Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Jeg trodde treåringen min var trassig som toåring jeg.. men, nå skjønner jeg at det ikke var noenting, i forhold til hva som har vist seg de siste månedene. Han er altså stor gutt, men plutselig hiver han tallerken i gulvet under middagen, hyler etter is og sjokolade hvert våkne minutt (føles det som), vil ha på sko inne, og hyyyyyler når han ikke får lov... Vil ikke bade, vil ikke opp igjen av badekaret, vil ikke vaske håret, vil leke med båten, vil ikke leke med båten... nekter å legge seg, hyler at han ikke vil ha kos, hyler så at han vil ha kos, og gråter og hulker og hufser over alt mulig! Han bare hyler og hyler og hyler... Ikke vil han være med hjem fra bhg heller.. Hvor lenge må jeg bite tennene sammen? ærlig talt altså!
Mamma_til_2 Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 her gikk det "over" ved ca 4 år hun kan enda trasse men det er fort gjort og få henne ut av trassen
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 5 min++ Her har vi ikke opplevd noe merkbar trass.. Hun har vel hatt tilsammen 3 episoder med hyl og skrik. Nå er hun 6 og jeg kan ikke huske eksakt sist hun hadde en slik episode..
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 5 min++ Her har vi ikke opplevd noe merkbar trass.. Hun har vel hatt tilsammen 3 episoder med hyl og skrik. Nå er hun 6 og jeg kan ikke huske eksakt sist hun hadde en slik episode.. Heldiggris! Vil du dele oppskriften? ;-) HI
Gjest SnabelA og Kitty Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 5 min++ Her har vi ikke opplevd noe merkbar trass.. Hun har vel hatt tilsammen 3 episoder med hyl og skrik. Nå er hun 6 og jeg kan ikke huske eksakt sist hun hadde en slik episode.. Heldiggris! Vil du dele oppskriften? ;-) HI He he... Var det da Jeg har ei søster på 12 som var helt uutholdelig fra hun var 2 til hun var 6 år ca... og jeg var fast bestemt på at det ville jeg ikke ha noe av hjemme hos meg med lille tuppa mi. Så har ikke noen eksakt oppskrift..har bare handlet ut fra ren desperasjon og med min søsters trassing friskt i minne...
bønni Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Lurer på om vi akkurat er inne i en ny runde med mye sinne og frustrasjon - han er litt over tre og et halvt og har vært en skikkelig gullklump i månedsvis :-) Famler litt etter best mulig måte å håndtere det på - han er jo mye større og selvstendigere nå enn ved sist sinnataggrunde - var det for et år siden mon tro? Det kan selvsagt også ha noe med å gjøre at jeg er sliten og har kort lunte både på på hans oppførsel og på faren hans/mannen min - blir godt med ferie og langsomme dager!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Snart 5 år... Holder på ennå! Jeg klikker snart!!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 Søsteren min har hatt suksess med å la barnet få et begrenset valg, så det får ta del i bestemmelsen om hva som skal gjøres. F.eks så hadde de et helsike med å kle på barnet om morgenen fordi det var bortimot hundre forskjellige plagg som skulle prøves og skiftes før det ble bra. Og nåde dem om de prøvde å finne fram noe (sier seg selv at det ble en del skrik og skrål ettersom de hadde et stramt tidsskjema og ikke var interessert i å vente). Men i alle fall, det siste de gjør nå før de legger barnet om kvelden er å finne fram klær til dagen etter. Og i stedet for å si at barnet kan finne noe i skapet, så legger mammen fram tre antrekk og sier at "nå kan du velge hva du vil ha på deg i morgen, blant det jeg har lagt fram". Ofte blir det rare kombinasjoner fra alle tre antrekkene, men greit nok, barnet blir fornøyd, og de gjør en avtale på at sånn skal det være. Dagen etter kler barnet stort sett på seg snilt uten spørsmål, men dersom det blir bråk får det bare beskjed om at dette var en avtale og at det ble bestemt av barnet selv. Det har gått over all forventning ettersom jeg har hørt og sett selv, og de bruker samme prinsipp på alt fra pålegg på maten til kveldsaktiviteter og kveldsstell. Barna kommer fort inn i rutinen, og da vet de hva de kan forvente, de vet at de får være med i avgjørelsen og de vet også at når de bestemmer seg for noe, da blir det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå