Gå til innhold

Jeg finner ikke navn til gutten min.... Hjelp???

Anbefalte innlegg

Hei dere,

er seks måneder på vei med en gutt, og har forsøkt å finne det perfekte navnet til han siden den dagen jeg fant ut jeg var gravid. (Har alltid hatt på følelsen at det ble gutt. :) )

Men det er INGEN navn som gir meg følelsen av at "jah, det er nydelig, DET skal han hete". Jeg har saumfart navnebøker og bim's navnekarusell, men nei....

Jeg synes det er mange perfekte jentenavn, men altså ingen guttenavn som lyser mot meg. Det har resultert i at jeg pr nå har ca 10 navn, hvor det egentlig føles ganske likegyldig hvilket som blir valgt, da ingen stikker seg særlig ut. De blir også ganske intetsigende når han skal ha et etternavn som slutter på -sen som er veldig vanlig.

Jeg er alene, så jeg må finne ut av dette alene også.... Ikke lett...

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal finne ut av dette, eller som kan komme med forslag??? :)

Fortsetter under...

Sliter selv med jentenavn på samme måten men skal da i tillegg klare å kompromisse med samboern... Ikke lett dette her! Heldigvis har man jo et halvår etter den er født till å bestemme seg. Kan jo va att du ser det på han vad han skal hete når han kommet ut? Det er det jeg håper på i hvert fall :)

Jeg kjenner følelsen!

Sett opp de kriteriene du mener er viktig for deg (norsk/internasjonalt, oppkalling, lydbilde, forbokstav du liker, forbokstav du ikke liker, vanlig/sjeldent, gammeldags/nytt)

Finn noen navn du syns er ok fine, og som stemmer med kriteriene. Sleng dem ut her, og be om flere alternativer i samme kategori. Kankje du finner noe nytt :)

Hvis ikke så vet du iallefall litt mer om hva du leter etter, og plutselig kommer navnet til deg fra en avis, eller et TV-innslag. Eller en navnebok du har lest 100 ganger... Det har heldigvis skjedd med meg 3 ganger. Det løser seg utrolig nok til slutt hver gang.

Men det er ikke lett mens det står på.

Lykke til!

Synes det er veldig gøy med navn altså, men også en oppgave jeg tar alvorlig, dette lille mennesket skal jo leve med det resten av livet. Egentlig vil jeg bruke Henrik, men en av mine venninner har en sønn på 3 år som heter det, så føler at det blir litt feil... Har sporadisk kontakt med denne venninnen, men vi har vært venninner siden barneskolen... Ellers er de som til nå har vært tatt opp til vurdering: (er en god mix av mye forskjellig... :) )

Liam

Emil

Aksel

Arthur

Oliver

Benjamin

Birk

Henry

Hermann

Felix

Så ingen "rød tråd" her dessverre. Men noen som har forslag utover dette? Forresten, takk for tilbakemeldingen så langt. :)

Annonse

Det var mange fine navn på listen din:)

Jeg kan rangere topp 5:)

1.Oliver

2.Benjamin

3.Emil

4.Felix

5.Liam

De andre var ikke helt min smak.

Lykke til med navnevalget!

Skjønner godt at det ikke er lett å velge. Vi har selv stått med valg mellom Aron og Theo til gutten vår. Nå har han kommet, og i går bestemte vi oss for Aron:)

Jeg er bare 12 uker på vei, men Liam er helt klart navnet om det blir en gutt! Det er både jeg og faren enige om.. Jentenavn derimot er såå vanskelig! Jeg liker Ella og Mathea.. Men han er desverre ikke enige i det siste :( Og enige må man jo være!!:)

Annonse

Av de du nevner liker jeg best

Arthur

Felix

Emil (men desverre for populær for min smak, liker sjeldnere navn)

Du kan prøve å Google de navn du liker best for å finne ut om du finner noen historiske navnefetter, persjoner med dette navn som du synes ER inspirerende.

Synes det hjelper meg å velge mellom flere navn jeg liker like godt ;)

Ellers kan du jo oppkalle etter familie eller gode venner, da får navnet en betydning for deg :)

1. Aksel - Nydelig!!

2. Herman - Flott og vakkert!

3. Emil - Flott!

4. Oliver - Fint!

5. Felix - Fint og greit.

6. Benjamin - Fint og greit..

7. Arthur - Stilig at folk vurderer å kalle det - ikke mye brukt nå, men det er ikke et navn jeg liker så godt.

8. Henry - Nei, blir litt harry på norsk synes jeg.

9. Birk - Nei, liker ikke. Tenker bare hund.

10. Liam - Utrolig harry og "ung-uutdannet-alenemor-navn"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...