Gå til innhold

40 år og verdier FSH/AMH .. Minimale sjanser, eller?

Anbefalte innlegg

Fikk skikkelig hjertebank idag, fikk svar på prøvene og de viste FSH på 9,6 og AMH på 1,1.. Jeg er 40 . Er ganske fersk her og trenger høre hva dere har opplevd hvis noen er/har vært i samme situasjon som meg, kjente jeg ble særdeles bekymret, særlig mtp AMH .... Anyone ?

Fortsetter under...

Ikke kjekt å få nedslående resultater. Jeg er 35 år og fikk beskjed om AMH på under 1. FSH var forsåvidt nokså ok på 11. Gjennomgikk et IVF forsøk i Haugesund, men ble avbrutt pga ingen voksende folikler. Var også i kontakt med Aleris for forsøk i naturlig syklus. Legen der var langt mer positiv enn legen i Haugesund. Men pga min dårlige tålmodighet og at jeg har mye mindre sjangs enn andre med normale verdier går jeg nå for ED.

Hei!

Jeg målte FSH når vi var hos utredning hos gynekolog. Når FSH viste seg å være unormal- hos meg 20.9!! Så rekvirerte han også AMH, den ble 1.1... Jeg er 29, så hos meg hadde nok ikke AMH blitt målt på dette tidspunkt om ikke FSH hadde vist seg å være så høy. Ikke noe kjekt å få sånne resultater!

Slik jeg har skjønt det er FSH den viktigste og den er jo bra hos deg Snartsvanger! Jeg drikker hvetegress, tar akupunktur og krysser fingrer og tær for at min skal synke mest mulig. Og sist gang jeg målte var dene 12.1!! Jippi :)

Har hørt flere som har klart å bli gravide med lav AMH. For mens FSH sier noe om kvaliteten sier AMH noe om kvantiteten av egg. Og man trenger jo bare ett gullegg!! Så stå på dette går nok bra-selv om det gjerne tar litt lengre tid enn man skulle ønske :)

FSH ble målt i begynnelsen av utredningen, og var normal. FSH kan svinge fra syklus til syklus. Da jeg var til kontroll i Haugesund syntes legen han så få folikler ved UL og det ble derfor rekvirert AMH prøve. Resultatet var jo nedslående. AMH sier noe om kvantiteten ja, men sier da også at det kan være vanskelig å bli stimulert med medisiner. Noe som viste seg å stemme hos meg :-( Men andre har fått det til. Med andre medisiner og hører også at en blir oftere satt på kort regime med lav AMH. Men legen i Haugseund ville ikke prøve noe av dette på meg, så vet ikke om det eventuelt kunne ha blitt bedre resultat,

Limm82: Har du gjennomgått forsøk med medisiner?

Nei, har ikke kommet så langt enda, venter og venter.. Siden det tar så lang tid i det offentlige har vi bestilt time hos Hausken i august, så får vi se hva de sier- situasjonen er jo ikke helt optimal! Og med en gynekolog som mumlet noe om tidlig overgangsalder så føler vi ikke tiden er på vår side!! Leser det jeg kan om tingene i mellomtiden, om ulike metoder og regimer++ slik at vi er forberedt og kan spørre legene om dette. Ellers så prøver jeg å tenke positiv og suger til meg alle solskinnshistorier som finnes. Men det er klart, det er ikke sikkert det går- da blir det nok eggdonasjon.

Annonse

Er også førti med lav amh(<1) +fsh på 15. Sitter her med relativt nyfødte tvillinger på fanget, laget på andre ivf-forsøk ved cfc i København. Ble gravid på første forsøk også, men endte med spontanabort. Kort regime begge gangene, få egg men tydeligvis bra kvalitet.

Lykke til! :-)

De prøvene som viser FSH/AMH, når i prosessen blir de tatt? er det først når en har hatt noen forsøk uten å lykkes, eller tar dere de i starten?

Ta de før du starter, Om du har Veldig lav AMH er inseminasjon penger ut av vinduet.

Det går ann å forsøke IVF, men eggdoner er mange ganger det eneste alternativ

Jeg var hos gynekolog før jeg begynte med inseminasjonsforsøk, men fikk ikke info om disse hormonprøvene, noe jeg ikke er særlig imponert over.

Etter 4 forsøk begynte jeg å undersøke ang. IVF, oppdaget disse testene, og fikk nedslående resultater; AMH 2 og FSH 18,5.

