Gå til innhold

Er gutten min veldig sent ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som om noen dager blir 10 mnd, han krabber ikke og ikke noen antydning til at han skal reise seg. Jeg har tatt alt med knusende ro og tenkt "han har hele livet til gå, så det kommer når han er klar for det". Så var vi hos helsesøster og hun virket bekymret over at han ikke krabber enda og sa vi måtte sjekke han hos fysio, det er i og for seg helt greit å utelukke at det er noe galt med han uansett om han hadde krabbet eller ikke, men kjenner jeg blir litt bekymret over hvordan hun la det frem. Er det virkelig så unormalt?

Han setter seg opp i krabbestilling (har gjort det i over en mnd), setter seg på rumpa og han sitte lenge og leke med lekene sine, er kjempe våken og tilstede, hermer etter ting vi gjør (lyder, klappe, "sååå stor"). Trodde gutten vår var helt gjennomsnittelig jeg, men tydeligvis ikke? Hva gjør deres barn på samme alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi krabbet heller ikke når hun var 10 mnd, men begynte å ake seg framover like etter. Hun har heller aldri ålet seg framover.

Husker ikke helt når hun så smått begynte å krabbe litt, rundt 1 år kanskje. Men akingen har vært hennes hovedframkomstmåte. Krabber gjør hun bare på fast underlag, dvs ikke på parkett eller gulvbelegg. Nå er hun 14 mnd og de siste dagene har hun krabbet mer enn noen gang(på alle underlag), sikkert fordi vi er mer ute og da er det lettere å krabbe.

Hun var også sen med å reise seg opp og stå, mellom 11 og 12 mnd.

Nå er hun altså 14 mnd og siste mnd har hun utviklingen skutt fart og hun er nå helt på nivå med andre jevnaldrende. Går ikke på egenhånd enda, men går langs møbler og med gåvogn/gåbil. Klatrer trapper og i lave møbler.

Jeg har aldri bekymret meg og ingen på helsestasjonen har nevnt noe om at hun er sen.

Det er nok ikke lenge får gutten din får fart på utviklingen han også skal du se.

Skrevet

Jeg synes han høres normal ut jeg:-) Normalen er at de krabber ved 10 mnd, ihvertfall "skal" de Åle bra. (ikke alle barn krabber) men for å få normalen så trenger man noen som er før og noen som er litt etter. Når han står i kravbestilling er det nok like før. Gi han en mnd til så krabber han nok skal du se:-) også får du bare ta det som en bonus å få sjekket han hos fysio! En ekstra sjekk er alltid bra:-)

Men ja, for å svare på spørsmålet ditt, løvungen er akkurat 11mnd, han krabber (begynte på 10mnd dagen), reiser seg opp etter ting, i samme slengen som han lærte dette begynte han også å sette seg opp på knærne (begynte ca ved 8,5mnd), og gå langs ting og sette seg på rompa(9mnd). han har gjort ting i litt annerledes rekkefølge men ellers veldig "normal". Fra 10mnd har han hatt et godt pinsettgrep.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg! De er så forskjellige disse små! Noen trenger bare litt lenger tid på enkelte ting enn andre! Kunsten er å ikke bekymre seg, samtidig som man har et bevisst forhold til hva de bør kunne og tilrettelegge for at de får øve og utforske i hverdagen:-)

Skrevet

Jeg har ei jente på 9 mnd. og hun krabber heller ikke. Har vært bekymret fordi det virker som "alle andre" krabber før de er 8 mnd....

Derimot åler hun, peker, vinker, klapper, viser hvor stor hun er osv. og kan si et par ord som : pus, se og pappa.

Skrevet

Normalen ligger vel på rundt 10 mnd for krabbing. Noen er litt før dette og noe etter, begge deler er like vanlig :) Tenker det ikke er lenge til han knekker koden ;)

Her er mini på 10 mnd av den veldig aktive sorten. Han ålte seg rundt ganske tidlig. Nå kan han krabbe, sitte, reise seg opp, gå rundt bordet og med gåvogn. Han klatrer også over alt. Ganske slitsomt egentlig, for han må passes på hele tiden.

Nyt gutten din der han er så kommer ting etterhvert :)

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Så rart at helsesøster henviste deg til fysio når han bare er 10 mnd. Datteren min startet å åle seg fremover på omkring samme alder, og begynte ikke å krabbe på alle fire før hun nærmet seg året. å sette seg opp på gulvet gjorde hun da hun var 9 mnd.

Vår helsesøster har aldri sagt noe om at hun var treg.

Sier som Petrine; nyt det! Blir straks litt mer travelt så fort de begynner å bevege seg raskere rundt ;)

Skrevet

Jenta mi er ti mnd og krabber ikke enda. Bekymrer meg overhodet ikke. Selv om hun er litt tregere ute enn storebroren virker hun helt normal for meg.

Hun kryper og har gjort det et par måneder. Eller reiser hun seg opp og setter seg opp på gulvet.

Høres ut som din helsesøster kjeder seg og har litt lite å gjøre :D

Skrevet

Mine jenter er straks 10mnd og de krabber ikke, setter seg ikke opp selv, sitter ikke lenge alene hvis jeg setter dem opp, de kan ikke si noen ord ennå bortsett fra ma-ma pa-pa lyder. De kan heller ikke klappe, vinke, peke osv. Jeg var også litt bekymret for dette, men helsesøster sa at det ikke var unormalt og at hva som var normalt var et stort tidsspekter. De er heller ikke oppe i krabbestilling. De kan åle seg framover og bakover:).

Skrevet

Min er prematur og krabbet da han var akkurat 8 mnd. gammel. Men barn og deres utvikling er jo så forskjellig. Men det kan se ut som at min var tidlig ute da. Han reiste seg opp også for første gang i sprinkelsenga si da han var 8 mnd og ei uke gammel! :)

Skrevet

Vi fikk beskjed av hs at vår lille kom til å krype da han var 10mnd ettersom at han hatt ålt seg lenge og hadde stått i krypestilling en god stund. Dagen han ble 10mnd begynte han å krype. Derfra gikk alt mye raskere. Har hørt om barn som ikke begynner å krype før de er 12 mnd også, så ingen grunn til å stresse med det.

Gjest peacock
Skrevet

Hei, tror ikke du trenger å bekymre deg, jeg :-) Her er mini nesten 10 mnd. Han åler seg rundt og står i krabbestilling, men kan hverken sette seg opp eller reise seg. Han er sterk nok til å stå og sitte, men han har det med å kaste seg til siden/frem/bakover både når han står og sitter, så det er kanskje bra at han ikke kommer opp selv, hehe. Han klarer å sitte en stund og å stå litt om han holder i noe. Utover det skravler han konstant (bare lyder foreløpig) og vinker og leker "såååå stor" når han er i humør til det.

Husk at det er stor forskjell på barn - i min barselgruppe har to vært veldig tidlig ute mens min og sistemann har vært "treige". Når jeg ser hvor mye mødrene til de raske må være over barna hele tiden er jeg glad for jeg har en rolig unge som ikke begynner med ting før han er klar for det :-)

Skrevet

Ikke bekymre deg! Det er helt normalt:) Vår gutt kunne verken klappe, krabbe eller noe da han var 10mnd. Et par uker etterpå krabbet han plutselig, og dagen etter reiste han seg opp - og da han ble 1 år kunne han gå.. Noen er tidlig ute, andre ikke. Og noen krabber i 6mnd, andre nesten ikke i det hele tatt.

Skrevet

Godt å høre at vi er så mange med litt sene barn :) Her tok forøvrig snuppa sine aller første "krabbeskritt" i går, et med hver fot. Hun har stått i krabbestilling en god stund, men kun ålet eller rullet for å forflytte seg. Hun er 10.5 mnd :) Hun er mye på sykehus og kontroller pga andre ting, og jeg har fått beskjed om at hun er helt aldersadekvat. Det er veldig store forskjeller, og alt er like normalt.

Skrevet
Godt å høre at vi er så mange med litt sene barn :) Her tok forøvrig snuppa sine aller første "krabbeskritt" i går, et med hver fot. Hun har stått i krabbestilling en god stund, men kun ålet eller rullet for å forflytte seg. Hun er 10.5 mnd :) Hun er mye på sykehus og kontroller pga andre ting, og jeg har fått beskjed om at hun er helt aldersadekvat. Det er veldig store forskjeller, og alt er like normalt.

Ellers så høres hun akkurat ut som din gutt på de andre områdene, men hun klarer ikke å sette seg opp alene. Sitter kjempestødig når hun får litt hjelp, babler, klapper, er sååå stor, leker titt tei, smatter når vi susser. Syns hun er den flinkeste ungen i hele verden, selv om søskena var mye tidligere ute ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...