Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 Ville aldri bodd: Slettebakken, Flaktveit, Loddefjord, Fyllingen...
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Tja. I sentrum er det vel ikke på Nygård og Danmarksplass man finner mest idyll. Ellers blir vel Loddefjord og åsane ofte trukket frem i sånne sammenhenger, men det tror jeg er gamle fordommer som henger igjen. Tror ikke der er særlig verre der nå enn andre steder.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #4 Skrevet 4. juli 2012 Slettebakken og området der Det har et engelsk kallenavn, men jeg klarer ikke huske det nå. Det er ihvertfall slum Flaktveit er samme sak.
Guttemor77 Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 Slettebakken og området der Det har et engelsk kallenavn, men jeg klarer ikke huske det nå. Det er ihvertfall slum Flaktveit er samme sak. Chicago
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #6 Skrevet 4. juli 2012 Loddefjord blir alltid dratt frem i negativ forstand, men det er på grunn av dårlig rykte siden 70-80 tallet. Veldig mye har skjedd der de siste tiårene, så det er ikke verre enn andre forsteder. Dessuten er det flere områder rundt som har postadresse Loddefjord, men hvor det er veldig fint å bo.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #7 Skrevet 4. juli 2012 Slettebakken og området der Det har et engelsk kallenavn, men jeg klarer ikke huske det nå. Det er ihvertfall slum Flaktveit er samme sak. Chicago TAKK! Gud det irriterte meg Satt helt fast. Chicago, ja
Von Hertelhofen Skrevet 4. juli 2012 #8 Skrevet 4. juli 2012 lenge siden jeg var i bergen, men kan huske at man helst skal holde seg unna nygårdsparken etter det er blitt mørkt...
Serepta Skrevet 4. juli 2012 #10 Skrevet 4. juli 2012 Møhlenpris, Loddefjord og Åsane. Er hele Åsane slum mener du ? (nei jeg bor ikke der, men undrer)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #11 Skrevet 4. juli 2012 Er ikke Olsvik litt beryktet også? Vet hvertfall at skolen der har veldig dårlig rykte på seg.
boblulf Skrevet 4. juli 2012 #12 Skrevet 4. juli 2012 Her kan du gå inn og sjå korleis dei ulike områdene skårer på ei rekke parametre http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-for-barn-i-Bergen-2728046.html
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #13 Skrevet 4. juli 2012 Olsvik skole har da ikke noe dårlig rykte nå lenger?? men for 20 år siden hadde den det.., og det samme hadde loddefjord som bydel, men det er ryddet opp i nå.
**lykke!!** Skrevet 4. juli 2012 #14 Skrevet 4. juli 2012 Hele åsane er ikke slum, flaktveit var slum før men det har forbedret seg mye i likhet med Rolland, jeg har vokst opp på Flaktveit og bor her fortsatt, stor forskjell på nåtid og 80-90årene!! Men sånn løst har jeg hørt at Toppe og Salhus i åsane ikke er de mest ettertraktede områdene...
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #15 Skrevet 4. juli 2012 I alle dager, jeg bor på flaktveit, har gjort det siste fem årene. Har hørt historier fra 80- tidlig 90- tallet med denne "flaktveitgjengen". Men kan ikke skjønne at dette regnes som slum omr nå? Her er det trygt og barnevennlig. Vi har alt fra fine turområder, gode nabolag, utallige fine lekeplasser, velger og vasser i barnehager og skoler. For ikke å snakke om at det er sentralt, med gode busstilbud. Boligprisene stiger som bare det, naboen vår solgte nettopp sitt rekkehus for over 3mill. Og det måtte t.o.m påkostes oppussing. Hvis dette er slum, så lurer jeg på definisjonen av det ordet? ;-)
jiggien Skrevet 10. februar 2013 #16 Skrevet 10. februar 2013 Sånn, kom tilfeldigvis over denne siden med dette innlegget, ser det er lenge siden dere diskuterte men som en 16 år gammel gutt fra Loddefjord kan jeg gi dere et bilde bak fasaden. Vel.... Generelt sett har man ikke noe å klage på uansett hvor man bor i berge, Norge eller norden generelt mener jeg. "Min oppvekst i slummen": Da foreldrene mine skulle bosette seg i Bergen kunne de nærmest få et hus i Loddefjord. De endte opp i Fyllingsdalen, men de fikk ikke noe særlig igjen for huset de kjøpte da barna begynte å banke på døren og vi trengte større hus. Isåfall var det et stort og billig hus som skulle bygges i utkanten av loddefjord, kjøkkelvik/skålevik (en del av loddefjord). Det skal sies at selvom det i senere tid har blitt bygget mye fint hær, så var denne gaten den fineste da vi kjøpte der, men hadde ikke skilt seg ut i andre deler av byen. I såfall vokste jeg opp der, og bor der enda, og fy F for en reise det har vært, skal du vokse opp i fjorden må du ha bein i nesen, og om du har det og takler fjorden, da vil ikke mye kunne stoppe deg senere i livet. Da jeg var liten (7-8 år) var narkotika og vold enda et stort problem blandt loddefjord ungdommen, jeg kan huske politiet som kom på skolen vår, hvordan de eldste gutta på skolen sloss med politiet, ble bortført i store biler, sprøytene vi fant rundt skolen osv.... det er mange historier, husker blandt annet at en gjeng var å svømte hvor jeg og noen andre mindreårige venner badet, vi var sikkert 12, de 15-16, jeg hadde sykklet bort dit, og den sykkelen sykklet ejg aldri igjenn på! De viste utstyret sitt til oss og brukte blandt annet min sykkel som en dildo, uten å forklare for mye så puttet han altså sykkel rattet i anus. Jeg har mange slike eksempler på illegal ungdom, men skal spare dere for alle Skolen jeg gikk på (Kjøkkelvik skole) var på den tid falleferdig, sopp overalt, dårlige lærere, lærerene brydde seg ikke om elevene, elevene brydde seg ikke om skolen, skolen brydde seg ikke om lærerene, det hele var en ond sirkel. I senere år har skolen blitt opp pusset, folk får bedre karakterer og mye tror jeg er takke være sterkt kritiserte rektor Helge, nei jeg er ingen fan, men noe har han gjort rett. Resten av historien min skilrer jeg mer selve loddefjord, ettersom jeg vokste ut av skålevik/kjøkkelvik. Vadmyra, mathoppen, vestkanten/loddefjord torg, omtaler jeg alle for selve loddefjord (gamle 5071) selvom blandt annet mathoppen i dag er et rikmans strøk etter min personlige mening. Olsvik og Brøndalen er lokalisert på et fjell nord for loddefjord (en del av loddefjord) og Skålevik/kjøøkelvik, vest for olsvik og nord for loddefjord. kjøkkelvik og olsvik har hatt litt små rivalisering, men i dag er de nermest vokst sammen. Nå skal jeg før jeg beskriver hvordan det er å være 16 år gammel i Loddefjord forklare litt mer om hvert enkelt sted. Loddefjord: Grunnmuren i Loddefjord er vestkanten, fasaden vår, men det dere diskuterer vil jeg påstå er hva som er bak fasaden, jeg har en kjæreste som bor rett bak vestkanten. Hær er det mange komunale blokker, tettbefolkning, herfra kommer blandt annet kjente musikere som John Olav Nilsen, Girson og andre som feks band medlemmene i fjorden Baby. Dette med musikk og loddefjord er veldig vikitg for oss, tipper loddefjord'ere på min alder hører 50% på vanlig norsk mainstream musikk og 50% på musikk fra loddefjord og undergrunns miljøet i Bergen, altså ikke lands kjente artister som Lars Vaular, men gjerne nettopp JONG, A-laget, gamle mixtaper fra spetakkel (farmer gruppen til gest/greve idol dommer, idag manager for nettopp lars vaular, og andre kjente musikere som Joddski eller Jesse Jones, RSP, og TIMBUKTU). Musikk smaken har nokk mye med historien vår, vi synger om slum og fattigdom, ikke bare gjennom musikk utrykker vi vår sosiale status, men også igjennom tattoveringer og tagging, tattoveringer med 5071 på som står for gode gamle postnummeret til loddefjord er en kjent vvarmerke på armer og rygger til personer som er vokst opp i loddefjord på sent 80-tallet, tidlig 90- tallet, folk tattover enda 5071, men i mindre grad. 5071 er ikke lengre et postnummer i Loddefjord, i dag er det mye mer delt opp slik som da jeg flyttet til skålevik var det en del av 5071 loddefjord, mens i dag er det 5178 loddefjord, men olsvik har et annet, og vadmyra et annet igjenn. I dag finner man mesteparten av de vi kaller "doptryner" i elvatun rett bak vestkanten, hær går man ofte fort, nei politiet er helt ute, ingne hemmelighet hva som foregår dær, alle vet at man kan få kjøpt brukt mennesker og dop dær, men det blir aldri gjort noe. Olsvik har vært plaget av gjeng miljø, narkotika, vold, illegale fester osv. Olsvik gjør fortiden mest fremgang, med en fantastisk skole, og foryelse av de neslitte blokkene. Alikevell vil jeg påstå at Olsvik henger lengst etter også. Jeg har bekjente som er stukket ned på åpen gate der (Blindvold/ran). Det har vært flere brannpåsetelser osv... SKållevik/Kjøøekvil: Roligste området, kjeldent bråk, fortiden er en annen historie, men den kan jeg ikke altfor mye om, jeg har aldri spurt etter historier, så alt jeg vet om dette område er hva jeg selv har opplevd. Mitt liv i slummen nå: - Jeg er som sakt i dag 16 år gammel, jeg går på olsvik skole, som jeg må si er en bra skole, loddefjord er populært for invandrere fordi det er billig å bosette seg hør, enkelt og greit, jeg har ingen invandrer bakgrunn, men kjæresten min foreksempel, har forbindelser fra utlandet, tipper at ca. 20-35%av skolen er fra minoritetsbakgrunn, vi har alltid hatt det sånn, så vi gjør ingen forsjkeller i loddefjord, vi er vokst opp med mange kulturer og derfor veldig lite rasistisk/fordommsoppfylt. vi går hånd i hånd, og bakgrunn er ingen prolemsak i loddefjord. Jeg er en skoleflink aktiv gutt bare sånn at det er sagt, jeg er ingen dop misbruker som røyker meg i hjel vær eneste kveld heller . Men siden dere er mest opptatt av det negative skal dere få det En god del av de jeg har vokst opp med gikk ikke samme vei som meg, de gikk kanskje musikkens vei eller en mer praksis vei, noen av rapperne er faktisk ganske gode, og har sikkret seg gode avtaler og slår kanskje snart igjennom Men det negative var jo at det ofte er personer i disse gruppene som lager dårlig stemning i loddefjord, hasj er vel stikk ordet, porten til tyngre stoffer, jeg har opplevd at kjente personer blandt annet i klassen min har blitt tatt ut av skolen, satt på avenning, ingen kontakt med familie, venner, i hans tilfelle bodø... Det blir hyppig arangert fester for de i min alder i mitt miljø som jeg vil påstå er det beste, som andre 16 åringer fra resten av Bergen, om du bor i fana eller loddefjord er dette et problem for dere? VI liker jo å utforske litt med alkohol og sånt Problemet i Loddefjord er at med alderen har vi mærket at det stadig blir mer enn alkohol på fester, folk spørr gjerne i ingangen om de kan ta seg en joint på festen, men de blir i alle tilfeller jeg vet om blankt avist og sent på dør, vi er verken gammel nokk eller bruk for noe slikt, vi vil jo ikke at politiet eller bekymrede foreldre skal dukke opp på store fester å se at vi er med doptryner, det fortjenr ingen foreldre. Det føres vel ganske crazy ut for dere på denne mamma/baby/gravid siden (har ikke sutte meg inn i hvilket forum dette er), men så legne man er klar i toppen og holder tungen rett går det bra, jeg kan innen 20 minutter nå kl. 03:11 skaffe hasj av gjevn gamle gutter, det gjelder bare å fylle livet med så mye annet at jeg ikke tregner det
Gilette Skrevet 10. februar 2013 #17 Skrevet 10. februar 2013 Slettebakken og området der Det har et engelsk kallenavn, men jeg klarer ikke huske det nå. Det er ihvertfall slum Flaktveit er samme sak. Chicago du tenker på og det er bare en gatestubb som fikk navnet pga gjenger der på 70-80 tallet
Gilette Skrevet 10. februar 2013 #18 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Alle drabantbyer vil få dere kanskje vil si er slumpreg for en periode det er standard abc. Tilogmed i gode gamle Fana kommune og andre bydeler har hatt sine problemer. Alle steder hvor en setter opp mange boenheter over en kort periode vil få problemer etter en periode pga at alders differensieringen blir for liten, Endret 10. februar 2013 av Gilette
Gilette Skrevet 10. februar 2013 #19 Skrevet 10. februar 2013 Møhlenpris, Loddefjord og Åsane. Nei Nei og Nei Bergen har ikke reell slum. Nei ville aldri bodd i Åsane men det er fordet jeg ikke liker verker Åsane eller Arna . Åsane kunne vært en flott bydel men de som anla utbyggingen der må ha fått i seg litt for mye fleinsopp (dialekt uttrykk). Det ser jo bare ut som om det har vært null kontroll med utbyggingen der, spes områdene som kom til etter at Åsane ble endel av Bergen kommune.
Gilette Skrevet 10. februar 2013 #20 Skrevet 10. februar 2013 Tja. I sentrum er det vel ikke på Nygård og Danmarksplass man finner mest idyll. Ellers blir vel Loddefjord og åsane ofte trukket frem i sånne sammenhenger, men det tror jeg er gamle fordommer som henger igjen. Tror ikke der er særlig verre der nå enn andre steder. Er kun de adressene som slutter på gate som er sentrum, så teknisk sett er det kun en liten del av danmarksplass området som tilhører sentrum. Sentrum er det som er grunnpilarer i Bergen kommune. Så bor du i Kirkegaten ved Sandviken kirke så bor du i sentrum, imenst om du bor i Kirkeveien ved Storetveit kirke så bor du altså ikke i sentrum.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #21 Skrevet 10. februar 2013 Kokstad. Og Sing Sing i Sandviken! Anonym poster: aa6dc3af26b1a4eff9709ac2f9715071
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #22 Skrevet 10. februar 2013 Sing sing? Anonym poster: 5a533e6f7be43f07b423610becc4fd09
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #23 Skrevet 10. februar 2013 Såvidt jeg har fått med meg, er det eneste lunske området i bergen Nygårdsparken. Vi har postadresse Loddefjord, og har ikke merket noe til det slumstempelet bydelen har. Det var visst ganske ille på 70 og 80 tallet, men det er jo ikke slik nå lenger. De som alltid drar frem Bergen Vest og Loddefjord i negative ordelag i slike sammenhenger, bor her ikke selv. Det er tydelig. Den levekårsundersøkelsen er også litt så som så. Når min kjære nabo trekker snittet NED, fordi hun har utenlandsk bakgrunn (2 generasjons) - og ikke OPP fordi hun er utdannet lege og spesialist, ja da er det noe som ikke stemmer. Anonym poster: 5a533e6f7be43f07b423610becc4fd09
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #24 Skrevet 10. februar 2013 Sing sing? Brakkegrenden. Boligkompleks for trygdede siden 50-tallet. Barnehjem før. Anonym poster: 5a533e6f7be43f07b423610becc4fd09 Anonym poster: aa6dc3af26b1a4eff9709ac2f9715071
Pinnus Skrevet 10. februar 2013 #25 Skrevet 10. februar 2013 Rundt alle sentrene i bydelene henger det som regel mye rart, Åsane Senter, Oasen Senter, Vestkanten i Loddefjord, Sletten Senter osv. Tror ikke det er så mange slum-områder akkurat. I en del blokkansamlinger i Loddefjord som Vadmyra og såkalte Chicago på Slettebakken bor det en meget høy andel utlendinger og/eller sosialklienter - noe som selvfølgelig gir områdene dårlig rykte. Ellers har jeg ikke inntrykk av at det er så mange riktig ille steder å bo. På enkelt områder i Sandviken og på traseen Bystasjonen-Nygårdsparken treffer man som regel byens beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå