Gå til innhold

Sukk... mer mas fra meg ang. dagsoving. Blir ikke klok på den...

Anbefalte innlegg

Nå har vi kuttet ned dagsovingen fra å sove til max kl. 15, til at hun sover til max kl.14.

Legger henne for soving ca. 12, men hun sovner ofte ikke før 12.30. Men, hun står jo opp kl. 8, så noe før sovner hun ikke.

Alikevel kan hun bruke 1-2 timer på å sovne...

Skal vi kutte enda mer ned på sovingen på dag? Da blir det max én time i såfall. Men, det er kanskje nok? Er vel litt tull å vekke henne på morgenen for at hun skal sove mer på dagen og?

Fortsetter det slik, er hun vel ferdig med dagsoving når hun er 1,5 ;-) Hun er nå 14 mnd. 1-2 timer på å sovne på kveld altså. Hun legger seg kl.19.

Endret av Honningmelon

Fortsetter under...

Trur jeg hadde holdt ut en uke til; som regel må man holde på i et par uker for å kunne se en sikker effekt. Kan det forresten være at det er for varmt eller for lyst på rommet hennes når hun legges?

Ellers kan det jo bare hende at det er for en periode at hun er vanskeligere å legge. Nå husker jeg ikke helt, men har dere faste kveldsrutiner?

Endret av Madolyn&Muffin

Hvis hun ikke våkner før klokka åtte på morgenen, er det kanskje ikke så rart om hun ikke sovner før klokka åtte på kvelden? Det vanlige er jo 12-13 timers dag for de små, typisk fra 6/7 til 19 eller fra 8 til 20/ 21 (for de som ikke har skikkelig soveglade barn da;) Så var jeg deg, ville jeg enten forskjøvet leggetiden til litt senere enn 19, evt begynne å vekke før på morgenen, det spørs på hva du foretrekker egentlig. Kan også kutte ned ytterligere på dagsøvnen, men da blir hun kanskje unødvendig trøtt og grinete utpå dagen? Det gjelder vel bare å prøve seg litt fram på dette, og se hva som funker best for dere :)

Det er både rullgardin og tykke gardinener på rommet, så er ganske mørkt. Ikke er det spesielt varmt heller.

Hun sovner ikke før ni/halv ti :-s

Jeg står heller opp før om morgenen ettersom vi har to barn til som skal legge seg. Så kan jo prøve å vekke henne en halvtime før på morgenen.

Ellers så kan vi jo prøve å kutte ned til en time for å se ann humøret.

Kan jo bare være en periode og da.

Hvis hun ikke våkner før klokka åtte på morgenen, er det kanskje ikke så rart om hun ikke sovner før klokka åtte på kvelden? Det vanlige er jo 12-13 timers dag for de små, typisk fra 6/7 til 19 eller fra 8 til 20/ 21 (for de som ikke har skikkelig soveglade barn da;)

Jeg husker Honningmelons jente som ei svært soveglad snuppe som stort sett sov opp mot 14 timer per natt, så derfor jeg ikke hang meg opp i leggetid versus oppvåkningstid. Men ja du har sikkert rett; kanskje søvnbehovet er litt avtakende? Vekk henne en time tidligere enn vanlig på morgenen i et par uker, så kanskje det ordner seg? Det at hun sover fra kl 21-21:30 og står opp kl 08 virker helt normalt da (11 t nattesøvn). Her klarer Muffin seg fint med 10 timers søvn på nettene - dessverre :P hehe

Endret av Madolyn&Muffin

Hva gjør hun siden hun ikke får sove verken på dagen eller kvelden?

(veldig typisk mitt barn at hun bare ikke vil lukke øyene, selv om hun er trøtt og ikke vil ligge ned, og veldig typisk halsbrann!)

Hvordan roer dere henne ned for kvelden og hva spiser hun før dere legger henne?

Tenker at hun trenger den søvnen hun får, og at jeg hadde prøvd meg på 13-15 først evt.kortet den ned etterhvert. Så er du iallefall sikker på at hun ikke er blitt overtrøtt!

Nå er jo alle barn forskjellig, men min kan gjerne sove til 16 og legge seg kl.19 så lenge hun får brukt energien sin skikkelig! De må være litt slitne når de skal legge seg og bruke mye tid på å roe seg ned, ta gjerne på pysjen 45 minutter før og bruk tid på å lese og synge en sang

- fast rutine hver eneste kveld = automatisk klokke i barnet som skrur den på knappen "trøtt".

Annonse

Har hatt den samme rutinen på kveld i mange mnd. Spiser kvelds, som er grøt og går deretter inn på badet og ordner henne. Så opp på rommet hvor vi koser litt før hun legger seg.

Hun barn ligger og turner og skravler med seg selv. Surver eller skriker aldri.

Prøver å få brukt mye energi om dagen, men det kommer litt ann på resten av family'n hva vi gjør. Og de to eldste. Og selvfølgelig været :-)

Sikkert veldig dumt spørsmål, men har du prøvd bamse i sengen?

Min jente er "ensom" i sengen, men får sove når hun får ha med bamsen sin. Den bamsen er bare en sove-bamse, og hun får ikke bruke den til lek eller andre aktiviteter på dagen.

Høres ikke ut som halsbrann, men du kan prøve å lage grøten litt tykkere og ordne det slik at hun er ferdig å spise grøten ca. 30 minutter før hun skal legge seg i sengen.

Når min får halsbrann er hun ikke sur eller noe, hun bare vil ikke sove. Hun vil ikke lukke øynene sikkert pga. kvlame og tuller og tøyser masse. Så vi sitter å børster håret leeenge og leser leeenge slik at grøten får kommet seg skikkelig ned i magen i stedet for i spiserøret. Men som sagt det er sikkert ikke det, men grøt gir halsbrann på de små med refluks.

Du får bare prøve deg frem med dagsovingen til du finner "nøkkelen".

Alle barn er forskjellig og dette er min:

07.30: Blir vekket

10.00-13.00: Dagdupp

(Om hun sover mindre enn to timer, legger vi henne kl.15.30 og vekker henne kl. 16, ellers er hun kjempesur resten av dagen og blir fullstendig overtrøtt når hun skal sove og sovner ikke før i 21-tiden)

18.30: Kveldsstell

19.15: I seng og lyset av!

Lykke til, dere finner nok ut av det:)

barn er veldig forskjellige, slik er minstemann på 18 måneder her..

opp 5.30-6.00 pupp på senga først. frokost kl 7.

lunsj og stell kl 10.30. sove i vogna rundt 11.30, 2 timer søvn.

litt skive og frukt Kl 13

middag kl 16.30

kvelds og stell kl 19.

pupp og sove rundt kl 20

reduserte dagsoving for 2 måneder siden fra 3 til 2 timer. han var umulig å få til å sovne på kvelden.

tar tid å venne kroppen til nye rutiner. men etter 2-4 uker er de gjerne fungerende..

Hun bruker smokk og har koseklut som hun er helt avhengig av :-)

Om hun sover til 8 og blir lagt kl. 12, sovner hun alikevel ikke før 12.30. Og hun kan ikke sove etter kl. 14 har jeg funnet ut. Men, alikevel kan hun bruke 1-1 1/2 time på å sovne... sukk...

Nei, hun sliter ikke med det nå. Ikke med oppkast, og hun spiser greit selv om hun er veldig kresen. Hun har aldri hatt problemer med å sovne om kvelden før nå i det siste.

I dag sov hun max 45 min. pga at hun bæsjet på seg, og da sovnet hun innen 15 min. Blid som ei sol hele ettermiddagen tross lite søvn. Trenger hun ikke så mye dagsøvn, kanskje?

I dag sov hun max 45 min. pga at hun bæsjet på seg, og da sovnet hun innen 15 min. Blid som ei sol hele ettermiddagen tross lite søvn. Trenger hun ikke så mye dagsøvn, kanskje?

Tror nok du er inne på noe der ja :)

Når de er så store som våre er nå, vil ofte kutt i dagsøvnen være effektivt hvis leggingen plutselig begynner å trekke ut i tid. Er jo ikke så rart det egentlig, er man ikke trøtt så er man ikke trøtt og da blir det vanskelig å sovne for både liten og stor. Spesielt kanskje siden jenta di ikke våkner grytidlig på morgenen, er jo stor forskjell på å våkne allerede i 5-6 tida og klokka åtte, da blir behovet for dagsøvn ofte litt mindre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...