Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 Dette er for det første helt på trynet, og helt ikke lov, men det er nå greit... Spørsmålet er, når man har en slik ordning, bør man ikke da se et snitt pr. uke? Nå som han i juli har 2 uker ferie, da vil han jo ikke få betalt utover de 25 timene om han jobber 30, fordi han har 2 uker ferie? Skjønner dette var vanskelig å forstå altså, men...... Noen?
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 Dette er for det første helt på trynet, og helt ikke lov, men det er nå greit... Spørsmålet er, når man har en slik ordning, bør man ikke da se et snitt pr. uke? Nå som han i juli har 2 uker ferie, da vil han jo ikke få betalt utover de 25 timene om han jobber 30, fordi han har 2 uker ferie? Skjønner dette var vanskelig å forstå altså, men...... Noen? Hæ? Du har ikke overtidsbetalt i ferien. Og hvis du mener at han jobber i ferien, hei hurra, det er ikke lov.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #3 Skrevet 3. juli 2012 Tror ikke hun over skønte hva du mente. Jeg forstår det slik at du mener at ved 1/2 mnd ferie så skal det litt til å få til å jobbe overtid for mer enn 25 timer i løpet av resterende 1/2 mnd... han må altså "ta igjen" det han ikke har jobbet overtid når han er tilbake fra ferien. Men svar på det er at om det står i kontrakten hans at det er per mnd, og regnes fra 1-30/31, så er det per mnd, uavhengig av ferie, vil jeg tro. Men han bør jo spørre sjefen sin om dette. Og ja, det er lov med overtid inkl i lønna. Spesielt i lederposisjoner, så er det spesifisert at øvertid ikke utbetales i det hele tatt. Dvs man må bare gjøre jobben uansett hvor lang tid det tar, om det innebærer mer eller mindre av oppsatt arbeidstid per mnd. Men om det er avtalt overtid, at han skal jobbe minst 25 timer ekstra uansett, så blir det kanskje noe annet.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 Jeg har overtid inkludert i min lønn. Det telles ikke timer, men ligger en forventning om at jeg med min fastlønn jobber noen timer mer enn det som er en vanlig 100% stilling. Det er imidlertid ikke fastsatt noe per måned, men per år. Og lønnen min er den samme uansett hvor mye jeg faktisk jobber, om det er mer eller mindre. Tanken er at det i snitt blir riktig sett over tid med perioder med hektisk aktivitet og perioder hvor det er roligere. Derfor er jeg flink å avspasere i rolige perioder også, fordi jeg vet jeg jobber mer når det er hektisk.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #5 Skrevet 3. juli 2012 Tror ikke hun over skønte hva du mente. Jeg forstår det slik at du mener at ved 1/2 mnd ferie så skal det litt til å få til å jobbe overtid for mer enn 25 timer i løpet av resterende 1/2 mnd... han må altså "ta igjen" det han ikke har jobbet overtid når han er tilbake fra ferien. Men svar på det er at om det står i kontrakten hans at det er per mnd, og regnes fra 1-30/31, så er det per mnd, uavhengig av ferie, vil jeg tro. Men han bør jo spørre sjefen sin om dette. Og ja, det er lov med overtid inkl i lønna. Spesielt i lederposisjoner, så er det spesifisert at øvertid ikke utbetales i det hele tatt. Dvs man må bare gjøre jobben uansett hvor lang tid det tar, om det innebærer mer eller mindre av oppsatt arbeidstid per mnd. Men om det er avtalt overtid, at han skal jobbe minst 25 timer ekstra uansett, så blir det kanskje noe annet. Nei, hun skjønte det nok ikke. Og ikke du heller, helt men det er min feil altså. Vanskelig å forklare Han har det ikke sånn at han Må jobbe 25 timer, men han må det om det er behov og da får han ikke betalt. Nå har han en latterlig lav grunnlønn iforhold til andre i samme yrker rundtom, og han er absolutt ikke noe sjef! Han jobber på gulvet, om man kan kalle det det... Men ja. Om han nå f.eks på 2 uker jobber 25 timer da, fordi han må skynde seg å bli ferdig før ferien, så taper han jo mye tid og penger nettopp fordi han skal ha ferie....? Eller? Jeg vet det er vanskelig å skjønne altså
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #6 Skrevet 3. juli 2012 Jeg har overtid inkludert i min lønn. Det telles ikke timer, men ligger en forventning om at jeg med min fastlønn jobber noen timer mer enn det som er en vanlig 100% stilling. Det er imidlertid ikke fastsatt noe per måned, men per år. Og lønnen min er den samme uansett hvor mye jeg faktisk jobber, om det er mer eller mindre. Tanken er at det i snitt blir riktig sett over tid med perioder med hektisk aktivitet og perioder hvor det er roligere. Derfor er jeg flink å avspasere i rolige perioder også, fordi jeg vet jeg jobber mer når det er hektisk. Har du en lederstilling du da? Min sjef har og en årslønn som tilsier at hun skal være tilgjengelig litt mer enn oss andre, men alikevel. Som et eksempel jobbet han 60 timer overtid i mai, og 40 i juni. Det er problematisk å få dette som overstiger 25 timer utbetalt fordi sjefene mener det jevner seg ut iløpet av året. Nå er det såvidt meg bekjent ikke tillatt å jobbe mer enn 200 timer i året med mindre man er i en lederposisjon og har resultatansvar, eller at det er avklart med tillitsvalgt (Det er ikke tillitsvalgt på jobben hans). Grensa pr mnd er vel og på 25 mins jeg å huske..... Så han jobber myyyye, for lite penger Men, poenget var at han nå blir borte hele uka. Da blir han å jobbe fra 8-22/23 hver dag... Og da blir det jo skrekkelig mange timer på veldig liten tid..... Eller tenker jeg helt feil??
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #7 Skrevet 3. juli 2012 Problemet her er at han har gått med på en dårlig deal. Han må reforhandle kontrakten sin! Om han jobber mer enn 25 timer overtid i måneden og bare er kompensert for 25 må han ta opp dette med arbeidsgiver og forhandle seg frem til lavere arbeidsmengde eller høyere lønn. Han har ikke krav på overtidsbetalt for det han jobber utovder de 25 ettersom han har overtid inkludert i lønn. Men det kan hende arbeidsmiljøloven setter en stopper for antall timer han faktisk kan jobbe. Kommer vel an på jobben og hvordan de dokumenterer faktisk jobbede timer etc. #4
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #8 Skrevet 3. juli 2012 Problemet her er at han har gått med på en dårlig deal. Han må reforhandle kontrakten sin! Om han jobber mer enn 25 timer overtid i måneden og bare er kompensert for 25 må han ta opp dette med arbeidsgiver og forhandle seg frem til lavere arbeidsmengde eller høyere lønn. Han har ikke krav på overtidsbetalt for det han jobber utovder de 25 ettersom han har overtid inkludert i lønn. Men det kan hende arbeidsmiljøloven setter en stopper for antall timer han faktisk kan jobbe. Kommer vel an på jobben og hvordan de dokumenterer faktisk jobbede timer etc. #4 Ja, det er klart han har. Gått med på en dårlig deal altså. Men det var det eller ingenting når han ble permittert og sto uten jobb.... Men hva mener du med at han ikke har krav på betalt utover 25 timer? Det står spesifikt i kontrakten at 25 timer overtid er inkludert i lønna. Då må han jo få betalt ekstra om han jobber 60 timer? Det er ikke lov å jobbe mer enn 25 timer overtid pr mnd, eller 200 timer pr år, ihht arbeidsmiljøloven. Men det er det ingen som tar hensyn til.. desverre. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå