt sikkert derfor hun våkner så tidlig om morgenen. Men sliter med å snu det :( Står opp mellom 5 og 6, legger seg kl 19. Har en dupp ca 8.30, den varer ca 2 timer. Sover igjen 13.30 og denne duppen varer 1-2 timer. Når hun sover så lenge på andre dupp blir hun vanskelig å legge, men vekker jeg henne er hun sur og grinete resten av dagen.

Skrevet

Har du prøvd med tutekopp? Evt bare drikke av kopp? Mi ville heller ikke drikke av flaske.

Skrevet

Jeg fikk i tips å ta i ferdigblandet mme i morsmelken og litt etter litt øke mengden nan og minske morsmelken. Min nektet nan, var ikke snakk om. Vi fikk derimot ikke testet dette ut fordi han tok plutselig nan uten min melk. Tror det var fordi jeg slappet mer av og ikke stresset når han fikk det :) og han fikk utblandet pulver, ikke det på kartong. Tror det hadde noe å si oxo. Håper du får det til, hvis ikke tar hun nok nan om hun blir sulten nok.

Skrevet

Søvnrytme:

Opp ca 7

Sover fra ca 10-13

Sover igjen fra 15.45-16.30

Sliter m legging om kvelden..... :(

Snuppa har fått 8 tenner på kort tid her, og hun biter som en gal! I tillegg plages hun med forstoppelse, og har siste dagene vært syk m feber. Så jeg har ikke villet sette igang noen sove tiltak så lenge det har vært litt unntakstilstand ;) men tror det begynner å roe seg, så nå må vi nok jobbe med kveldssovinga (og nattsobinga).

Snuppa mi sover så utrolig godt på første soving på dagen, og jeg har ikke lyst til å vekke henne :( passer veldig godt for meg at hun sover også! Men hun sover ikke så lenge at det holder med en soving! Så hun må ha en til. Og den blir nok for tett på natta... Spørs om jeg ikke må korte inn første soving altså :(

(Snuppa mi er bare 9 md. Hvor mye er vanlig å sove på denne alderen)?

Skrevet
Søvnrytme: Opp ca 7 Sover fra ca 10-13 Sover igjen fra 15.45-16.30 Sliter m legging om kvelden..... :( Snuppa har fått 8 tenner på kort tid her, og hun biter som en gal! I tillegg plages hun med forstoppelse, og har siste dagene vært syk m feber. Så jeg har ikke villet sette igang noen sove tiltak så lenge det har vært litt unntakstilstand ;) men tror det begynner å roe seg, så nå må vi nok jobbe med kveldssovinga (og nattsobinga). Snuppa mi sover så utrolig godt på første soving på dagen, og jeg har ikke lyst til å vekke henne :( passer veldig godt for meg at hun sover også! Men hun sover ikke så lenge at det holder med en soving! Så hun må ha en til. Og den blir nok for tett på natta... Spørs om jeg ikke må korte inn første soving altså :( (Snuppa mi er bare 9 md. Hvor mye er vanlig å sove på denne alderen)?

Hvis dere sliter med legging om kvelden er det nok den siste duppen som er skyld i det, den er gjerne litt sen for en som er 9 mnd. Særlig om leggetid er kl 19.

Men er gjerne vanskelig å la henne ha siste duppen tidligere når den første er så lang. Hva med å la den første være på 2 timer også legge henne igjen ca 15-15.30 for å sove 30-45 min?

Skrevet
Søvnrytme: Opp ca 7 Sover fra ca 10-13 Sover igjen fra 15.45-16.30 Sliter m legging om kvelden..... :( Snuppa har fått 8 tenner på kort tid her, og hun biter som en gal! I tillegg plages hun med forstoppelse, og har siste dagene vært syk m feber. Så jeg har ikke villet sette igang noen sove tiltak så lenge det har vært litt unntakstilstand ;) men tror det begynner å roe seg, så nå må vi nok jobbe med kveldssovinga (og nattsobinga). Snuppa mi sover så utrolig godt på første soving på dagen, og jeg har ikke lyst til å vekke henne :( passer veldig godt for meg at hun sover også! Men hun sover ikke så lenge at det holder med en soving! Så hun må ha en til. Og den blir nok for tett på natta... Spørs om jeg ikke må korte inn første soving altså :( (Snuppa mi er bare 9 md. Hvor mye er vanlig å sove på denne alderen)?

Hvis dere sliter med legging om kvelden er det nok den siste duppen som er skyld i det, den er gjerne litt sen for en som er 9 mnd. Særlig om leggetid er kl 19.

Men er gjerne vanskelig å la henne ha siste duppen tidligere når den første er så lang. Hva med å la den første være på 2 timer også legge henne igjen ca 15-15.30 for å sove 30-45 min?

Ja, tror du har rett! Storesøster sov aldri, så derfor sliter jeg med å vekke denne snuppa når hun sover så godt! Men det går jo ikke opp ellers, så vi må nok redusere den første ja!

Skrevet

Her har det variert litt når morgen er, på det verste kl. 5, men nå har det heldigvis igjen stabilisert seg mot kl. 06:00. Da er første lur kl. 10:00, den er som regel ca halvannen time. Neste lur ca halv tre, den er oftest kun en halvtime, men noen ganger mer. Legger han kl. 19:00. Våkner en del om natten, men vi har akkurat kuttet nattpuppen, så jeg er optimistisk på at han skal våkne litt mindre etter hvert..

Ser av babyboken til storebror at han sov myyye mer på dagtid. Men det er jo så forskjellig hvor mye søvn de trenger!

Skrevet

Har du prøvd å forskyve den første duppen litt etter litt da? Kanskje det funker? Funka her ivertfall :) Slik at det bare blir en lang dupp mener jeg ?

Skrevet

Har du prøvd å forskyve den første duppen litt etter litt da? Kanskje det funker? Funka her ivertfall :) Slik at det bare blir en lang dupp mener jeg ?

Hmm... Nå blir jeg usikker igjen.. Ja, har tenkt på det, og kunne tenkt meg det. Hvis jeg ikke vekker henne kl 1, sover hun kanskje til halv to. Men da er det for lenge å være våken til kl 7. Så da sliter vi med å få til en soving til. Men de siste dagene har jeg vekt snuppa kl 12, men vi sliter likevell med å få lagt henne på andre dupp! Fikk henne ikke til å sove før 16.10 i dag, hun fikk sove til 16.30, og nå vil hun ikke sove...

Får tenke litt på det altså!

Skrevet
Hmm... Nå blir jeg usikker igjen.. Ja, har tenkt på det, og kunne tenkt meg det. Hvis jeg ikke vekker henne kl 1, sover hun kanskje til halv to. Men da er det for lenge å være våken til kl 7. Så da sliter vi med å få til en soving til. Men de siste dagene har jeg vekt snuppa kl 12, men vi sliter likevell med å få lagt henne på andre dupp! Fikk henne ikke til å sove før 16.10 i dag, hun fikk sove til 16.30, og nå vil hun ikke sove... Får tenke litt på det altså!

Legge henne 18.30 kanskje, i en overgangsperiode i allefall? Hadde jeg gjort hvis min sov første dupp så sent som til 13.30. Men her er første dupp ferdig ca 10/10.30, så jeg ser ikke noe særlig håp om å få kuttet ned til 1 med det første. :P

Skrevet

Har fått gansk gode rutiner syns jeg.

Han legger seg i sju- åtte tiden og sover fint hele natten uten mat.

Han er heller ikke noe problem å legge,jeg gir han bare koseklut og smokken så sovnet han av seg selv.

Han står opp ca halv åtte- åtte om morgenen.

Så sover han gjerne klokken 11 igjen å sover en halvtime.

Så sover han igjen ca tre og det er siste lur før legging.

Det fungerer hvertfall veldig fint her i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...