Gjest Kira med en av hver Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 Synes jeg husker at jeg har lest det et sted. Er det noen som vet?
Bondejenta Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 På mi flaske med d vitaminer står det: anbefalt døgndose for barn opp til 2 år er 5 dråper (135 mg)For barn over 2 år 4 dråper. Står ingenting om mm eller mme
Vår tur? ♥desembergutt 11♥ Skrevet 3. juli 2012 #3 Skrevet 3. juli 2012 Jeg fikk ingen beskjed om det på apoteket når jeg kjøpte og spurte om dosering. Så mini her har fått 5 dråper i kveldsflaska hver dag siden vi begynte! Han fikk riktignok både mm og mme frem til 3 mnd, men etter 3 mnd har han kun fått mme før vi begynte å innføre mat når han var mellom 4 og 5 mnd.
Dini Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 (endret) Har hørt det er 5 dråper til morsmelkbarn og 3 dråper til mme barn. Det er d-vitaminer i mme fra før, så de trenger ikke alle dråpene. Gjelder kanskje ikke alle mme-typer, men hvertfall NAN og HIPP er tilsatt d-vitaminer. Endret 3. juli 2012 av Westroze og tulla♥©
bIomstre Skrevet 3. juli 2012 #5 Skrevet 3. juli 2012 Det generelle rådet er at alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Rådet om bruk av tran eller vitamin D-dråper gjelder også for barn som får mme. Det er en stor fordel om mme-ernærte barn får tran, da de går glipp av langkjedede umettede fettsyrer som finnes i morsmelk. Enkelte mme merker er tilsatt fettsyrer, men de aller fleste inneholder langt fra nok! Så sjekk din forpakning. Et eksempel: - Anbefalt trandose fra 4 uker på 2,5 ml gir 0,6 g omega 3 i døgnet - Anbefalt trandose fra 6 mnd på 5 ml gir 1,2 g omega 3 i døgnet - 1 l av min mme i døgnet gav 0,13g omega 3. Dersom ditt flaskebarn ikke vil ha tran så kan det godt få d-vitamindråper. De skal ha 10 mikro gram d-vitamin pr døgn (det er det samme som det er i 1 ts tran). Sjekk hvor mye det er i den mme du bruker for å se om det er tilstrekkelig der. Ellers sier helsedirektoratet at det i Norge ikke er rapportert om barn som har fått d-vitamin-forgiftning, og at det er ikke forbundet med helsefare at barn som fullernæres på mme også gis vitamin D-dråper eller tran. Konklusjon: det er trygt å gi mengden som angis på flasken. Du kan også redusere mengden, men da må du selv regne deg frem til doseringen (hvor mye vit D det er i den mme du gir, og hvor mye mme babyen drikker...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå