Gå til innhold

UV beskyttelse i vanlige klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo et kjent fenomen at vanlige klær også beskytter mot solen. Selv smører jeg som regel kun det området som ikke er dekket av klær, selv om jeg ikke aner hvor mye klærne mine beskytter meg mot UVstrålene.

Når vi skal til syden med vesletuppa så har vi ikke fått tak i UVdrakt desverre, men jeg tenkte å ha på henne badebleie i badetrusestoff, og kanskje slenge på en tskjorte over. For når hun bader, så vil jo denne forbli fuktig en stund, og kan kanskje virke avkjølende.

Men hvor mye beskytter egentlig en vanlig tskjorte mot UVstråler, og er det noen forskjell når den er våt, hvilken faktor har slike klær av bommull? Og hva med når vi ikke er ved bassenget, skal vi alltid, og alltid uten unntak, kle av og smøre hele kroppen med solfaktor annehver time? Under bleia også? Vil selvsagt ikke velge helt lyse klær som har lav "faktor", men vanlige fargede barneklær.

Fortsetter under...

Skrevet

Liker du å bade i t-skjorte? Jeg liker det ikke for skjorta blir så tung og ekkel når den blir våt

Skrevet
Liker du å bade i t-skjorte? Jeg liker det ikke for skjorta blir så tung og ekkel når den blir våt

Det var ikke det jeg spurte om!

Dessuten, er det så grusomt da, når det er steikende varmt ute, å ha en avkjølende våt t-skjorte på kroppen?

HI

Skrevet

Har du virkelig ikke funnet UV-drakt noen steder?

Synes jeg ser det over alt jeg. Apoteket, Lindex, H&M, Cubus, Spar Kjøp, Obs, Barnas Hus +++

Skrevet
Har du virkelig ikke funnet UV-drakt noen steder? Synes jeg ser det over alt jeg. Apoteket, Lindex, H&M, Cubus, Spar Kjøp, Obs, Barnas Hus +++

Har vært på samtlige av de du nevner, her jeg bor har de ikke hatt en eneste i riktig størrelse.

Skrevet

Sportsbutikker har, og du kan ofte kjøpe det på flyplasser/fly (spes charterfly, der kan du sikkert sjekke vareutvalg og evt reservere før avreise) også. Dessuten har de det helt sikkert i "syden".

Annonse

Skrevet

Reiser charter, så kanskje de har på flyplassen da? Er ikke Gardermoen.

Har tenkt på at de sikkert har i "syden", som er Tyrika i vårt tilfelle. Men vet liksom ikke helt om de er til å stole på med tanke på faktor. Er jo ganske drastisk om den sier den er faktor 50 og viser seg å være faktor 10, og brenner ungen. Vet ikke om de tester klærne før salg like godt i før de selges på gatens mini-marked i Tyrkia...

HI

Skrevet

Mener å ha hørt at en normalt tykk hvit bomullstskjorte tilsvarer faktor 10, altså ikke veldig mye. Men sikkert bedre enn ingenting? Mørke farger beskytter vel litt mer, men tviler på om du kommer særlig høyere enn 15 med kun ett lag.

Skrevet
Sportsbutikker har, og du kan ofte kjøpe det på flyplasser/fly (spes charterfly, der kan du sikkert sjekke vareutvalg og evt reservere før avreise) også. Dessuten har de det helt sikkert i "syden".

Har prøvd sportsbutikk også (G-sport), og da fikk jeg bare til svar: eeeh, UV drakt, hva er det? Vi har ikke noe slikt, men er det noe spesielt som går an å spesialbestille kanskje?" Har også sjekket en annen sportsbutikk uten hell.

Skrevet
Har du virkelig ikke funnet UV-drakt noen steder? Synes jeg ser det over alt jeg. Apoteket, Lindex, H&M, Cubus, Spar Kjøp, Obs, Barnas Hus +++
Har vært på samtlige av de du nevner, her jeg bor har de ikke hatt en eneste i riktig størrelse.

De er laget for å sitte tett, så da hadde jeg heller kjøpt en i litt for stor str. Sjansen for at de har på flyet er også stor, og da har du den store til neste år.

Ellers fant jeg disse:

http://www.ellos.no/d/Undertoy-bad-Badtoy-Badedrakter/Reima/_/N-1z141psZ1z141y6Z1z14094?Nr=342589

http://www.ellos.no/d/Undertoy-bad-Badtoy-Badedrakter/Zunblock/_/N-1z141psZ1z141y6Z1z13yfl?Nr=299961

http://www.ellos.no/d/Undertoy-bad-Badtoy-Strandplagg/Reima/_/N-1z141psZ1z141y5Z1z14094?Nr=342592

http://www.ellos.no/d/Undertoy-bad-Badtoy-Badedrakter/Reima/_/N-1z141psZ1z141y6Z1z14094?Nr=342590

Skrevet

Takk for linker, disse var jo fine :) Synes likevel det er grufult dyrt å betale nesten 400 kr for en uv drakt + porto på rundt 80 kr (tror det er det i ellos).

Skrevet
Takk for linker, disse var jo fine :) Synes likevel det er grufult dyrt å betale nesten 400 kr for en uv drakt + porto på rundt 80 kr (tror det er det i ellos).

Nå er ikke solkrem med høy faktor gratis heller, og det kommer til å gå et par flasker.

Men fant linkene siden jeg selv synes UV-drakter er helt genialt, og synes det er verdt hver krone.

Og de kan fint kjøpes en str for stor så de varer to sommere.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Bare bruk badebleie og høy faktor =) Smør ofte går s fint så.

Fikk beskjed av HS av uv drakt ikke er bra og at kroppen må venne seg til solen og med uv drakt gjøre den jo ikke det. Og da blir huden ekstremt sensitiv og lett brent når barnet en dag slutter med UV drakten.

Var i Tyrkia for et par mnd siden 30+ hver dag, brukte faktor 30 og solhatt gikk utmerket.

Annonse

Skrevet

Enig med Juliea! - bare klamt med uv-drakt. Har noen av dere prøvd slike selv? Jeg har brukt "uv-t-skjorte" når jeg har snorklet et par timer og var veldig glad for å få den av! Bruk heller solkrem og pass på skyggefull plass (parasoll) og lette heldekkende klær forøvrig.

Skrevet
Nå er ikke solkrem med høy faktor gratis heller, og det kommer til å gå et par flasker. Men fant linkene siden jeg selv synes UV-drakter er helt genialt, og synes det er verdt hver krone. Og de kan fint kjøpes en str for stor så de varer to sommere.

Det er sant at man sparer på solfaktoren :) Men likevel så må vi jo bruke solfaktor på armer, bein nakke/hals og ansikt, så sååå mye foskjell på hvor mye solfaktor vi "sparer", blir det nok ikke.

Skrevet

t-skjorte i sterke farger skal ha ganske høy faktor altså :-) Rød synes jeg ha hørt har opp mot 50, noe lavere på andre farger, og lite beskyttelse i hvitt. :-)

Skrevet
Bare bruk badebleie og høy faktor =) Smør ofte går s fint så. Fikk beskjed av HS av uv drakt ikke er bra og at kroppen må venne seg til solen og med uv drakt gjøre den jo ikke det. Og da blir huden ekstremt sensitiv og lett brent når barnet en dag slutter med UV drakten. Var i Tyrkia for et par mnd siden 30+ hver dag, brukte faktor 30 og solhatt gikk utmerket.

Hmmm som både du og hun under anbefaler, så er det kanskje lurt å ikke ha UVdrakt? Men blir egentlig huden mer sensitiv om man bruker faktor 50 eller UVdrakt med faktor 50? Men at det er klamt har jeg ikke tenkt på, trodde siden det var så vanlig med UVdrakt, så var disse behagelige å ha på. Men når jeg tenker over det, så må det jo være bedre å ha kroppen bar. Kanskje vi går for å droppe drakta. Og tilbake til spørsmålet, hvor mye faktor vanlige klær har :) Men når jeg tenker over det så bør jeg jo bare smøre som normalt over alt, og ender det opp med en våt tskjorte over for å kjøle ned, så blir det bare ekstra.

HI

Skrevet
Enig med Juliea! - bare klamt med uv-drakt. Har noen av dere prøvd slike selv? Jeg har brukt "uv-t-skjorte" når jeg har snorklet et par timer og var veldig glad for å få den av! Bruk heller solkrem og pass på skyggefull plass (parasoll) og lette heldekkende klær forøvrig.

Jeg har ikke testet det selv, men at guttungen flere ganger spurte etter sin UV-drakt etter at den var fravokst er for meg et godt tegn.

Nå har han som 6 år gammel fått flere shortser og t-skjorter med full UV-beskyttelse, og elsker dem. Velger de når han får lov.

Ja det er sant at kroppen har godt av å vennes til solen, men UV-drakter er genialt når en skal være lange dager ute.

Skrevet
t-skjorte i sterke farger skal ha ganske høy faktor altså :-) Rød synes jeg ha hørt har opp mot 50, noe lavere på andre farger, og lite beskyttelse i hvitt. :-)

Takk! Vet du om det er noe forskjell på faktoreffekten om klærne er våte eller tørre? Tenker at våte klær kanskje har lavere faktor, men ikke vet jeg. Litt samme som at de er mer gjennomsiktige om de er våte, på en måte :P

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet
Bare bruk badebleie og høy faktor =) Smør ofte går s fint så. Fikk beskjed av HS av uv drakt ikke er bra og at kroppen må venne seg til solen og med uv drakt gjøre den jo ikke det. Og da blir huden ekstremt sensitiv og lett brent når barnet en dag slutter med UV drakten. Var i Tyrkia for et par mnd siden 30+ hver dag, brukte faktor 30 og solhatt gikk utmerket.
Hmmm som både du og hun under anbefaler, så er det kanskje lurt å ikke ha UVdrakt? Men blir egentlig huden mer sensitiv om man bruker faktor 50 eller UVdrakt med faktor 50? Men at det er klamt har jeg ikke tenkt på, trodde siden det var så vanlig med UVdrakt, så var disse behagelige å ha på. Men når jeg tenker over det, så må det jo være bedre å ha kroppen bar. Kanskje vi går for å droppe drakta. Og tilbake til spørsmålet, hvor mye faktor vanlige klær har :) Men når jeg tenker over det så bør jeg jo bare smøre som normalt over alt, og ender det opp med en våt tskjorte over for å kjøle ned, så blir det bare ekstra. HI

Nå bruker ikke jeg faktor 50 på velsa, men 30 og smører hva 2/3 time. Om du bruker faktor 50 er det flesre kjemiske stoffer i krem + at kroppen heller ikke tar imot d-vitamin og ikke blir "herdet"

Aner ikke hvor mye faktor det er i vanlige klær, men jeg bruker hvitt om det er super varmt fordi det reflekterer solen og vil ikke føles like varmt og innestengt som fks en svart t-shorte. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...