Gikk derfor rett over på ED, og ble gravid på første forsøk :-)

Har nettopp fyllt 40, og er snart halvveis i svangerskapet nå.

(Iflg. Trianglen er det den høyeste FSH verdien som er mest relevant, så vet ikke hvor mye det har for seg å prøve å redusere denne?)

Lykke til!

Ikke kjekt å få nedslående resultater. Jeg er 35 år og fikk beskjed om AMH på under 1. FSH var forsåvidt nokså ok på 11. Gjennomgikk et IVF forsøk i Haugesund, men ble avbrutt pga ingen voksende folikler. Var også i kontakt med Aleris for forsøk i naturlig syklus. Legen der var langt mer positiv enn legen i Haugesund. Men pga min dårlige tålmodighet og at jeg har mye mindre sjangs enn andre med normale verdier går jeg nå for ED.

ønsker deg lykke til da ;o) , jeg skal først høre hva de sier på klinikken, skal til samtale om ikke så lenge. Høres ut som legene har delte meninger om disse målingene, har vært en del inne på andre nettsider og både blitt bekymret og fått mange solskinnshistorier, de hjelper ihvertfall på trua ;o)

De prøvene som viser FSH/AMH, når i prosessen blir de tatt? er det først når en har hatt noen forsøk uten å lykkes, eller tar dere de i starten?

Fikk beskjed om å ta alle prøver på dag 3 i syklusen, har valgt å ta journalsamtalen på klinikken,tror det blir mindre stress når jeg skal møte til inseminasjon. Håper bare jeg kommer så langt da! ;o)

Annonse

Hei! Jeg målte FSH når vi var hos utredning hos gynekolog. Når FSH viste seg å være unormal- hos meg 20.9!! Så rekvirerte han også AMH, den ble 1.1... Jeg er 29, så hos meg hadde nok ikke AMH blitt målt på dette tidspunkt om ikke FSH hadde vist seg å være så høy. Ikke noe kjekt å få sånne resultater! Slik jeg har skjønt det er FSH den viktigste og den er jo bra hos deg Snartsvanger! Jeg drikker hvetegress, tar akupunktur og krysser fingrer og tær for at min skal synke mest mulig. Og sist gang jeg målte var dene 12.1!! Jippi :) Har hørt flere som har klart å bli gravide med lav AMH. For mens FSH sier noe om kvaliteten sier AMH noe om kvantiteten av egg. Og man trenger jo bare ett gullegg!! Så stå på dette går nok bra-selv om det gjerne tar litt lengre tid enn man skulle ønske :)

Hvetegress? ... jeg er så skeptisk mot alle kjerringråd, jeg bare trener og spiser sunt ;o) Men, hvorfor er hvetegress bra, andre som mener man bør vurdere det ? Flott at FSH sank hos deg da ;o)

Er også førti med lav amh(<1) +fsh på 15. Sitter her med relativt nyfødte tvillinger på fanget, laget på andre ivf-forsøk ved cfc i København. Ble gravid på første forsøk også, men endte med spontanabort. Kort regime begge gangene, få egg men tydeligvis bra kvalitet. Lykke til! :-)

åhh,så heldig du var! Fantastisk. Har et håp om å kanskje komme inn til insem. allerede ved neste eggløsn i slutten av mnd, her er det bare å stå på skjønner jeg! Gratulerer så masse ;o)

Gjest meg mamma?
Ta de før du starter, Om du har Veldig lav AMH er inseminasjon penger ut av vinduet. Det går ann å forsøke IVF, men eggdoner er mange ganger det eneste alternativ

Men hvorfor er det ingen som forteller en at det er prøver en burde ta. Hverken gynekologen som tok alle andre prøver, eller klinikken har nevnt de prøvene med et ord.

De er desverre slik i dette gamet at man må finne ut det meste selv. Jeg kastet bort over 50000 på at en lege mente jeg ikke trengte å regulere en hormonforstyrrelse jeg har før jeg begynte. Nå har jeg byttel lege, hormonforstyrrelsen er regulert og jeg er gravid. Har brukt dobbeldonor, men kunne brukt egene egg.

Om du har så lav AMH- Bør du sjekke godt ut med klinikken om det er verdt å forsøke ins, det kan fort bli penger ut i det blå. Noen klinikker kan være litt overpositive og oppmuntrende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...