Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Vi liker å grille, men av ulike grunner har det egentlig ikke skjedd før at vi har vært hos oss om vi har vært mange. Nå har min bestefar bursdag på fredag, og min bestemor har vært litt dårlig, så jeg har tilbudt meg at vi kan være hos oss slik at hun slipper å tenke på å lage til noe som helst. Jeg tenkte da at det ble dem, oss og min mor med familie. Nå har mormor invitert hele gjengen og vi blir plutselig 7-10 personer flere enn jeg trodde *bli litt svett* Med andre ord ender vi opp med å bli ca 18-21 personer... 5-6 barn og resten voksne. Det er meldt 24-25 grader og sol, så regner med de fleste vil sitte ute også, og jeg har lovet at vi skal grille. Men hvordan gjør man det med så mange? Hvor mye mat, og hvilken type mat, ville dere kjøpt inn? Tilbehør? Vil ikke bare ha pølser og hamburgere, men maten kan ikke ta for stor plass heller på en grill da vi bare har en vanlig gassgrill. Hvor lenge skal en evt laks ligge på grillen? Morfar elsker laks, men jeg har aldri grillet dette før.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Hel-grillet-laksefilet
Dini Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Salat til tilbehør og ris, ris er raskere å lage enn f.eks. bakte poteter. Om noen skulle spise masse ris, tar det ikke lang tid før det er klart igjen med ris =) Bernaise saus, eller en annen god saus til. Bernaise passer til det meste. Koteletter, laks, hamburgere, spare-ribs og pølser. Vi fikk 12 sommerkoteletter i pakke på Coop Obs til 60 kr. Dvs 5 kr pr kotelett, så det behøver ikke være dyrt Pass på å ha ildfaste former med lokk, så du kan holde maten som er ferdig på grillen kald. Begynn med det som tar lengst tid, og pølsene til slutt (med mindre du får MANGE sultne unger på besøk, da er det greit å ha ferdig en pølse til hver, med mindre du har alt ferdig grillet til de kommer). Sopp med kryddersmør er også kjempegodt som evnt tilbehør. Kjøp middels/små sjampignoner, ta bort stilken så det blir et "krater," som du legger en liten klatt med kryddersmøret oppi, steker dette på grillen i ca 10-15 min. Nyydelig! Grill også litt mais, spesielt om de evnt har nyplukket. Supergodt til grillmat!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #4 Skrevet 4. juli 2012 Grillspyd! Da kan du bruke forskjellige typer kjøtt/fisk og grønnsaker som sopp, løk, paprika osv
Kari K. med to søte små Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Laks+i+folie+med+sitron-+og+appelsinskiver/12088257 Dette er en kjempegod oppskrift på laks i folie, som blir nydelig på grillen. Tilbehør til grillmat kan feks være hjemmelaget potetsalat. Kjempegodt og lettvint. Kan også lages før. Grillspyd er også godt og lettvint. Går ann å sette frem skåler med oppskråret grønnsaker, litt alla taco. Så får gjestene lage seg sine egne grillspyd. Sikkert populært blandt barna.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #6 Skrevet 4. juli 2012 Jeg ville hatt pølser og hamburgere, sommerkoteletter e.l. pass på at det ikke er for tykke koteletter slik at de grilles kjapt kyllingklubber (de er kjappe å grille) potetsalat, vanlig salat og pastasalat til. (Da slipper du å styre med varmt tilbehør mens du har gjester... alt kan forberedes på forhånd) Ville også hatt sprøløk, råløk, tomater ol til hamburgerene og pølsene sånn at det blir litt mer "eksklusivt" grillspyd syns jeg er myyye arbeid spesielt hvis en skal lage til mange folk. Men veldig godt da!
Gjest Mentha Skrevet 4. juli 2012 #7 Skrevet 4. juli 2012 (endret) Vet ikke hvordan det er å grille en hel laks, men å grille lakseskiver er knallgodt Før de legges på grillen kan laksen marineres i olje med f.eks hakket dill og hvitløk (denne oljen kan senere brukes som dressing i salat e.l.). Bruk fiskerist (eller hva det nå heter), så slipper du at de detter fra hverandre under grilling, bare husk å smøre risten med litt olje så ikke fisken sitter fast. Knallgodt med tzatziki til, eller annen frisk dressing. Grillskiver er veldig enkelt, sammen med pølser og burgere. Det kan gjøres så enkelt eller avansert som du vil, surres i bacon eller spekeskinke, eller pensles med grillolje. Kyllingfilet eller en svinekam kan deles nesten helt over på midten, fylles med fetaost, kremost eller lignende og urter og surres med hyssing. Ellers er grillspyd en kjempehit her, da får man litt av alt, og kan plukke ut det man evt ikke vil ha. Bland forskjellig kjøtt og grønnsaker, og mariner gjerne en times tid i forveien. Eksempler er kyling, svin, biff, paprika, sjampinjong, løk, babymais, hvitløk, scampi, kamskjell, tja, egentlig er det vel kun fantasien som setter grenser Maiskolber er veldig greit tilbehør, og det enkleste er de du får enten på boks eller vakumpakket, som er ferdig kokt, for da trenger de ikke ligge lenge på grillen. De som er rå må ofte ligge lenge for å bli gjennomvarme og myke, etter min erfaring. Og en god salat er et must (her i alle fall). Hvis du blander f.eks kikerter eller bønner i salaten så blir den mektigere og metter mer. Vi bruker også å ha fetaost oppi, sammen med oljen og krydderet den ligger i, og bruker det som en dressing. Meget enkelt og veldig godt Poteter kan bakes, gratineres eller serveres som potetsalat. Det er er litt smak og behag. Oi, ble langt dette her. Men til syvende og sist er min erfaring at hvis du har godt tilbehør, som også metter litt, så trenger man ikke hauger med grillmat. Endret 4. juli 2012 av Mentha
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2012 #8 Skrevet 4. juli 2012 ps... du kan jo eventuelt "grille laksen" i porsjonspakker i steikeovnen? Laksen vil jo ta stor plass på grillen. Eventuelt ville jeg lånt en ekstra grill, så du fikk litt større plass. Det er en del arbeid/tar lang tid/plassproblemer å grille kjøtt til 20 personer på en grill.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 4. juli 2012 Tusen takk for alle supergode tips! Fikk lyst på grillmat nå jeg Fikk masse gode ideer her i hvertfall og får vel bare begynne å skrive handleliste med en gang. Var forsåvidt et lurt tips å "grille" noe av maten i stekeovnen, kan jo bli like godt fordi om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå