Gå til innhold

Noen som har cavalier king charles spaniel eller vet litt om denne rasen?

Anbefalte innlegg

Vi har nå bestemt oss for å skaffe oss hund igjen, og lurer litt på denne rasen. Vi mista vår dobermann for 1 år siden da han fikk medisiner han ikke tålte, så nå er vi endelig klar for ny hund :-) En litt mindre aktiv og krevende hund, siden vi nå har en 2 åring i tillegg. Har dere noe positivt/negativt om denne rasen? Jeg jobba tidligere på kennel, og fikk inntrykk av at dette er skikkelig glad hunder med godt lynne og lite gneldring. Kom gjerne med andre forslag til små hunderaser også :-)

Fortsetter under...

Jeg har ikke rasen selv, men vet at det ligger en del hjerteproblemer på rasen, samt cyringomelia (hjernen vokser seg for stor for skallen), som gir et smertefult trykk på hjernen. Noe som kan kjennetegne denne tilstanden er at hunden går med hodet på skakke, noe mange synes ser veldig søtt ut, men det er altså forårsaket av denne smertefulle lidelsen. Ellers er det kjent for å være en fin familiehund, men pass på at du kjøper av oppdrettere som kjenner linjene de avler på, og som avler på helse :)

Foreslår at dere kjøper en hunderase som er frisk, og lar være å sponse oppdrett av hunderaser med alvorlige og smertefulle sykdommer. King Charlesene har ofte for stor hjerne i forhold til kranie, og får sirkulasjonssvikt i spinalvæsken. Hundene lider hele livet til de til slutt må avlives i alt for ung alder. Vær så snill å ikke sponse dette. Det er trist at utseendet skal ødelegge helsen hos hunder, det er dyremishandling, og enda verre at folk fortsetter å øke forespørselen ved kjøp. Du kan lese om syringomyelia hos Cavalier King Charles Spaniel på nett hvis du googler det. :)

At det er en fantastisk rase er det ingen tvil om, MEN man bør allikevel ikke se bort i fra helseplagene som ligger på mye av linjene. Derfor er det som jeg skrev viktig å heller bruke litt tid på å finne oppdrettere som tar dette seriøst og vet hva de driver med :)

Takk for svar! Jeg er klar over problemene denne rasen har, men det kommer da helt an på hvor man kjøper fra også. Man tar seg god tid og sjekker nøye oppdrettere før man skaffer seg hunder med kjente sykdommer. Vi har ikke tenkt å slå til på den første vi ser på finn heller. Nå lurer jeg mer på gemytt, lærevillighet og hvordan dem er med barn :-)

Annonse

Jeg vokste opp med en liten cavalier. Verdens herligste, gladeste lille hund. Den var tålmodig og snill mot oss barna, alltid glad og så var den ikke sånn liten dillehund, men en ordentlig hund som likte å løpe på tur og leke. Anbefaler på det varmeste. Har også hørt at det er en del hjerteproblemer hos denne rasen, men vår var helt frisk og levde til den var nesten 16 år.

Jeg kjenner ikke så mange av rasen, men de jeg kjenner virker som veldig glade og sorgløse hunder. Lærevillighet og hvordan de er med barn, håper jeg noen som har rasen kan svare deg på :)

Du sier du er åpen for andre forslag også, men synes det er vanskelig å uttale meg bastant om gemytt på raser jeg ikke kjenner mange nok av. Rasen jeg selv har, chihuahua, er veldig glade og lærevillige hunder. Mange hevder at de ikke passer inn i barnefamilier, men jeg kjenner utallige barnefamilier med denne rasen, og det går kjempebra! Der tror jeg det går mest på hvordan foreldrene legger det opp, dere har jo hatt stor hund før, og vet da antakelig hvordan hund skal behandles. De chihuahuaene som skaper dårlig rykte for rasen sin, er de som eies av folk som behandler hunden sin som en dukke. La den være hund, så blir den hund :) Mange oppdrettere av rasen har småbarn selv, så valpene er vandt med barn fra sosialisering.

MEN, jeg forstår de som synes at det kan bli en for liten hund. Har man barn bør man vel kanskje tenke på å finne en av de solide, ikke en liten puslete, en :)

Endret av sayonora

Vår fantastiske lille cavalier er den skjønneste, snilleste, mest lekne lille hunden jeg har hatt. Elsker kos og legger seg ved siden av barna for at de skal kose henne. Er med på fjelltur, men kan gjerne nekte å gå ut hvis været er for vått...

Dessverre må vi nok gi slipp på henne om ikke alt for lang tid, selv om hun ikke enda er 7 år. Hjertet sliter på kroppen hennes og vi vet ikke hvor lenge medisiner kan holde det i sjakk. Hun er kjøpt fra en av oppdretterene som sies at setter helse i fokus, but still...

Når det gjelder denne rasen så hjelper det nok ikke å være grundig ved valg av oppdretter dessverre. Sykdomsbildet er så komplekst og utbredt at det knapt finnes friske hunder av denne rasen i dag. Så det hjelper svært lite å avle på helse dessverre, det toget er nok gått for leeenge siden. Utrolig synd for det ER en fantastisk rase og en flott familiehund. Jeg ville aldri vurdert cavalier, da jeg ikke ønsker en syk hund som med stor sannsynlighet får et liv i smerter og må avlives til syvende og sist. Styr unna, er mitt råd til deg. Det finnes mange andre gode familiehunder som har et middels aktivitetsnivå, og som i tillegg er friske!

Vi hadde en cavalier da jeg var barn. Det er en rase som krever moderat mengde kondisjon, samtidig er det en rase som du kan ta med på lange turer i skog og mark uten å slite den ut. Jeg selv ville ikke anbefalt en liten hund til en familie med små barn. Små barn skjønner ikke når hunden synes det er nok og denne rasen er såpass liten at den ikke bare kan reise seg å gå hvis ungen ligger oppå og da kan den bite for å komme seg vekk. Anbefaler heller en større rase så lenge dere har små barn. De trenger litt stell med pelsen da den har lett for å floke seg, spesielt rundt ørene.

Den vi hadde var dominant av seg og ville ikke børste ørene og vi kunne egentlig ikke se på han engang da han spiste. Den knurret og glefset mye og bet med stadig. Jeg var 10år da vi fikk den og jeg kommer aldri til å ha en så liten hund med små barn. Rasen i seg selv er egentlig veldig fin og stort sett snill

Cavalierene er superflotte familiehunder, men som det sies over her kan man se ulike helseproblemer hos denne rasen (men det gjelder jo egentlig mange selskapshunder). Jeg vil også anbefaler Amerikansk cocker spaniel. Fantastiske hunder, det eneste negative jeg kommer på er at de krever endel pelsstell. Lykke til i valget:-)

Min første hund var en cavalier, og de er fantastiske. Jeg vil ikke kjøpe en slik selv pga helseplagene rasen har. Mulig det e bedre å importere en? Kanskje de har mindre helseplager i utlandet?

Annonse

Flotte hunder,men vanskelig å finne noen som er bra helsemessig. Tante. Min leita land og Strand rundt og trodde hun fant en som var bra helse på-viser seg nå at han sliter med høyt kolesterol,hjertefeil og er døv:/

Siden det er så mye sykdom og "negativt" med cavalier king charles spaniel, hvorfor ikke går for king charles spaniel.

Som ogfså er en fin hund og det er en egen rase. (var hvertfall). Men kan jo være den også har mye sjukdom hengende over seg hva veit jeg.

Hvis jeg skal foreslå en annen liten hund må det bli hundrasen som har blitt litt "motehund" i det siste, nemlig jack russel terrier. Veit ikke alt for mye om de, men de er hvartfall søte og lekne.

Da har vi hatt flaks med vår oppdretter vi da, for vi har/har hatt 3 av denne skjønne, fantastiske, morsomme og banevennelige rasen. Vår første Cavalier ble ei gammel dame på 13 år, og hun dog pga jurkreft, og hjertet fungerte finfint. Datteren hennes som vi også har er idag 12 år, og har heller aldri hatt noen helseproblemer, eller trøbbel med hjertet. Så har vi ei ungdom Cavalier på 2 år, og hun er så frisk og fin atte. :). Dette er en veldig tålmodig og glad rase. De bjeffer ikke, og dem ELSKER barn. Dem er små men er veldig robuste og elsker å være turkameraten din på fjellet, men koser seg like mye inn foran peisen uten lange promenader. Hjerteproblemer får denne rasen hvis dem blir feite, og det blir dem LETT. Derfor er det viktig å holde seg til matrasjoner, og IKKE skjemme dem bort med en godbit her og der. Da ber man om trøbbel. Ellers holder dem seg friske og fine.

Endret av Cat.68

Mange svar her ser jeg! Synd det er så mye sykdom da.. Vi får vurdere andre hunder også, har ikke dårlig tid. Har desverre lite erfaring med småhunder, kun hatt dobermenn og schæfer. Drevet aktivt med lydighet og agility, men jeg har jo ikke allverdens med tid til det lenger. At man ikke bør ha småhunder når man har barn syns jeg er tull, tror ikke det blir noe problem :-)

Vi vil ha en hund som kan være med på det familien gjør, og generelt bra gemytt. Jack russell terrier har vi sjekka ut, men det er nok ikke noe for oss..

Så kom gjerne med forslag!

For et oppmunternde svar det siste her, det er akkurat det inntrykket jeg har av dem. Vi hadde mange småhunder på kennelen, og av alle så virket cavlieren som en virkelig glad hund. Var borti mange av dem, møtte ikke på en eneste skeptisk, redd eller gneldrete hund av denne rasen.

Min samboer har veldig lyst på tibetansk spaniel, men denne føler jeg var skikkelig sta, egen, gneldrete og hadde et "katteaktig" lynne.. Er jammen ikke lett dette her ;-)

• 1 år senere...

Heia

Ser jo at det er en stund siden du skrev dette innlegget. Nå i skrivende stund vurderer vi kjøp av Kavalier, men jeg må jo si jeg blir skeptisk når jeg leser om sykdommene som følger denne rasen. Vi har hatt en border collie før. Er litt spent på hva dere fant ut. Ble det noe hund på dere og i så fall hvilken hund valgte dere?? Utrolig vanskelig å finne rett hunderase :P

Vi har nå bestemt oss for å skaffe oss hund igjen, og lurer litt på denne rasen. Vi mista vår dobermann for 1 år siden da han fikk medisiner han ikke tålte, så nå er vi endelig klar for ny hund :-) En litt mindre aktiv og krevende hund, siden vi nå har en 2 åring i tillegg. Har dere noe positivt/negativt om denne rasen? Jeg jobba tidligere på kennel, og fikk inntrykk av at dette er skikkelig glad hunder med godt lynne og lite gneldring. Kom gjerne med andre forslag til små hunderaser også :-)

http://www.masterfamous.com/famous/engindex_hoved.html

Anonymous poster hash: 565e4...b07

cavalieren er en veldig flott hund, men pass på at de kommer fra skikkelige folk som bryr seg om hvordan de holder hundene, og helse og selvfølgelig hvem som får de :)

Mitt inntrykk av hundene er at de er barnevennlige, lite gneldrete, kosete men likevel kan gå på tur osv. 

De krever lite ut ifra hva du får på en måte:) Anbefales på det varmeste. Dessuten er de jo utrolig nydelige å se på. :)

http://www.masterfamous.com/famous/engindex_hoved.html

Heia

Så på linken. Tusen takk.Men jeg har vært i kontakt med en oppdretter i Harstad. Ble det en slik hund på dere og har du evt erfaring å dele:) Taknemmelig for svar

Jeg synes disse hundene er fæle. Samtlige jeg har vært borti har vært umulige å trene, virker som det kun er bomull mellom ørene på dem. Ikke lærte de å gå fint i bånd, generelt uoppdragne og vanskelige å få til å fungere i familie syns jeg.

Anonymous poster hash: deda7...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...