Gå til innhold

Kr 500,- uka i mat til en person, er det umulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få en grei middag hver dag og brødmat til en person for 500 i uka eller er det helt klin umulig?

Jeg mener det burde gå, spesielt når det kniper på økonomien, og ikke tviholde på det man er vant til å kjøpe.

Kjøper man billig mat og first price, eldorado, euroshopper osv mener jeg det burde gå.

Er det urimelig å ikke engang vurdere billigproduktene hvis man må leve billig noen måneder?

Eller heller spise havregrøt...?

Fortsetter under...

Gjest Aleeza
Skrevet

Nei, det går helt fint. Er ikke sifos standardbudsjett for mat for en voksen (kvinne) på rundt 2000 kr - altså ca 500 kr i uka tro.

Som alenemor med ett barn (2-3 år gammelt) handlet jeg en gang i uka, og hadde et budsjett på 750 kroner. Budsjettet var satt ut fra sifos standardbudsjett.

Holdt meg alltid innenfor budsjettet, og vi spiste "vanlige" middager, brød og melk etc.

Skrevet

Det er absolutt ikke umulig! Har skjedd at vi også har hatt det, og da med barn! Kjøp billig middag og pålegg. Du kan ikke lage deg alacarte middag hver dag, men trenger ikke spise grøt heller :)

Spaghetti, grønnsakssuppe, fiskepinner. Grønnsaker er jo ganske billig og kan varieres veldig :)

Lykke til :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Kan ikke tenke meg at det er noe som helst problem.

Skrevet

Var det jeg også mente.

Min svigermor er sær på det, men hun har titusenvis i regninger de neste månedene, nesten ikke sparepenger og minstepensjon.

Jeg prøver å si at de pengene hun sparer på null garasje nå framover; kr. 500,- er en ukes matbudsjett, altså 500 i uka, og at det er fullt mulig..

Men men hennes valg..

Skrevet

Det er ingen problem! Jeg har klart meg med mindre i en periode det knep ekstra mye, og jeg en sønn å forsørge også. Så det klarer du :) Men du må planlegge middagene grundig, skriv opp en ukeplan over middagene.

Lykke til :)

Annonse

Skrevet

Ikke noe pes i det hele tatt det når man er aleine sånn, klart man unner seg ikke luksus da vil jeg tro, men det kan hun heller gjøre når det ikke kniper lenger. Syns du gav svigermoren din et godt råd jeg :)

Skrevet

Såvisst ingen problem det! Lager gjerne større porsjoner med middag og fryser ned resten så man ikke trenger å kaste masse mat eller spise uvariert kost

• 3 måneder senere...
Skrevet

Det skal vel gå helt greit. Man får jo en boks med fiskeboller til under 10 kroner, eller en pakke kjøttdeig til 35,- Og det er jo mat for 2 dager - minst - for en enslig person. Og mye godt man kan lage med potet, som er veldig billig :-)

Skrevet

Det er fult mulig, men det er ikke enkelt. Det er vansklig å lage små porsjoner og samtidig få lite svinn og gode innkjøpsrutiner. Det er derfor vesentlig vanskligere for en person å klare seg på 500,- pr uke enn for to personer å klare seg på 1000,-.

Skrevet

Mandag - middagspølser med tomatbønner og ris - la oss si du spiser 2 pølser, så blir det 5 kr. 1 boks tomatbønner kr 5, 100 gr ris kr - 6,4 - totalt kr - 16,50 ~ 17 Kr.

Tirsdag - omelett med kokte poteter, løk og tomat og skinke - kr 6+4+ 2+2 = 14. Pluss brød 6 kr for en hel kneip.

Osvosv. Fortsetter du slik har du mye til overs til en god middag på lørdag. :-) jeg gjør det slik. Lever på rundt 350 hele uka. Og bruker mellom 100 -150 lørdag på en skikkelig god middag. Som jegergryte, taco, lasagne osv.

Skrevet

500kr er vel mye til mat for bare en person pr uke?

Om vi holder igjen på budsjettet så bruker vi rett under 1000 kr på 4

Annonse

Gjest Tullmusa83
Skrevet

vi er 2 voksne og en ett åring og bruker ca 750 i uke. sp hvis man ikke er ekstremt storspiste burd det gå fint.

Skrevet

Mandag - middagspølser med tomatbønner og ris - la oss si du spiser 2 pølser, så blir det 5 kr. 1 boks tomatbønner kr 5, 100 gr ris kr - 6,4 - totalt kr - 16,50 ~ 17 Kr.

Tirsdag - omelett med kokte poteter, løk og tomat og skinke - kr 6+4+ 2+2 = 14. Pluss brød 6 kr for en hel kneip.

Osvosv. Fortsetter du slik har du mye til overs til en god middag på lørdag. :-) jeg gjør det slik. Lever på rundt 350 hele uka. Og bruker mellom 100 -150 lørdag på en skikkelig god middag. Som jegergryte, taco, lasagne osv.

Det du lister opp er billig mat, men ikke så billig som du vil ha det til. En voksen person må ha minst to egg i en middagsomelett. Legg til en potet, løk, tomat og skinke så kommer du godt over 14 kr og du må planlegge godt for å få brukt resten av tomaten, løken og skinken før den blir gammel.

De fleste regner også med andre husholdningsartikler, som såpe, tørkerull, tankrem osv i matbudsjettet. å klare det for under 500 kr pr mnd er mulig, men krever planlegging og god disiplin.

Skrevet

500 i uka går sikkert for en periode.

Men kipt å alltid snu på krona... kan ikke være lett med noe særlig gjester heller. Stress å si nei til gjester fordi matbudsjettet akkurat holder til en person. Hvis man er glad i folk da;-)

Skrevet

Alt er mulig bare man planlegger og unngår impulskjøp.

Skrevet

Vi er nå 3 personer, 2 voksne og et barn, og vi bruker 1000 kr uka- maks 1500 om vi er "uforsiktige"- på mat..

Skrevet (endret)

Jeg og mini klarer fint å leve på det. Det blir ikke så veldig stor variasjon ilp av en uke, men heldigvis er vi enkle i matveien og jeg kan fint spise akkurat det samme 2 dager på rad, men med litt krydder kan man forandre på smakene.

Det er lurt å planlegge hvilke middager som passer sammen eller fint kan spises sammen slik at man ikke trenger å kaste noe. Har du kokt opp noe som ikke blir spist så kan det meste stekes eller hvis grønnsaker begynner å bli gamle - hiv de på panna så får du en wok.

Hermetikk er mye billigere enn ferskvarer og hvis man kommer over tilbud så kan det lønne seg bruke litt ekstra penger akkurat der og da. F.eks kylling/karbonade/kjøttdeig siden man kan bruke det til så mye. Fryste grønnsaker får man og tak i billig.

Man kan og se det på som en mulighet til å ender kostholdet. Da jeg gikk på Grete Roede lærte vi om hvor mye kroppen egentlig trenger og der sparte jeg penger. Mindre frotsing, mindre porsjoner, mindre bortkastet penger. Og det positive: En sunnere kropp :-)

Hvis man er alene så er det ikke alltid så lett å spise opp ett brød før det blir gammelt så lurt å ta opp fra fryseren ca. så mange skiver man spiser ilp av 1-2 dager. Pålegg holder seg bedre i tette, egne bokser (typ tupperware)

Man kan og venne seg av dyre matvarer hvor man kan få så og si like bra alternativ som er mye billigere. Mange billigmerker er like gode som kjente merker, men der må man nesten prøve seg litt frem for å finne ut hva som funker og ikke.

Andre ting til husholdningen kan man og kanskje forandre på. Kjøpe billig toalettpapir og tørkerull. Bruke litt vann i håndsåpe rester osv.

Endret av shoppemamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...